Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 2028 ggr
Marinas Mix
2012-11-17 06:24

Skorpan på surdegsbröden

Jag tycker den blir alldeles för hård. Jag vill ha en mittemellen skorpa och DesK kom med några tips och nu på morgonen googlade jag för att se om jag kunde hitta flera bra tips och ett av dem jag hittade måste jag testa.

Kommer från den här bloggen.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
MonisN
2012-11-17 14:54
#1

För mig kan skorpan aldrig bli för hård, bara för bränd. Det sitter så mycket god smak i skorpan Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-11-17 15:54
#2

Jag tycker också om det där sega och goda, men min käke har dåliga dagar så ibland är mjukare att föredra, så jag tassar i tråden i hopp om tips och råd. Glad

Marinas Mix
2012-11-17 15:58
#3

Testade det där med vatten ien långpanna, men någonstans under gräddningen när jag sänkt temperaturen, råkade jag komma åt vredet, så det blev ganska så mörka bröd, men skorpan blev lite mjukare.

Sedan blötte jag bakhanduken och la över direkt de kommit ur ugnen, kanske det hjälpte också?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonisN
2012-11-17 17:12
#4

#3 Om du vill ha mjukare skorpa ska du inte sätta in vatten i ugnen eller vädra den mot slutet av gräddningen. Vattnet har man för att skorpan ska bli knaprigare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-11-17 23:39
#5

Skorpan mjuknar om man förvarar brödet i plastpåse.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pyromanen
2012-11-19 16:55
#6

När jag bakar mitt danska surdegsrågbröd så brukar jag vira in det i ett tygstycke direkt när det kommer ur ugnen. Det får svalna insvept i tyget och sen när det blir kvällen och brödet är kallt så lägger jag brödet (fortfarande inpackat i sitt tyg) i en kraftig plastpåse över natten.  Nästa dag kan är det klart att börja äta på och brödet får ligga i plastpåse utan tyg resten av tiden.

Annons:
[Tassy]
2012-11-19 17:02
#7

Av någon knepig anledning fick jag en ovanligt mjuk skorpa på brödet när jag råkade grädda det för länge på hög temperatur och kortare tid på längre temperatur. Det var alldeles som om det stängdes in mer fukt i brödet som sedan mjukade upp ytan. Kan det stämma eller är jag helt ute i det blå?

Marinas Mix
2012-11-19 17:06
#8

Ja nu blev jag också nyfiken.

Har ju försökt med att pensla med vatten direkt bröden kommer från ugnen och täcka över dem med en fuktig bakhandduk.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Aquelegia]
2012-11-19 20:57
#9

Plastpåse som #5 säger hjälper direkt mot den hårda ytan. Även att skära smala skivor hjälper då det inte är så tjockt att tugga igenom.

Upp till toppen
Annons: