Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4393 ggr
Chieko
4/3/12, 5:21 PM

Fyrkornskross - tips på recept?

Jag köpte Saltå kvarns fyrkornskross igår, för jag hade för mig att jag bakat ett gott bröd på det tidigare. Då tror jag att receptet stod på påsen, men det gör det inte nu! Inte heller på hemsidan hittar jag det. Någon som detta recept sparat eller något annat som innehåller fyrnkornskross?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
DesK
4/4/12, 10:46 AM
#1

Du kan egentligen tillsätta fyrkornskrosset till nästan vilken bröddeg du vill. Jag skulle dock alltid skålla krosset innan jag bakar med det. Klassisk svensk limpa kan du använda som grundrecept och då byta ut 1-2 deciliter av rågmjölet mot fyrkornskrosset. Allra bäst tycker jag att bröd med kross i blir när man bakar dem med surdeg, se ¤4 i tråden. Det går också fint att halvera hela det receptet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chieko
4/9/12, 10:56 AM
#2

Tack! Byter man bara rakt av, samma mängd kross som mjöl? Och mäter man då före eller efter man skållat? Före är min gissning men alltid bäst att kolla ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
4/14/12, 1:19 PM
#3

Före är alltid bäst Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chieko
4/15/12, 2:15 PM
#4

Jag bakade detta i onsdags, det blev mycket gott!!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
4/15/12, 2:19 PM
#5

Åh vad roligt! Glad Då vet du nu hur du kan anpassa ett recept efter vad du har hemma Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: