Annons:
Etikettbakprat
Läst 5403 ggr
Anterrabae
9/7/12, 8:19 PM

Senast bakade #19

Den förra tråden är nu lång, välkommen hit och berätta vad du bakar!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Tzatze
9/8/12, 8:57 AM
#1

Åh, jag är så sugen på att baka igen men min nya surdeg är inte färdig än. Måste bara berätta om hur roligt jag tycker det är att läsa om allas brödbak. Både när det lyckas och även när det inte blir så bra. Jag lär mig massor, för det är så mycket som måste bli rätt med ett bröd, smak, utseende och textur mm. Lyckan måste ju vara att en dag lyckas göra det perfekta brödet.

Kram på er alla Glad

[Aquelegia]
9/8/12, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mina ostfrallor jag bakade igår. Fotnot till mig själv, låt ej bak jäsa under plastfilm!
Det fastnade och förstörde jäsningen så dom blev lite plattare än tänkt men ACK så sjukt goda! Bara lite skivad gurka och smör på för ost, det snålade jag INTE med på toppen ^^

Tzatze
9/8/12, 1:07 PM
#3

#2 Dom ser maffiga ut Glad

Eh, vad menar du med att bak inte ska jäsa under plastfilm? Är det när de ligger färdigformade på plåten eller?

[TrevorS]
9/8/12, 2:40 PM
#4

Skriver för att inte tappa bort er. Skrattande

Tzatze
9/8/12, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Detta måste vara nära det mest ultimata brödbaket jag gjort hittills. Jag gjorde en fördeg med surdeg som fick jäsa i 3 timmar. Sen gjorde jag en deg på det med bara 5 gram jäst som fick jäsa mer än en timma. Till sist formade jag en limpa som fick jäsa i ugnen i 35 grader tillsammans med ett kärl med vatten. Till sist bakade jag brödet med ånga och med en stektermometer. Brödet blev klart på knappt 30 minuter i ugnen. Jag säger bara en sak; jag kommer definitivt fortsätta att baka med stektermometer. Helt fantastiskt. Jag testade att tillsätta saltet i den färdigknådade degen och testade också att ”stöta och vika” brödet ett par gånger under första jäsningen. Allt enligt fakta som jag läst på www.bakkemi.se.

Brödet blev högt och fint och skorpan blev fantastiskt spröd. Jag har ägnat hela dan åt det här vetenskapliga baket och det har varit jättekul. Fast i längden kanske jag inte kommer att orka hålla på så där och då blir det nog ett autolysbröd a’ la Anterabae Flört

Nästa gång kommer första jäsningen bli längre och med fler vikningar för jag tror att smaken får chans att utvecklas mer då. Men jag måste säga att smaken blev bra ändå. Sen så ska jag dra ner på mängden, för jag hade tänkt bara göra en limpa och detta blev en gigantisk jättelimpa.

MonisN
9/8/12, 7:52 PM
#6

#2 Om du pudrar lite mjöl över degen så fastnar inte plasten. Du kan också sätt den i en stor plastpåse, typ soppåse och spraya in lite vatten och knyta åt påsen så den blir luftig. Så gör alltid jag, det är perfekt!

#5 Grattis till en fantastikt limpa! Hoppas nu familjen inser hur gott det är. För vad går upp emot detta? Vill du ha mindre bröd är det ju bara att dela upp degen. Mina degar brukar räcka till 2-3 bröd. Gör du fler så kan du med fördel ställa dom som inte får plats i ugnen i kylen efter halva jästiden, då blir dom inte överjästa i väntan på att gräddas. Jag lägger heller aldrig surdegsbröd som har knaprig skorpa i plastpåse, förutom i frysen. Ställ snittytan neråt på en skärbräda, helst av trä, och vira in det i en kökshandduk. Håller sig 2-3 dagar utan att torka. Känns det lite tråkigt sista dagen så är det supergott att rosta.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Aquelegia]
9/9/12, 1:16 AM
#7

#6 Hade krävts ganska mycket mjöl för degen var av den lösa sorten ^^ Smart tips dock med att blåsa upp en påse!

Tzatze
9/10/12, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Äntligen har jag fått min familj att smaka mitt bröd. Jag gick upp 06:30 (som vanligt) och väckte familjen 07:00 med nybakta frallor.

Snacka om lyxmåndag Glad.

MonisN
9/10/12, 9:43 AM
#9

#8 Ja, det var lyxigt. Ser gott ut också. Hoppas dom sätter värde på dina ansträngningar nuGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chieko
9/12/12, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Dagens lunch: nybakt solrosbröd med nygjord solrospesto. Om nom nom!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
9/12/12, 4:23 PM
#11

Mm ser Smarrigt ut!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tzatze
9/12/12, 4:48 PM
#12

# 10. Det ser härligt ut Glad

MonisN
9/12/12, 10:39 PM
#13

#10 Solrosbröd, vad gott! Och som pricken över i en solrospesto som pålägg. Mums! Om inte recepten är hemliga får du gärna dela med dig av dem. Jag älskar pesto och solroskärnorTungan ute Jag äter ibland rostade och saltade kärnor istället för nötter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Chieko
9/13/12, 6:26 PM
#14

#13 Nej de är inte hemliga alls! Brödet bakade jag efter det här receptet. Typ. 1 paket jäst. 9 deciliter grahamsmjöl, 5deciliter vetemjöl. 5 deciliter vatten. 2 teskedar salt. 2 deciliter solrosfrön. Lite olivolja och lite baksirap slängde jag i också. Men hade nog behövt mer vätska, de blev väldigt kompakta.

Och peston gjorde jag efter detta recept, men bytte ut de dyra pinjenötterna mot solroskärnor. Eller, första gången följde jag receptet. Andra gången (den som är med på kortet) körde jag lite fritt Flört

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

MonisN
9/13/12, 6:32 PM
#15

#14 Tack! Den peston ska jag göra. Bra recept på pastan också, tror jag. Jag har faktiskt aldrig gjort pasta själv, men skulle helst vilja ha en pastamaskin så jag slipper kavla och skära degen själv. Solroskärnor har jag gärna i surdegsbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chieko
9/13/12, 6:33 PM
#16

#15 Pastan kan jag inte uttrycka mig om, har bara gjort peston!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
9/15/12, 7:32 AM
#17

Igår bakade jag ostfrallor och medelgrovt rågsurdegsbröd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tzatze
9/15/12, 8:10 AM
#18

Jag bakade en surdegslimpa igår som blev jättegod. Enda misstaget var att jag glömde att vrida ner temperaturen från 250 grader till 200. Brödet blev VÄLDIGT mörkt.

dragabol
9/15/12, 9:10 PM
#19

Just nu bakar vi - otroligt men min man bad mig lära honom och sen frågade han vad man kunde ha i och så vidare.. Jag sa "bröd är dynamiskt" . Så han har valt 50 gram jäst , 5 decillter vatten, 2 matskedar brödsirap, lite salt, 1,5 deciliter solrosfrön, vetemjöl och rågsikt till detta. Fyllt med en blandning av fetaost, svarta oliver, kallpressad olivolja, oregano och chili. Ja nu är det på jäsning och jag undrar vad detta dynamiska bröd ska smaka. Spännande Glad

"Man ska inte ta livet så allvarligt ~ man kommer ändå inte levandes ifrån det"

Anterrabae
9/15/12, 9:30 PM
#20

Jag bakade igår. Först en kardemummakaka och sen ett par vete-rågbröd, smaksatta med frön, sirap och havregryn. Jättegoda om jag får säga det själv. Kort har jag också tagit, men kan inte ladda upp det via IPad eller mobilen Tungan ute så de får vänta tills jag kommer åt iFokus via en vanlig dator.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
dragabol
9/15/12, 10:14 PM
#21

Samma här, kan inte ladda upp via telefon eller IPad men det blev gott det dynamiska brödet Glad tidigare i veckan bakade jag rågbröd i lergryta - supergott!

"Man ska inte ta livet så allvarligt ~ man kommer ändå inte levandes ifrån det"

MonisN
9/16/12, 12:12 AM
#22

#19 Vad kul att din man blev intresserad! Hur gjorde du?? Den dagen min sambo skulle få för sig att försöka baka finns inte på kartanFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


dragabol
9/16/12, 2:57 PM
#23

Ingen aning? Jag blev jättesnopen och trodde han drev med mig men det blev bröd och jag hoppas det blir fler :) han började prata om att han ville handla ekologiskt från någon kvarn - AH jag vet inte vad som händer :) men kul att baka tillsammans.

"Man ska inte ta livet så allvarligt ~ man kommer ändå inte levandes ifrån det"

MonisN
9/16/12, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Veckan är räddad! Tre surdegsbröd på rågsur har det blivit idag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[twtw]
9/22/12, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

min pappa brukar göra surdegsbröd jag gillar det men jag vet inte hur man gör så jag brukar göra nnat istället

MonisN
9/22/12, 10:22 AM
#26

#25 Den frallan såg god utTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[twtw]
9/22/12, 2:12 PM
#27

yep dom är goda.

Annons:
Anterrabae
9/22/12, 4:45 PM
#28

Igår bakade jag vetesurdegslimpor med hela korn. Enkelt och smakrikt! Idag funderar jag på att testa rågknäcke med surdeg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tzatze
9/22/12, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Min slarv-limpa (1limpa)

Nu har jag testat autolysmetoden efter inspiration från här. Fördelen med detta bröd är att jag inte behöver knåda degen vilket är bra när mina händer är spruckna och fulla med eksem . Dessutom så kan det stå och jäsa i massor av timmar. Jag rör ihop degen på morgonen eller senare på dan och när jag får tid så bakar jag ut det till en limpa, oftast på kvällen. Brödet blir fullt av stora hål på grund av den ofullständiga bearbetningen, men det blir mjukt och fluffigt. Tyvärr blir det något smuligt efter några dar, men då är jag redan på väg att göra en ny limpa.

1½ deciliter ljummet vatten
10 gram jäst
1 deciliter surdeg
1 matsked olja
1 matsked sirap
½ tesked salt
6 deciliter mjöl

•Lös upp jästen i vätskan, tillsätt resten och rör ihop till en deg i bunken.
•Låt jäsa många timmar. Vik degen i bunken några gånger under jäsningen. Använd blöta händer.
•Forma en limpa och lägg på plåt. Stoppa i en ugnstermometer. Låt jäsa i ugnen på 40 grader cirka 30 minuter.
•Sätt ugnen på 250 grader. Du låter brödet stå kvar i ugnen hela tiden. När temperaturen är uppnådd så drar du ner till 200 grader.
•Brödet är färdigt vid 96 graders innertemperatur. Det tar cirka 10 minuter efter att du dragit ner temperaturen.

MonisN
9/22/12, 10:50 PM
#30

#29 Lägg gärna receptet som en egen tråd så blir det lättare att hitta Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
10/4/12, 11:50 PM
#31

Trodde inte jag skulle hinna, men det blev till slut ett par plåtar kanelbullar på kanelbullens dag idag Tungan ute

Någon mer som bakat bullar?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
10/5/12, 12:15 AM
#32

Har inte varit hemma idag, så bullbaket planerades om till i morgon. Då kan även dottern vara med!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chieko
10/5/12, 4:22 PM
#33

Jag hade också tänk baka bullar men orkade inte ta mig till affären för att köpa jäst, på tok för ont i halsen för det. Nu har jag dock fått köpt jäst så kanske blir ikväll om jag orkar. Fick i alla fall en bulle igår, sambons mamma och syster hade bakat!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
10/5/12, 9:46 PM
#34

Bakar för fullt! Sista plåten i ugnen nu. Två längder. Brände dock ena plåten. Förlorade 19 fina bullar. :( men jag får glädjas åt de 75% som blir bra!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Chieko
10/6/12, 12:42 PM
#35

Bullarna klara här med! Står på plåten och svalnar. Gjorde bara 23st, vet inte vad jag ska ha resten till ändå ;) Nu har jag ett projekt på jäsning… Så håll tummarna för mig alla brödbaksvänner!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
10/6/12, 2:35 PM
#36

Brödet är nu klart, och det blev ingen större skillnad. Bakade efter detta recept, men hade ingen filmjölk eller naturell youghurt hemma. Så jag tog Yoggi mini med blåbärssmak ^^ Brödet blev lite blåare än vanligt och har en lite annan smak. Tror dock jag går till affären nästa gång…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
10/6/12, 11:08 PM
#37

Jag bakade dubbel sats bullar. Det blev 40 bullar och två stora längder. Kom på efteråt att man brukar dela längderna i 2, så det skulle varit fyra längder. Jaja, hur som helst glömde jag tiden när andra plåten bullar var inne. De blev svarta! Men jag får glädjas åt de 75% som blev bra.. ;P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Farwuq
10/7/12, 4:22 PM
#38

Det ser så gott ut med era bröd att det vattnas i munnen.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[TrevorS]
10/7/12, 5:48 PM
#39

Oj, va mycket gott, missat att titta in här i tråden! Skrattande

zissi
10/7/12, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Lite sötebröd mitt bland alla nyttigheter Glad.

Ett gammalt recept från en handskriven bok, "Småbrödsbeskrifningar från 1910". Verkar vara liknande ingredienser som till Karl XV:s kringlor och Sockerkringlor eller Glaskringlor (i Sju sorters kakor). Genom min sons svärfar har vi fått tagit del av denna gamla skatt.

Det är bara smör, grädde och mjöl i degen. Efter gräddningen doppas de i strösocker. Hur enkelt och gott som helst. Nja, lite tid tar det ju att forma kringlorna förstås. Var inte helt lätt för en ovan.

DesK
10/20/12, 5:14 PM
#41

Zissi vilka fina sötebröd! Glad

Idag har jag bakat Ciabatta Glad men kameran är på rymmen, så det får bli bild imorrn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
10/20/12, 5:35 PM
#42

#40. Va spännande. Fina också. Skrattande

Anterrabae
10/20/12, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

jag bakade Pizzabullar

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
10/20/12, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

och vaniljbullar

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
10/20/12, 11:04 PM
#45

Vilka läckra bullar! Vad använder du för deg till pizzabullarna?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
10/20/12, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

och så gjorde jag kanelbullar..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
10/20/12, 11:15 PM
#47

En ren vetedeg, på största delen specialvetemjöl. Sen vatten olivolja och salt. denna degen var på närmare en halv liter vatten, så ett halvt paket jäst och en skvätt surdeg, typ en dl eller så.

Det var första gången jag gjorde pizzabullar, så känslan för hur mycket de skulle fyllas och så var inte den bästa. De blev lite skeva om man säger men sjukt goda. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
10/20/12, 11:47 PM
#48

Jag har bara gjort pizzabullar en enda gång, och visst är det gott! Nu fick jag lust att göra det igen. Vissa saker glömmer man att man vill ha Oskyldig Tycker det ser fint ut med din fyllning.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
10/21/12, 8:15 AM
#49

Va gott Ida, pizzabullarna får du gärna lägga upp recept på. Skrattande

DesK
10/21/12, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Ida dina bullar är jättefina och jag säger som TrevorS, lägg gärna in recept på pizzabullarna! *Sitter fint och räcker vacker tass* Glad

Igår bakade jag tofflor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

jagga-ewe
10/21/12, 4:57 PM
#51

Senast bakade här i huset var en chokladkaka med chili som jag gjorde till maken o trollen igår. Första gången jag bakar med choklad sen jag var 15 o insåg att det är kakaon jag inte tål, så det var lite spännande. Blev helt okej, älsklingarna är nöjda.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Marinas Mix
10/23/12, 7:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Var lite lat och köpte en mix för solrosbröd och så valnötter. Nu står degen på jäsning och ska in i ugnen om så där en kvart.

Nybakat till frukost alltså.

edit: Så här fina blev de. Precis nyuttagna från ugnen. Luktar i alla fall underbart. Hoppas de smakar lika bra som de ser ut att göra

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Perly
10/25/12, 2:20 PM
#53

Oh vilka härliga bröd alla får till, råkar alltid underarbeta eller överarbeta degen så blir bara pannkaka av allt Obestämd

Alltid Oavsett

anise
10/26/12, 7:19 AM
#54

Åhh vilka fina brödbak jag hittade härGladBlir så sugen att sätta en deg och baka,men har ingen jäst hemmaTungan ute

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

anise
10/29/12, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

I går överraskade min man mej så till den milda grad att jag nästan ramlade omkullFörvånadHelt plötsligt säger han: Jag tror jag ska baka lite bullar…efter alla år blev jag helt stum!!!Så det var bara att åka till affären och handla lite ingredienser..Så här fina bullar bakade han,för första gången i sitt livFlört

OCH DOM VAR JÄTTEGODAGlad

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Annons:
Perly
10/29/12, 4:15 PM
#56

#55 Hehe kom o bjud Oskyldig

Alltid Oavsett

anise
10/29/12, 4:33 PM
#57

Hehehe..ja kunde jag väl göra..men den lilla gubben har gömt alla i frysenTungan ute Han vaktar dom som en gammal drakeRynkar på näsanFast jag hann smälla i mej 3 stycken varma och Goda innan han hann svicha in dom i kylan,,kom hit när han inte är hemma så kan jag smyga fram en påse och värma i ugnen till dejFlört

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Perly
10/29/12, 4:37 PM
#58

De va de fräckaste!

Hehe, får väl ta o göra detSkrattande

Alltid Oavsett

anise
10/29/12, 4:43 PM
#59

Du är så välkommen på BULLFEST!!!Skrattande

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Anterrabae
10/29/12, 7:47 PM
#60

anise:
vilka smarriga bullar, de ser jättegoda ut!

Nu kan inte gubben din smita från fikabaket i fortstättningen! Nu har han avslöjat sin talang! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jagga-ewe
10/29/12, 9:16 PM
#61

Här bakades det scones med banan och chili i kväll. De blev väldigt goda, faktiskt, även om de blev aningen för hårt bakade. Skyller på svärmor som ringde när jag skulle gå ner o ta ut bröden ur ugnen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

anise
10/30/12, 6:09 AM
#62

Anterrabae: Japp nu blir det inget smita från baket mer..man kan visst lära gamla hundar sitta..heheheTungan ute

jagga-ewe:

Låter spännande med banan och chili scones..rackarns svärmor,men nån ska man ha att skylla påFlört

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Annons:
MonisN
10/30/12, 8:32 AM
#63

#55 Vilka fina bullar han bakade! Tur du inte svimmade, det skulle jag göra om samma sak skulle hända migFörvånadOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


anise
10/30/12, 8:48 AM
#64

MonisN: Jag tror han har fått insperation från TV programmet Hela Sverige bakarFlörtMen jag var nära att svimma…

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Lavine
10/31/12, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Rolig tråd! Massa inspiration, av olika slag.

Jag bakade valnötsbröd i dag, efter recept på Änglamarks rågmjölspåse. Men jag hade inga valnötter och tog solrosfrön i stället. La också till brödsirap och brödkryddor. Vad ska jag kalla det då? Glad

Anterrabae
10/31/12, 9:43 PM
#66

#65 gott bröd? Flört det ser jättegott ut!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lavine
10/31/12, 11:25 PM
#67

#66 Hihi, bra svar, jo det blev bra!

Farwuq
11/1/12, 11:24 AM
#68

Mums.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anterrabae
11/1/12, 4:23 PM
#69

Bakade surdegsbröd igår, i form. Med hela groddade, mjölksyrade korn. Långtidsjäst i kyla, och sen en gång till inne i värmen. Mycket Smakrikt. Har fotat, men kan inte lägga upp det via paddan. Måste dra igång datorn.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Chieko
11/2/12, 8:05 AM
#70

Jag bakade ett långpannebröd igår men glömde fota innan jag stoppade dem i frysen. Kanske bli ett kort idag, lär ju bli hembakt till frukost ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
11/2/12, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Långpannebrödet! Någon som vet varför det sjunker ihop så? Det är mycket tjockare innan man stoppar in det i ugnen Obestämd

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[TrevorS]
11/4/12, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

#71. Knackade du den innan med en gaffel?

Jag bakade en vetefri pepparkaka idag, blev lite sugen på det. Supergod!

Chieko
11/4/12, 8:49 PM
#73

#72, neej, ska man det? Står inget i receptet om det…

Pepparkaka är gott! Speciellt mjuk. Fast lite tidigt enligt mig. Jag fuskade med julmust idag eftersom det fanns en skvätt kvar efter gästerna igår, och jag fick nästan dåligt samvete ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Tassy]
11/5/12, 8:59 PM
#74

Idag är första dagen på många år som jag ger mig in på bakning! Håller på med en mjukstart; hemgjord pizza.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att få in bilder för tillfället, men ska fota iallafall och spara, så får vi se om jag kommer ihåg vid senare tillfälle.

Måste ju börja öva nu, när jag fått så fin rågsur av DesK! (jösses vad den bubblar och mår gott! 3 burkar är det nu, om än små, så jag kan ge iväg som önskat.)

MonisN
11/5/12, 10:15 PM
#75

#74 Vad gott Tassy! Är det en surdegspizza du gör av den fina suren?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/5/12, 10:24 PM
#76

#75 Det doftar ljuvligt, tänkte bänka mig vid tvn och provasmaka nu!

Nix, så våghalsig är jag inte. Vanlig jäst denna gång. Du vet, det ryktas att jag är en sån där som bakar klusterbomber som inte ens fåglarna äter, så jag tänkte öva lite innan jag slösar bort surisen på ren och skär klantighet. Oskyldig Men eftersom jag fick surisen så måste jag ju försöka lära mig allafall, (attans dig Dessan!) Skrattande

Annons:
MonisN
11/6/12, 1:35 AM
#77

#76 Du får mig att längta efter hembakad pizza så här mitt i natten! Nu har du väl ätit upp den, och hoppas den var lika god som det doftade Tungan ute Vad hade du på den?

Klart du ska baka surdegspizza! Suren mår bara bra av att användas för då blir slatten man får över snart matad igenSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
11/6/12, 8:06 AM
#78

Tassy nästa gång du gör pizza, testa då att klatta i lite surdeg, det är ett bra träningsbak och blir också gott! Glad

Igår köpte jag knäckebröd från Pyramidbageriet och pepparkakor med mandel i. Äldsta dottern ska ha med sig presenter till Italien imorrn Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/6/12, 10:02 AM
#79

Jag brukar ha både surdeg och jäst när jag bakar. Det räcker med lite jäst för att hjälpa surdegen lite. Man kan säga att jag safear Flört det brukar inte bli bra när jag bakar med bara surdeg. Jag börjar misstänka att det inte är tillräcklig aktivitet i min. Funderar på att starta en ny, för att se om den blir piggare.. Åh vad det är gott med pizza! Särskillt surdegspizza Glad ska jag allt baka när jag fastat klart.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

anise
11/6/12, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Nu njuter jag av mitt varma challebröd med smör påGladhade inget vallmofrö men det gick bra med solrosfrö oxå

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Anterrabae
11/6/12, 10:14 AM
#81

Det ser gott ut!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/6/12, 10:15 AM
#82

#77 Hihi, än finns det pizza kvar. Det är kantareller, bacon och rökt skinka på dem.

Jag lovar jag ska testa surisen, men en sak i taget damer, jag är helt grön på det här Cool

Ska man bara mata om man ska baka med den? Förvånad

anise
11/6/12, 10:30 AM
#83

Jag vill oxå testa suris..har köpt en fuskburk som ska provas i morronGladMen sen får jag väl prova att göra det på riktigt oxå…verkar liiite svårtFlörtmen det är väl bara att testa ,,går det åt pipan så är det väl inte hela världen..hehehe

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Annons:
MonisN
11/6/12, 8:18 PM
#84

#80 Ser väldigt gott ut! Vackert att titta på ocksåGlad

#82 Vilken lyxpizza! Vill ha…. Jag älskar kantareller på pizza. Äter det aldrig här i Sverige, men i Italien är det ganska vanligt.

#79 Ida, prova att låta suren stå i rumstemperatur alltid. Sen jag började med det så tycker jag det är mycket lättare att få den aktiv.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/6/12, 8:59 PM
#85

Den står på bänken. Men jag funderar på att låta den flytta upp i skåpet ovan kylen, i alla fall ett tag och se om den piggnar till med matningarna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
11/6/12, 11:38 PM
#86

#84 Oja, riktigt mumma blev det! Rullade ihop den till pizzabullar också, så de är extra saftiga. Tungan ute snart dags att baka nya, med en skvätt suris!

MonisN
11/6/12, 11:56 PM
#87

#86 Nu har du fått mig att baka pizza i morgon! Fast det blir ingen sån lyxvariant som din, tyvärr. Det blir nog en Capricciosa.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
11/7/12, 12:07 PM
#88

Jag hinner tyvärr inte baka pizzadeg idag, men jag ska köpa färdig deg från min favoritpizzeria! Detta har jag aldrig tidigare gjort, så det blir spännande att testaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/7/12, 7:21 PM
#89

Har satt deg till mitt första surdegsbröd. WOW vilken sprutt det är i surisen haha, jag blev alldeles full i fniss. Det nästan kokade i degvätskan Tungan ute det är väldans sprutt i den lilla surisen, riktigt kul! Gott men syrligt luktar det också.

DesK
11/7/12, 7:29 PM
#90

Mona, va? Kan man köpa färdig pizzadeg på pizzeria?

Tassy, kul då håller jag tummarna att brödet blir gott också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
11/7/12, 8:19 PM
#91

#87 Hihi Cool

Här jäser degskrället snart ur bunken! Tyst

MonisN
11/7/12, 9:44 PM
#92

#90 Jajjamensan! Och nu är den bakad och den smakade som min egen hemmagjordaSkrattande Nu kan jag konstatera att det är en enorm skillnad på vanlig hemmaugn och en riktig pizzaugn. Jag tänkte att nu blir väl botten lika god som på köpepizzan, men det gjorde den inte! Det blev en helt ordinär hemmabotten. Det är inte degen det hänger på, utan ugnen. Nu har jag äntligen fått det 100% bevisatCool

#91 Härligt med en så pigg sur! Lycka till med baket!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/7/12, 10:02 PM
#93

Himmel vad gott det luktar med nygräddat surdegsbröd!

Snacka om att jag fick blodad tand, rotade fram ett gammalt recept på frukostbullar, skvätte om lite i mjölerna och petade bort hälften av jästen och slattade i suris i stället. Höftade på jästiden och experimenterar alltså hejvilt. De står i ugnen nu Tyst

[Tassy]
11/7/12, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Håll i hatten, här kommer första surdegsbaket!

[Tassy]
11/7/12, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Och pizzabullarna som utlovat:

MonisN
11/7/12, 10:33 PM
#96

Tassy! Jag håller inte i hatten, jag tar den av mig och gör vågen! Vem har sagt att du inte kan baka?? Det blev ju kalasbra det där. Ser väldigt gott utTungan ute En ny surdegsbagare är föddSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/7/12, 10:36 PM
#97

#96 *harkel* fina väldoftande bröd har jag alltid kunnat göra, det är när jag ska smaka dom det brukar gå galet Skrattande men nog anar jag att detta blev bra! Vilket liv det är i suris om man jämför med det där eländet jag alltid försökt få fart på förr. Helt underbart! Jag är optimistik Cool

Jag hyllar surdegen!

Annons:
MonisN
11/7/12, 10:43 PM
#98

#98 Jag är också optimistisk Skrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/7/12, 10:44 PM
#99

Återkommer med smakresultat i morgon Skrattande kliar redan i bakarfingrarna!

MonisN
11/7/12, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Pizza på pizzerians deg, plus ett bröd på likadan deg! Jag fick till och med pizzan rund, något som aldrig annars lyckasSkrattande Jag slängde bara in degbiten i ugnen som den var. Brödet blev ganska kompakt, men helt okej att äta med en gång. Tror den hade tjänat på att stå framme i rumstemperatur någon timme, nu kom den direkt från kylen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/8/12, 1:00 AM
#101

Ja nu är det ju tidig morgon, eller vad säger ni? Oskyldig

Det blev de godaste bröden jag nånsin ätit tror jag!
Monis du har så rätt, en surdegsbagare är född!

Aldrig mera köpebröd så länge värken tillåter mig att baka!

DesK
11/8/12, 8:08 AM
#102

Ha ha ha Tassy DET kan man kalla tidig morgon, ja SkrattandeÅh vad kul! Skrattande Vilka fina bröd du gjorde! Skrattande Välkommen in i surdegsklubben! Du missar väl inte surdegsdagen på Facebook? Glad

När du inte orkar baka så får du köpa bröd, fast man kan baka bröd rätt enkelt genom att bara blanda samman surdegen, jäst, vatten och mjöl och sen inte knåda degen utan snarare stjälpa upp den på bakplåten, när den har jäst. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
11/8/12, 10:15 AM
#103

Tack och bock!

Mums vad gott med surdegsfrukost Cool Dock blev bröden så otroligt milda i surdegssmaken, degen har ju bott ovanför min kyl. Lite mera string önskas nog, vi får se om det blir kylen mellan bakningarna eller bara en skvätt mer sur i degen. Gott gott!

DesK
11/8/12, 10:27 AM
#104

Testa att dels ta mer surdeg och att förvara surdegen i kylen mellan varven. Det händer faktiskt att jag tillsätter något surt, exempelvis yoghurt för att få mer syrlig smak Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Tassy]
11/8/12, 10:28 AM
#105

Häver du yoghurten i degen eller suren? Tungan ute

DesK
11/8/12, 10:31 AM
#106

I degen, i surisen får du bara tillsätta vatten och rågmjöl, annars kan den gå åt pipan. Jag byter alltså ut en del, eller allt vatten mot yoghurt ibland Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
11/8/12, 10:43 AM
#107

#106 Fniss, man måste ju fråga utifall Tungan ute men jag förstog nästan att det var i degen. Tungan ute

DesK
11/8/12, 10:47 AM
#108

Alltid bäst att fråga, ja! Glad

Dags för ny tråd! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: