Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3166 ggr
Marinas Mix
2012-11-19 17:05

Vetesurdeg

Tänkte jag skulle testa, så jag startade en sådan igår morse, med hjälp av lite rågsurdegsgrund och det verkar gå bra. Har nu matat på den enligt receptet jag hittade och det ser fortfarande bra ut.

Men nu kommer frågorna.

Har ju inte tid att baka någon av de närmsta dagarna. Kan jag bara hälla över den i en glasburk med plastlock i morgon och ställa i kylen?

Eller ska den stå framme något dygn till?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
DesK
2012-11-19 17:50
#1

Låt den stå framme någon vecka och mata på den med vetemjöl och vatten dagligen, då får du nog den bästa surdegen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Marinas Mix
2012-11-19 18:46
#2

Hur mycket ska jag mata den?

Om jag går efter det recept som jag hittade kommer den ju att ta över hela köketSkrattande

Räcker det med en matsked vetemjöl och en matsked vatten om dagen?

Tror den bor ganska bra i en av hinkarna från Emo.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DesK
2012-11-19 18:52
#3

Emos hinkar är canonbra till detta! Glad Hur mycket du ska mata med beror på hur mycket suris du har. Det bästa är faktiskt att kasta bort en del av surisen och mata på lika delar ljummet vatten som du har mängd surdeg + tillsätta så mycket mjöl att du får en lite tjock pannkakssmet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-19 18:57
#4

"Om jag går efter det recept som jag hittade kommer den ju att ta över hela köket" Hahaha, det är precis vad Dessans suris håller på att göra här hemma! Får snart skaffa fångstnät när bakbunken åker fram!

DesK
2012-11-19 18:58
#5

Tassy, oops OskyldigOskyldigOskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-19 19:00
#6

Fniss fniss, det är kul att den är så livlig Cool men det blir nog bra med större burk (igen) och större jäsbunkar framförallt. Är ju lite skralt på baksaker här i hushållet, eftersom jag är helt grön på bakningen. Tungan ute

Men varje gång jag kommer åt surisburken så bubblar det som stora kokbubblor i den, är det normalt? det skvätter runt i hela burken Tyst

Annons:
Anterrabae
2012-11-19 19:00
#7

Åh, jag hoppas att jag får en sådan övertagare också, mina ligger bara och småfiser än så länge, Men ikväll ska jag hälla ut och börja om, enligt MonisNs råd. Visst är de piggare, men långt ifrån själgående så att säga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2012-11-19 19:17
#8

Tassy, jo den är helt normal, men bli inte ledsen om /när den lugnar sig lite emellanåt Flört

Ida, fniss suris som småfiser Skrattande Gör du som Mona säger, så får du nog fart på den! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-11-19 19:19
#9

Hehe nej jag vet ju hur lugn och snäll den var innan den fick massa mat Cool

Marinas Mix
2012-11-19 19:30
#10

Förlåt, den tar inte bara över mitt kök, den tar över hela lägenheten Skrattande

Så då ska jag om jag sparar ½ dl surdeg, mata med ½dl vatten och ½dl vetemjöl?

Ja fy på dig Dessan, som lurat in oss oskyldiga stackare i detta Oskyldig

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Tassy]
2012-11-19 20:58
#11

Hmm, kan det vara gott med vetesur i t.ex. bullar och lussekatter?

MonisN
2012-11-19 23:01
#12

#11 Nja, jag tycker i alla fall inte det. Det blir lite väl syligt för en söt deg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-11-19 23:20
#13

#12 Hoppsan, det var den lilla detaljen också ja! Ähum.. Är nog lite väl glad i suris för tillfället tror jag Oskyldig

Annons:
MonisN
2012-11-19 23:53
#14

#13 Detta är min personliga smak, så jag säger inte att det inte är bra, men det blir en speciell smak. Du kan alltid testa, du kanske gillar detFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-11-20 07:14
#15

Tassy jag har numera alltid lite vetesuris i mitt söta vetebröd Tungan ute men mina surisar är ju överlag inte särskilt sura Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-06 20:36
#16

Hur går man smidigt tillväga om man ska göra som TS och starta en vetesur med lite draghjälp av rågsuren? Glad

DesK
2012-12-06 20:39
#17

Testa matskedsmetoden som du gjorde med rågsurdegen, men se till att du bara matar lite av rågsuren med vetemjöl! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-06 20:46
#18

Hur lite rågsur ska jag ta? Tungan ute

DesK
2012-12-06 20:50
#19

!-2 matskedar + lika mycket varmt vatten och vetemjöl så att du får smet ungefär som lite halvtjock pannkakssmet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-06 20:53
#20

Måste testas Tungan ute ska den skötas precis som rågsuren sen? eller är det andra mjöl/vattenmängder som det ska matas med?

Annons:
DesK
2012-12-06 20:55
#21

Gör precis som du har gjort nu, men byt ut rågmjölet mot vetemjöl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2012-12-06 21:08
#22

Tack. Skrattande

[Tassy]
2012-12-06 21:22
#23

Sådär, nu har jag en fin början till vetesur på G.  Skrattande

Marinas Mix
2012-12-07 08:14
#24

Jag hittade ett recept på en blogg som jag testade. Den tar tre dagar och finns två varianter.

1 med lite rågsurdegsgrund

5 gram rågsur, 50 gram ljummet vatten och 50 gram vetemjöl

Den ska matas på kväll 2 med 100 gram ljummet vatten och 100 gram vetemjöl

Dessutom ska bunken skakas försiktigt var 12;e timme

Sätt 2 var:

35 gram ljummet vatten, 25 gram mild  ekologisk youghurt, 50 gram vetemjöl.

Matas på 3;e morgonen med 100 gram vetemjöl och 100 gram ljummet vatten

Även denna ska skakas försiktigt var 12;e timme

Båda ska vara klara på kvällen på dag 3

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2012-12-10 07:03
#25

Min vetesur växer så det knakar. Nu bor den i två hinkar och matas varje morgon.

Tänkte i alla fall baka lussebullar med den nu, men är lite osäker på hur mycket det ska vara av vardera ingrediensen.

Någon som har något bra veterecept med surdeg?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: