Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2973 ggr
Chieko
2012-04-10 21:55

Nässelbröd?

Kan man stoppa nässlor i bröd? Jag plockade och kokade idag, tänkte göra en soppa på dem imorgon. Om den blir god vill jag prova ha nässlor i mer, finns det någon med ett färdigt recept?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
MonisN
2012-04-10 22:37
#1

Ja det kan man! Jag har aldrig gjort det själv, men jag har sett recept på det. Man kan ju göra spenatbröd och då kan man ju bara byta till nässlor iställetGlad

Kanske någon här har recept på nässelbröd?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-04-10 22:39
#2

Allt om mat finns recept!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-04-10 23:35
#3

Absolut kan du ha nässlor i, vill dock påpeka att använda dig av förvälda nässlor, eller om du torkar och maler ner till pulver att du kokar upp det också. Detta är på grund av att jag har bakat med nässelpulver utan att förvälla innan och fick massor av blåsor i munnen och det sved/kliade i halsen efter bara några bett. Så gör inte mitt misstag, bakar annars med nässlor varje år i bröd, vilket ger underbart goda bröd. Bakar även med spenat också ibland.

Men har aldrig haft problem när jag förvällt innan, vilket står i receptet Mona länkade till.

Chieko
2012-04-11 14:26
#4

Nä det hade jag nog gjort. Man kan använda avkoket sen till håret läste jag så bara att slå två flugor i en smäll ;)

Är nässlor väldigt salt? Soppan blev salt, trots att jag följde receptet (2l nässlor, 1l vatten, 2 buljongtärningar och en skvätt grädde)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Upp till toppen
Annons: