Annons:
Etikettjästbröd
Läst 3577 ggr
Mysanpysan
2012-04-25 16:27

Vilket mjöl?

Hej!

Jag har fått för mig att baka råglimpor, något som jag inte har gjort på typ 15 år… och just det här receptet har jag aldrig använt. I receptet står det bara  "fullkornsmjöl", men det hittade jag inte i hyllan någonstans - vad kan jag ta i stället? Grovt rågmjöl? Förutom det mjölet så ingår även vetemjöl, rågkross, vetegroddar och kruskakli

Någon som vet?

Annons:
storost
2012-04-25 20:43
#1

Fullkornsmjöl är mjöl som malades av hela kornet. Det finns fint eller grovt. Rågkross, goddar eller kruskakli är inte mjöl.

Skulle du kunna länka till receptet eller lägga upp receptet här, då kan vi bättre hjälpa dig vilken mjöl som ska användas.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mysanpysan
2012-04-26 16:20
#2

Tack. :) Jag har hittat ytterligare en sak som jag inte får ihop. Det ska vara "fullkorn av råg" i och det verkar vara någon form av flingor som ska vara både i brödet och som dekoration ovanpå. Jag har inte hittat nåt sånt i butiken och hittar ingen produkt på nätet heller, däremot att fullkorn av råg är grovt rågmjöl… men det ser jag på bilden att det inte är… Kan ha något att göra med att receptet säkert är mellan 15-20 år gammalt!!! Kanske går det lika bra med rågflingor? Här kommer i alla fall receptet.

Fullkornsbröd (2 limpor eller 40 bullar)

1 dl vatten

1 dl rågkross

50 g jäst

6 dl vatten

50 rumsvarmt smör

2 msk ljus sirap

1/2 msk salt

1 dl fullkorn av råg

1 1/2 dl kruskakli

1/2 dl vetegroddar

6 dl fullkornsmjöl

ca 9 dl vetemjöl

Garnering: Fullkorn av råg

Ugn: 250 grader till bröd & 225 grader till bullar, men värmen sänks med en gång man sätter in bröden.

Bullar: 7-8 minuter

Bröd: 25-30 minuter

Om någon vill ha exakta instruktioner, så säg till så skriver jag ned det också. :)

storost
2012-04-26 21:47
#3

Finns det kokande vatten till Fullkorn av råg?

Axa har rågflingor som jag köpte hos Coop.

Rågkross som jag köper från våran kvarn (Orsa) kan jag beställa i vilken grovlek jag vill ha. Möjligtvis är det så att de har haft jättefin rågkross som kan motsvara jätte grovt rågmjöl.

Mitt förslag är:

rågkross = rågkross
fullkorn av råg = rågflingor
fullkornsmjöl = grahamsmjöl
vetemjöl = vanligt vetemjöl eller vetemjöl special

När det är rågmjöl eller rågflingor med mera då står det råg. På grund av detta gissar jag att fullkronsmjöl är ett grovt vetemjöl såsom grahamsmjöl. Det tyder också baktiderna på. Rågbröd behöver stå längre i ugnen och temperaturen går ner till 190°C. Däremot är det i ditt recept från 250° ner till 225°C.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2012-04-27 09:54
#4

Stephans förslag är mycket bra, jag skulle göra som Stephan föreslår. Sen tror jag att anledningen till att det står som det gör i receptet är att receptet är översatt från något annat språk. Vad jag minns, fanns nämligen samtliga ingredienser som du räknar upp även för 20 år sedan. Det som nog inte fanns är bland annat specialvetemjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: