Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 13273 ggr
[Aquelegia]
2012-07-30 20:51

Råd- Förgrädda pajskal

Jag har alltid ett enda problem med pajskal och det är att under förgräddningen så krymper alltid kanterna nått fruktanvärt!

Hur gör ni för att det inte skall sjunka ner så i kanterna?

Sedan även, trycker ni ut pajdegen med fingrarna eller kavlar ni och lägger sedan i formen?

Annons:
[TrevorS]
2012-07-31 09:48
#1

Jag brukar pressa ut med fingrarna. Problemet med att den kryper för mycket kan vara att man har i för lite fett och tillsatt för mycket vätska, bästa är om det inte är något vätska i. Nu vet jag inte vad du kör på för recept dock. Glad

[Aquelegia]
2012-07-31 12:03
#2

#1 Kör på standardrecepten med 2 matskedar vatten i. Har även kryddat pajdegen med tomatpuré dock tillsatt 2 matskedar extra mjöl.
Testade att rulla ut degen och lägga över formen. Vad snabbt och smidigt det gick!
Gjorde kanterna extra höga nu (bakar i springform) så då gör det inte så mycket om degen krymper lite. Skall dock testa nästa gång att endast ha i så mycket vatten att degen precis går ihop.

Såg att när man bakar minipajer behövs ingen förgräddning så skall införskaffa små formar. Lättare att frysa in också ifall något blir överGlad

[TrevorS]
2012-07-31 12:20
#3

Jag hade uteslutit vattnet och tillsatt tomatpuré istället. Annars fungerar det att dra ner på vattnet, jag använder det inte alls i när jag gör pajdeg, dock har jag aldrig kavlat utan alltid tryckt ut den.

Du får lägga upp bild på dina pajer här också. Skrattande

MonisN
2012-07-31 13:56
#4

När jag förgräddar pajskal brukar jag riva smala remsor av aluminiumfolie, lika höga som kanten ungefär, och trycka dessa mot pajskalet. Då krymper inte kanten ihop.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
2012-07-31 22:47
#5

#3 Blev faktiskt helt okej pajskal, myckt gott om inte annat. Dock lade sig kanten ner så när jag hade förgräddat fick jag trycka upp det med en gaffel igen. Missade tyvärr att ta kort men blev en fantastiskt god pestopaj med grillade grönsaker. Gillar att krydda äggstanningen då smaken av ägg enligt mig alltid annars tar över all smak och pajerna smakar väldigt lika varannTungan ute

#4 Som ett sorts staket som pajskalet kan hålla fast sig emot? Skall testa nästa gång!

MonisN
2012-08-01 00:04
#6

#5 Paj med grillade grönsaker lät väldigt gott. Det måste jag test någon gång. Ja, foliestaktet kan man kalla det! Du behöver inte trycka så hårt bara att folien håller sig uppe. När du har förgräddat skalet så tar du bort remsorna. Det här funkar alltid!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Aquelegia]
2012-08-01 12:03
#7

#6 Den var otroligt god! Receptet finns i Bonniers kokbok. Bror som inte gillar äggstanning märkte inte ens att det var medjust äggstanning hehe

Angående remsorna är det infrå du sätter dit dom alltså? Trodde du menade på insida formen först, då förstår jag! Hade ju hindrat att den flaller inåt!

MonisN
2012-08-01 12:07
#8

Remsorna ska sitta utanpå pajskalet när du tryckt ut degen i formen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: