Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 1391 ggr
[Alenzi]
2012-08-20 18:49

Alenzis surdegsresa!

Tänkte att det kunde vara kul att föra lite bok över mina försök att sparka liv i en surdeg.. Förhoppningsvis mynnar detta försök så småningom i bröd, och inte bara en massa disk Glad

Det tog sin början i fredags, 17/8 - låt oss kalla det dag ett! Jag följde artikeln om surdeg här på Matbröd iFokus, och de följande dagarna verkade projektet vara en framgångssaga!

..Tills jag i dag, dag fyra, till min fasa upptäckte att mitt verk börjat alstra röd, illaluktande (fränt och surt) vätska. En googling understödde min misstanke om att denna surdeg var redo att kasseras.

Jag hade redan förberett en gegga på 200 gram vatten och 200 gram mjöl som skulle tillsättas, och eftersom vi var på väg ut - och dessutom hade bråttom - tänkte jag att jag lika gärna kunde ge denna lilla skapelse chans att leva (läste att man egentligen inte behöver annat än mjöl och vatten, så varför inte), så den åkte in i skåpet över frysen. Tittade till den nu precis, och den står redan och puttrar så förnöjt Glad Kanske?

Annons:
DesK
2012-08-21 07:22
#1

Hej och välkommen hit! Glad

Kan det vara så att du har använt kallt vatten när du satte surdegen? Det går enklast när man använder cirka 40-gradigt vatten och precis som du verkar ha upptäckt att man ställer degen på en varm plats i köket.

I tråden Att baka med surdeg finns en hel del bra tips och bra bilder som Salasso har lagt in där Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Alenzi]
2012-08-21 08:28
#2

#1 Nej, jag gjorde ju inte det, det var nog ungefär 35-38 grader (avsvalnat kokt) .. Skall gå in och snoka där, tack för tipset!

[Alenzi]
2012-08-22 09:42
#3

Dag fem: Min hippiestil utan recept och mått verkar röna framgång, mitt äckelpäckel bubblar, doftar syrligt och ser ut som föredömena jag hittat på nätet. Jag blandade lite mjöl och vatten som jag hade i imorse, tänkte prova degen imorgon eller på fredag om det fortsätter så här :)

Anterrabae
2012-08-24 11:56
#4

Låter spännande, ser fram emot rapporterna :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: