Annons:
Etikettertunnbrödknäckebrödkex
Läst 3403 ggr
DesK
11/13/12, 12:30 PM

Hårt tunnbröd

Att baka tunnbröd i vanlig ugn går faktiskt riktigt bra, bäst blir det om man gräddar det på förvärmda heta plåtar.

5 deciliter ljummen mjöljk
50 gram jäst
1 tesked salt
1 matsked ljus sirap
1 deciliter fint rågmjöl
3.5 deciliter kornmjöl
5-6 deciliter vetemjöl

Värm ugnen till 250 grader
Lös upp jästen i mjölken
Tillsätt salt, sirap och alla mjölsorter, men spara lite av vetemjölet och fyll endast på det om det behövs för att få en hanterlig deg
Arbeta ihop till en smidig deg
Mjöla bakbordet med kornmjöl
Lägg upp degen och forma 2 längder
Dela varje längd i 10 bitar
Kavla ut en bit i taget på kormjöl, till runda kakor. Kavla först med vanlig kavel och sen med kruskavel och nagga
Grädda kakorna 2 och 2 på heta plåtar i 4-5 minuter mitt i ugnen. Jag lägger de färdigkavlade kakorna på bakplåtspapper eller duk och drar över dem med papperet till den heta plåten och gräddar 2 plåtar samtidigt i varmluftläget.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
11/13/12, 6:59 PM
#1

Låter gott det där! Glad måste provas!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/14/12, 6:51 AM
#2

Detta är ju ett ganska traditionellt recept, som jag har hittat i nån kokbok och modifierat en aning. Jag gör det med vatten och inte mjölk och en liten skvätt olja, vilket ger en lite annorlunda färg och koncistens. Sen kan man ju också tillsätta någon brödkrydda om man vill Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/14/12, 10:06 AM
#3

Trevligt med varianter på temat. Jag gillar att det är korn i!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: