Annons:
Etikettertunnbrödknäckebrödkex
Läst 6655 ggr
DesK
11/13/12, 12:47 PM

Mjukt tunnbröd

Mjukt tunnbröd bör helst gräddas i gjutjärnspanna på spisen eller i en gammaldags stenugn

5 deciliter ljummen mjölk
12 gram jäst (1/4 paket)
50 gram smält smör
1/2 tesked salt
1/2 deciliter ljus sirap
1/2 tesked hjorthornssalt
1 deciliter grahamsmjöl
1 deciliter fint rågmjöl
7-8 deciliter vetemjöl

Lös upp jästen i den ljumna smörmjölken
Tillsätt salt, sirap, hjorthornssalt, grahamsmjöl, rågmjöl och arbeta in vetemjölet tills du får en smidig deg.
Låt jäsa cirka 45 minuter under bakduk eller i plastbunke med lock
Ta upp degen på väl mjölat bakbord och dela den i 12-14 bitar
Rulla varje bit till en boll och kavla ut till 1/2 centimeter tjocka runda kakor
Kavla sista vändan med kruskavel och nagga kakorna
Värm stekjärnet till medelvärme och grädda kakorna cirka 2 minuter på var sida

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
11/13/12, 6:52 PM
#1

Det är ju så man måste testa! Undrar hur de blir i veggoutförande Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/14/12, 6:44 AM
#2

Det går nog bra att byta ut mjölken mot havremjölk, eller liknande och smöret mot vegetabilisk olja Glad Alltså mjölken och smöret är ju lite av koncistensgivare här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/14/12, 10:05 AM
#3

Jo det är ju så jag tänker, det funkar ju utmärkt i bullar! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/15/12, 12:40 PM
#4

Om man inte har en kruskavel, kommer brödet jäsa upp i pannan då, så det inte blir så tunna tunnbröd?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/15/12, 12:42 PM
#5

Du får nagga det riktigt ordentligt på båda sidorna, så går det nog bra ändå Glad (Jag kavlar med kruskaveln och naggar rätt glest på ena sidan)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/15/12, 12:45 PM
#6

Ok, har tänkt skaffa kruskavel länge, men inte kommit till skott. I eftermiddag ska jag göra tunnbröd! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
11/15/12, 7:47 PM
#7

ehum, Dessan, Är du SÄKER på att mängden hjorthornssalt stämmer? Tycker att det verkar vara väldigt mycket. Och bröden jag bakade idag smakar mentol och lunktar ammoniak!

När jag läst på tunnbrödsrecept och hjorthrnssalt så är det typ halva mängden till sex gånger så mycket deg!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/15/12, 11:39 PM
#8

Bakade en sats till, utan hjorthornssalt, bytte mot bakpulver eftersom jag fick huvudvärk av all ammoniaklukt.. Omgång nummer två blev kanon! Vända ett får nog bli värmeenergi Flört Fy17 vad illa de första smakade Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/16/12, 12:58 AM
#9

Öhum, tur det inte bara är jag som stirrar på mängden hjorthornssalt här Tyst satt och fnulade på vad i all världen jag hade missat! Jag anar miss i måttenheterna Tungan ute

DesK
11/16/12, 7:53 AM
#10

Himmel så pinsamt! Skäms Snacka om att jag har skrivit fel SkämsSkämsSkäms Det ska vara max en halv tesked! Helt rätt som Tassy säger jag har råkat skriva deciliter istället för tesked Skäms Lika bra att jag går och lägger mig igen Skäms Nu har jag ändrat det uppe i receptet så ingen fler behöver göra fel.

Förlåt Ida!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/16/12, 11:47 AM
#11

Haha, ingen fara! Det var ju snabba att baka, och i omgång nummer två bytte jag mot 2tsk bakpulver. Dessa blev favoriter hos dottern. Men med noll koll på hjorthornssalt reagerade jag först i affären när förpackningarna var väldigt små Flört men ryckte på axlarna och köpte fyra, så jag hade till två bak om det skulle bli bra Skrattande först när jag kände ammoniakstanken som inte gav med sig, bad jag David kolla proportioner i andra recept. Bra med uppdateringen! Jag kavlade dem supertunna och snabbgräddade på varje sida, i brist på kruskavel.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/16/12, 12:10 PM
#12

Dagens skratt! Skrattande nu törs jag prova också!

Anterrabae
11/16/12, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

och så här blev de!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
11/17/12, 5:17 PM
#14

Ida, dom blev verkligen jättefina Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/12, 11:37 PM
#15

Tack! Skrattande Ska baka nya i morgon, med lite hela korn i tror jag Glad och ev lite mer råg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Primulan
11/18/12, 8:29 AM
#16

Här får införskaffas nya bakredskap, kruskavel och nagg. 
Det här ser gott ut!

DesK
11/18/12, 9:18 AM
#17

#16 Du klarar dig bra med vanlig slät kavel och gaffel Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/18/12, 9:30 AM
#18

Jag klarade mig med bara slät kavel, orkade inte nagga så visst de jäste upp lite, men blev väldans saftiga och goda! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gasoline
10/15/13, 9:09 PM
#19

Toppen, tur att jag hittade denna tråd, även om den är gammal. Har letat efter ett recept på mjukt tunnbröd länge =)

Upp till toppen
Annons: