Annons:
Etiketterrådtips
Läst 20649 ggr
Stephanie
2/9/12, 1:04 PM

Baka i gasugn?

Jag har just flyttat in hos en kompis som har gasugn. Vad jag har förstått så är det inte det roligaste att baka och laga mat i dessa, men har ni några tips på vad man kan göra för att det sa bli så bra som möjligt?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Emo
2/9/12, 6:20 PM
#1

Du får testa hur mycket du ska skruva upp eller ner lågan, så lär du dig på samma sätt som många andra har gjort.

Jag visste inte ens att det fortfarande finns gasspisar förutom vad som finns i husbilar och husvagnar.

Kul fråga som ger nostalgikänsla. Det är många år sedan jag använde en gasugn och gasspis.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Elshira
2/13/12, 9:45 PM
#2

Jag vet inte hur det ser ut på gasugnen, men på våran vedspis sitter det i alla fall en termometer på luckan till ugnen Glad

Men som "#1 säger så får man lära sig hur mycket man ska "dra på" för att det ska hålla en jämn temperatur.

Hakuna matata!

storost
2/15/12, 7:17 PM
#3

Det är att testa fram sig. När jag var i Australien, då började jag med mitten av värmeskalan.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Stephanie
2/15/12, 8:03 PM
#4

Det verkar som om många har problem med för stark undervärme, men att hitta en lagom temperatur hjälper då eller?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

storost
2/15/12, 9:12 PM
#5

Ja, du kan också ha en bakplåt imellan, då är undervärmen inte så stark.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2/16/12, 7:37 AM
#6

Det finns gasspisar på flera håll i Stockholm, så jag antar att det även finns på andra håll i landet. Jag bodde i många år på Kungsholmen i Stockholm och där hade jag gasspsis. Det var inga problem att baka matbröd i form av limpor, men svårare att lyckas med små bröd och sockerkakor. Dubbla plåtar är ett bra förslag, du kan också ta några lager kraftig ugnsfolie under bröden. Jag hade en lös ugnstermometer i ugnen, det var bra, så jag lärde mig snabbt vilken värme varje steg gav Glad De moderna gasspisarna är faktiskt riktigt bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: