Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 2317 ggr
Anterrabae
11/9/12, 8:25 PM

mera surdeg

Även jag har lite surdegsfrågor.

Hur är det med surarna, trivs de ihop med metall? Eller föredrar de plastredskap? Vissa bakteriekulturer gillar inte Metall.

Är det lika "lätt" att få en vetesur pigg och alert som en rågsur?

Det var väl dessa jag funderat på, på siståne. Nu ska jag försöka ge suren på bänken lite kärlek och omvårdnad. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
11/9/12, 11:01 PM
#1

Tassar genast då jag brukar(brukade) mata i metallskål!

Marinas Mix
11/10/12, 4:54 AM
#2

Jag sätter också ett tassavtryck.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

DesK
11/10/12, 9:49 AM
#3

Hum eftersom surdegen ju är just sur, så tror jag att det är bättre att använda glas- eller plastskål, Vilka rörverktuyg man använder spelar mindre roll, eftersom de ju inte är i kontakt med surisen nån längre stund. Glad

Vetesurdeg kan vara lite knepigare att få igång och hålla liv i. Min erfarenhet är att det funkar bäst med ekologiskt mjöl där. Jag brukar köpa Saltå Kvarns vetemjöl till min vetesur. Medan rågsuren matas med standardrågmjöl för det mesta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
11/10/12, 7:49 PM
#4

Jag använder alltid plastbunkar och försöker hålla mig till en liten träslev att röra med. Vet inte om det är inbillning, men jag har fått för mig att träsleven är bättre! Glasburkar går lika bra, men jag använder aldrig metallbunkar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/11/12, 1:16 PM
#5

Metallbunke och kärl använder jag inte, men rör med metallvisp i bland. Så kom jag ihåg att TrevoS berättade att man kan döda yoghurt på havremjölk om man rör i den med metallredskap.

Annars är det glas som gäller.

Suren lever och bubblar, men jäser inte upp, och känns inte överdrivet pigg. Ska mata i dag igen, och just nu bor den i skåpet ovanpå kylen för att se om det gör skillnad. Jag kan tänka att eftersom vi har ojämn temp i huset, och det blir kallt på nätterna så kanske den går ner i dvala, som i kylen. Då är det ju inte särdeles piggt Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/11/12, 1:19 PM
#6

Jo just, det är alltid eko-mjöl här. Både till råg och vete, så långt jag kommer åt. Däremot har jag inte så stor användnign av ren rågsur, då dottern, som är den som käkar mest bröd här inte mår så bra i magen på råg. det går ibland, men inte någon längre period.

Det var superkänsligt förr, kanske dags att prova igen för att se om det är lika. (hon får inte ont, men får gå på toa oftare)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Nanna70
11/23/12, 9:06 PM
#7

HJÄLP!Skrikandes Glasburken som jag har min rågsurdegsgrund i gick just sönder när jag blandade om med en rostfri sked. Så nu vågar jag inte använda den tror jag, kan ju vara glasbitar i?

Nu undrar jag - kan jag mata en del av vetesurdegsgrunden med rågmjöl så det blir en rågsurdegsgrund?

Annars måste jag ju börja om från början med rågsurenRynkar på näsan

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

[Tassy]
11/23/12, 9:20 PM
#8

#7 Nej fy vad trist!

Jag tror tyvärr inte, baserat på min nya och ringa kunskap, att du kan mata om vetesuren till rågsur. Rynkar på näsan

MonisN
11/23/12, 10:35 PM
#9

Det går utmärkt att mata en vetesur med råg. fortsätter man sen med bara råg så blir det till sist en rågsur. Det finna många som matar med båda mjölsorterna istället för att ha två olika surgrunder Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/23/12, 11:36 PM
#10

Aha, nu har jag lärt mig något nytt! Skrattande

Nanna70
11/24/12, 9:36 AM
#11

Jag gjorde så i går kväll att jag tog över 100 gram av min vetesur till en annan burk. Sedan matade jag den med 30 gram rågmjöl och 70 gram vatten. Jag gör samma sak i kväll och så vidare, tills det blir en råg igen.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Upp till toppen
Annons: