Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 1819 ggr
Nanna70
11/23/12, 6:00 PM

HJÄLP trasig glasburk!

HJÄLP!Skrikandes Glasburken som jag har min rågsurdegsgrund i gick just sönder när jag blandade om med en rostfri sked. Så nu vågar jag inte använda den tror jag, kan ju vara glasbitar i?

Nu undrar jag - kan jag mata en del av vetesurdegsgrunden med rågmjöl så det blir en rågsurdegsgrund?

Annars måste jag ju börja om från början med rågsurenRynkar på näsan

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
DesK
11/24/12, 8:43 AM
#1

Usch vad trist! Kanske skulle du kunna sila din surdegsgrund. Det går utmärkt att mata på ensurdegsgrund med vilket mjöl som helst, om man är konsekvent så får man till slut en surdegsgrund med bara det valda mjölet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Nanna70
11/24/12, 9:31 AM
#2

Ja det var trist. Jag provade att sila först men det gick inte så bra tyvärr.

Jag som hade fått en så bubblig och fin surRynkar på näsan Så nu har jag slängt den.

Jag gjorde så i går kväll att jag tog över 100 gram av min vetesur till en annan burk. Sedan matade jag den med 30 gram rågmjöl och 70 gram vatten. Jag gör samma sak i kväll. Om det inte blir någon fart på den så kan jag ju alltid göra en ny rågsur Flört

Det tar ju inte så många dagar. Jag får ta nya tag!Cool

Dessutom har jag ju vetesuren som jag ska baka på idag för första gången. Jag ska baka med ett urklippsrecept. Det heter Solhagas lantbröd och innehåller vetesur, grahamsmjöl, vetemjöl special och honung.

Ska man mata vetesuren några timmar innan bakningen? För nu är den inte så bubblig precis?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

DesK
11/24/12, 10:00 AM
#3

Innan man bakar ska man alltid mata sin surdeg dagen före, eller på morgonen och sen baka på kvällen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Nanna70
11/24/12, 10:54 AM
#4

Så om jag matade i går kväll, så kan jag baka direkt på fm. idag?Glad

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

DesK
11/24/12, 11:03 AM
#5

Japp! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Nanna70
11/24/12, 11:13 AM
#6

OK, tack!Glad

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
MonisN
11/24/12, 11:45 PM
#7

Det finns ett bra schema för matning här.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: