Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 2648 ggr
Nanna70
11/14/12, 8:52 PM

Konsistens?

Jag undrar vad en surdegsgrund ska ha för konsistens? När jag matar enligt ett recept så känns det som att den blir för tunn. Då har jag inte tillsatt riktigt allt vatten. Hur ska konsistensen egentligen vara? Ska det vara som en välling, en tunn gröt, eller tjock gröt? Vad kan hända om den är för tunn resp. för tjock?

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Annons:
DesK
11/15/12, 8:25 AM
#1

Jag brukar hålla min suris som tunn gröt eller tjock välling. Man kan göra på olika sätt, men det ger lite olika resultat - surhetsgrad med mera.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
11/15/12, 8:47 AM
#2

När man matar en rågsur kan den verka tunn till en början, men tjocknar efter några timmar när mjölet sväller. Tycker man ändå den är för tunn så är det bara att tillsätta lite mer mjöl vid nästa matning. Om det mellan matningarna bildas ett vattnigt tunnt skickt ovanpå så är det bara att slå av vätskan innan man matar. Samma sak gäller naturligtvis även för vetesurar. Det viktiga är inte exakt mängd av vatten och mjöl, utan vilken konsistens suren har. En tunn till lagom tjock pannkakassmetskonsistens är ett bra riktmärke.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Nanna70
11/15/12, 6:54 PM
#3

OK! Jag trodde att det skulle vara mer som gröt, men det ska alltså vara lite tunnare då? Jag ska tänka på lite tjockare pannkakssmet, så blir det nog bra. Nu har jag förresten en råg- och en vetesur på gångGlad

Så nästa vecka är de klara att bakas medTungan ute

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

MonisN
11/15/12, 10:23 PM
#4

#3 Lycka till! Berätta gärna hur det blevGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/16/12, 12:56 AM
#5

#1 Utveckla gärna Dessan! Hur påverkas smaken av tjockleken? Vad resulterar i vilken smak så att säga?

Upp till toppen
Annons: