Annons:
Etikettbakprat
Läst 6672 ggr
DesK
2012-01-27 15:14

Senast bakade #16

Då har vi en ny tråd, eftersom den gamla är lång Glad Berätta här vad du bakar, bild på baket ger guldstjärna Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2012-01-31 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I kväll har jag bakat muffins med citron och syltad ingefära. Oj, så goda dom blevTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-02-01 05:51
#2

Mona de ser supersmarriga ut Tungan ute

Jag bakade kamelbullar och vaniljbullar med äkta vaniljsocker i igår Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-02-01 09:48
#3

Kanel- och vaniljbullar är gott! Hur gör du vaniljsockret?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-02-01 15:22
#4

Jag bara hackar sönder en hel vaniljstång i matberedaren och fyller på med 3-4 deciliter strösocker och blandar väl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-02-01 17:14
#5

Tack, det ska jag göraGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-02-01 23:12
#6

Igår bakade jag surdegspizza på dinkel, och ett matbröd med surdeg på dinkelvete och med olivolja i.. mycket gott må jag säga! Som jag saknat!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
2012-02-02 12:42
#7

Mona du kan också först använda själva vaniljkornen till annat och sen låter du vaniljstången torka i lite strösocker. När den är torr kör du den medsockret i en mixer, då har du gjort 2 flugor på smällen Glad

Ida vad härligt att du fick göra och äta något som du har saknat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-02-02 21:59
#8

Ja just det, jag läste det idag någonstans! Bra tips det ocksåGlad Fick plötsligt längtan efter äpplepaj och äkta vaniljsåsTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-02-03 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Naturligt glutenfri, vetefri, mejerifri pizza! Skrattande

zissi
2012-02-03 13:10
#10

Oj vad gott allt ser ut ni gör Glad!

Jag gjorde sojabullar i går. Kokte en hel paket med sojabönor och tog 500 gram och mixade till brödbaket. Tror receptet finns här någonstans, eller? Man kan använda sig av kikärtor och röda linser också. Det ska var hälften rågsikt/vetemjöl men jag hade fullkornsdinkel hemma så det tog jag i stället för rågsikten. Hällde i lite linfrö också. Så mättande och goda bröd.

Naturligtvis minskade jag jästmängden och kalljäste länge. Puffade ner degen när den började jäsa ur formen. Hade inte tid just då. Blev en timmes jästid extra. Verkade göra bröden gott bara.

[TrevorS]
2012-02-03 14:27
#11

#10. Kan nog vara mitt recept som du tänker på? Visst blir man mer mätt på dem! Skrattande

DesK
2012-02-05 11:18
#12

I förrgår bakade jag surdegsbröd med skrädmjöl, dettta är familjens nya favorit Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-02-05 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bakat surdegsbröd för första gången. Tyckte den luktade pecka. Blandade med mjöl och vatten och satte in i ugnen med lampan tänd. Fick stå där några timmar, bubbel bubbel, sen bakade jag. Detta var på ungefär 5dl vatten, blev tre bröd, bra att dela i 6 bitar. Det blir så lagom till lilla mig.

Brödet blev i alla fall gott.

Annons:
Primulan
2012-02-05 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min bakmaskin gick ju sönder. Jag har nu plockat upp min Elektrolux Assistent, som får vara min assistent. Jag har nu fått en surdegsgrund i present så jag kastade den som luktade illa, även om brödet smakade bra.

[TrevorS]
2012-02-05 17:30
#15

Va gott brödet ser ut Primulan. Skrattande

Primulan
2012-02-05 18:01
#16

Tack TrevorS! Glad

MonisN
2012-02-05 23:18
#17

Fina limpor du fick Primulan! Och grattis till första surdegsbaket. Kanske tur i oturen att maskinen gick sönderFlört Var det en vetesur du bakade på? Dom brukar inte lukta så gott.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-02-06 10:38
#18

Primulan vilken tur att din bakmaskin gick sönder Tyst så att du fick testa din assistent och göra surdeg Glad Jättefina limpor du fick till Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-02-06 19:51
#19

Det var rågsur jag bakade med.

Ja det var faktiskt trevligt även om den är stor i köket.

Funderar hur jag ska ha det, byta plats med mikron kanske hmm.

Jag har faktiskt bakat med surdeg tidigare. Vi fick recept på lanthushållsskolan jag gick på. Någon gång på 70-talet. En tidningsartikel med recept från tidningen Vår Föda. Där stod det här med att frysa surdegen. Jag bakade det, men det var ingen utom jag som tyckte det var gott och åt det. Så det blev inte så många gånger kan jag ju säga.

zissi
2012-02-08 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Primulan: Elektrolux assistent är toppen till brödbak tycker jag, speciellt tunga surdegar. Jag lärde mig baka med surdeg för några år sedan tack vare detta fantastiska forum med så hjälpsamma människor. Det gick väl lite si och så i början men efterhand lär man känna sin surdeg och det går bättre och bättre. Nu är dock min död, surdegsgrunden alltså. Så nu kör jag med jästbröd tills jag blir sugen på att sätta en nu surdegsgrund. Men jag halverar alltid jästmängden nu för tiden och använder kallt degspad. Jäser brödet några timmar i stället för 30 minuter. Brödet blir så smakrikt och gott på det sättet. Det har de lärt mig här på forumet också. Lycka till Primulan med dina surdegsbröd Glad.

Den senaste tiden har jag snöat in på hålkakor. Samsikt och krossad råg är det i dessa och lite vetemjöl för samsikten tog slut. Nu te och färsk ostmacka. Gott i all enkelhet.

Annons:
MonisN
2012-02-08 21:21
#21

#20 Vilka fantasktiska kakor du bakat! Dom skulle jag gärna sätta tänderna i! Nu blir jag hungrig och sugen på rågkakorTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-02-09 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bakade ägg- och vete-fria fiffirutor (eller kärleksmums om man nu vill så) Flört

Primulan
2012-02-09 19:52
#23

Tack Zissi..

Blir lite sugen på att baka Hönökaka,
när jag ser dina hålkakor.
Har ett orginalrecept på det.
Min mamma kom från Hönö
och jag har hittat det i hennes anteckningar.
Jag kan lägga in receptet i helgen.

Ska se om jag kan göra det i helgen.
Kan nog omvandlas till surdegsbröd med.

Tickna ljuvliga kärleksmummmms…

[TrevorS]
2012-02-09 19:57
#24

#23. Vore kul om du har ålder och skaparen av receptet och framtagandet. Tycker det är grymt intressant med brödhistoria. Skrattande

Primulan
2012-02-09 20:05
#25

Nej, tyvärr har jag inte det
bara att det varit i hennes anteckningsbok.
Jag tror hon skrev det i boken gissningsvis på 40-talet.

MonisN
2012-02-09 21:20
#26

#23 Det skulle vara väldigt roligt att få ett recept på Hönökaka. Själv är jag mycket på Hönö, denna fantastiska ö, men äter nästan aldrig Hönökaka trots att bageriet inte ligger långt ifrån där jag bor (inte Hönö). Jag är övertygad om att hembakad Hönökaka smakar något helt annat än den idustribakade.

#24 TrevorS, vilka läckra kärleksmums!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-02-09 21:38
#27

#25. Ser också fram att få se receptet. Det tidigaste jag hittat recept på hönökaka från någon gång mellan 1930-1940-talet. Som jag förstått det kommer receptet från en fabrik som tillverkade detta bröd ursprungligen.

Något kul som tydligen väldigt få gör eller känner till idag är att man torkade hönökakorna. Man kunde då baka massor och hängde upp dem precis som med knäckebröd och kunde plocka ner då och då, de blev krispiga och knapriga tillslut men detta gillades. (ursäkta, men är en liten nörd, vissa gillar star wars och jag gillar brödhistoria, även lärt mig mycket om glutenfritt bröds historia)Skrattande

#26. Tackar.Skrattande

Annons:
MonisN
2012-02-09 23:58
#28

#27 Det stämmer att man också gjorde på det viset. Från början var det fiskarfimiljerna på Hönö med omnejd som bakade dessa bröd. Jag är inte så förtjust i Åkes Hönökaka som smakar för mycket industribak, därför hade det varit så roligt med ett äkta recept.

Jag har läst om en familj som bakar efter gammal tradition, ska se om jag hittar den sidan. Första gången jag läste om dem var i en tidning.

Det finns också en gammal kvarn på Hönö där man malde mjöl. Kvarnen står kvar, men man mal inget mjöl längre.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-02-10 09:45
#29

#28. Åkes Hönökaka, är det de som har orginalet? Eller är det omdöpt efter nuvarande ägare? Dock lite fundersam vad "skållad vete" är för något? Ångad eller bränna i ugn före man bakar på en del av det? - startar ny tråd

[TrevorS]
2012-02-11 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Bakat pizza idag och haft på hemmagjord mozzarella. Skrattande

Primulan
2012-02-11 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här kommer min "assistent"

Plockade fram kvarnen med tillbehör idag och slängde en del i diskmaskinen.
De såg inte så bra ut kan man säga efter 20 år i källaren.

Fick bok om korvtillverkning i födelsedagspresent.

Primulan
2012-02-11 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här står surdegen och bubblar i fönsterkarmen.

[TrevorS]
2012-02-11 17:22
#33

Åh en dröm att ha en assistent. Har en maskin i köket jag älskar och det är min sojamjölksmaskin som jag säger "min älskling till", och skämtar om någon är hä "kommer älskling" när den piper och är klar. Lite pinsamt men ändå. Oskyldig

Funderar också på att göra korv men svårt att hitta vegetabiliskt korvskinn, har hittat ett i silikon och ett i plast som man måste skala efter man tillagat korven tyvärr. Vill hitta ett ätbart. (kokar i plastfolie men börjar tröttna på det)

Primulan
2012-02-11 17:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här kommer dagens bröd - bullar.

Bullar med rågsurdeg, vetemjöl och rågsikt.

Annons:
[TrevorS]
2012-02-11 17:26
#35

Va goda de ser ut. Blev sugen på att baka! Har dock bara rismjöl och majsmjöl hemma så det mesta jag kan göra är pizza. Har i för sig en frys full med bröd också jag måste äta upp. Glad

Primulan
2012-02-11 17:33
#36

TrevorS, kan du inte hitta en begagnad "assistent", en som har 20 år på nacken, de lär ju hålla lääääänge.

Vad har de för vegetabiliska korvskinn på de man kan köpa i affären?
De behöver man väl inte "skala"?

[TrevorS]
2012-02-11 17:40
#37

Funderat på begagnat också men de jag har hittat har inte sätt så fräsha ut, även hittat rostiga och de vill man ju inte ha.

Här i stan hittar man bara gristarm, på nätet har jag hittat silikon och plast de är mer till för falukorv, man kokar korven och skalar bort det (man kan ju inte äta plastet runt falukorven heller). Tål inte det mesta animaliska så jag äter en helt vegetabilisk kost. Flört

Primulan
2012-02-11 17:55
#38

Hmmm ja frys full med bröd, jag har helt klart på ett par veckor bakat för lång tid framöver då jag inte äter så mycket bröd.

Men det är ju så roligt att baka…..Glad

[TrevorS]
2012-02-11 18:59
#39

#38. Visst är det kul att baka, dock älskar jag rostat bröd men har ingen rostmaskin eller vad de nu kallas för. Känner folk som har men inte använt sedan jag var liten. Dock kommit på att det är bekvämt när man blir sugen på pizza och inte orkar att baka bre lite ketchup på en fryst smörgås, toppa med tomat, paprika, någon form av färs och någon form av ost och grädda. Skrattande

Primulan
2012-02-12 18:41
#40

oj, det blev en omgång bullar till, nu med skrädmjöl, jag gav bort 24 till en granne som varit snäll och skottat lite runt vårt hus med bostadsrättslägenheter.

Jag tyckte mina andra jäste lite sakta och var lite kalla. Denna gången värmde jag ugnen lite grann och satte in bullarna på jäsning där. Tog ut dem när jag tyckte de var lite lagom och satte på ugnen på 250 grader.

Blev väldigt bra. Jag har haft surdeg och 12,5 gr jäst till en halv liter, vill inte vänta hur länge som helst på att de ska jäsa.

MonisN
2012-02-12 19:00
#41

#40 Det går utmärkt att jäsa bröd och vetebullar i kall ugn. Bäst resultat får man om man sätta in en plåt med hett vatten längst ner för att få det fuktigt. Jag brukar värma ugnen till 30-35º också och sedan slå av värmen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Primulan
2012-02-12 19:19
#42

Tack för tipset, lite vatten kan man ha i för att de inte ska torka.

Jag värmde ugnen nog till 30 grader, blev i alla fall väldigt bra.

Ska smaka nu i kväll med lite kaffe.

Gnidde
2012-02-18 09:43
#43

Låt ungarna vara med och baka det blir gott. variera innehållet nötter katrinplomon mm

Fröbröd

Bara att blanda och skjuta in i ugnen.

Blanda

7 dl           Vetemjöl

3 dl           Grahamsmjöl

2 dl           Grovt Rågmjöl

2 tsk         Salt

2 tsk         Bikarbonat

I en bunke.

Rör ner

2 dl           Mörk sirap

1 l             Filmjölk

1 dl           Russin

150 gr      Hackade fikon

2 dl           Hasselnötter

Smörj 2 brödformar och ströa dom med 2 dl sesamfrön. Häll i den lösa smeten och strö över med 2 dl pumpakärnor. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 40 minuter med 200 grader sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare 40-50 minuter till. Ställ in en plåt över bröden i ugnen om de blir för mycket färg. Stjälp upp på galler och låt svalna.

Hälsningar Gnidde.

[TrevorS]
2012-02-18 10:29
#44

#43. Posta gärna receptet i ett nytt inlägg så blir det lättare att hitta sedan. Skrattande

Primulan
2012-02-19 17:16
#45

Det blev lite surdegsbullar idag med. Nu får det vara lite uppehåll med bakningen för det får inte plats i frysen annars.

MonisN
2012-02-19 20:07
#46

#45 Det är bra att ha i frysen, men det tar fort slut har jag märktTungan ute

Jag bakade tre surdegsbröd i går!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


ilsebilse
2012-02-19 22:20
#47

TrevorS om du skall köpa en begagnad maskin så kan jag verkligen rekomender en kitchen aid, jag har en jälv och den är verkligen helt underbar. Jag köpte min ny och den var värd pengarna. Hela maskinen är i stål och stora delar av tillbehören också vilket gör att de inte går sönder så lätt.

MonisN
2012-02-19 22:28
#48

Nu blev jag nyfiken! Vad är det för skillnad på det rostade brödet från en Kitchen Aid och en "vanlig" brödrost, mer än priset?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
ilsebilse
2012-02-19 22:52
#49

Förlåt jag skulle vart mer specefik, de pratade om hushållsmaksiner längre upp och jag missade helt brödrost delen, tyvärr har jag aldrig sett nån kitchen aid brödrost i Sverige men jag vet att det finns dock har jag svårt att tro att dte är någon större skillnad på hur det blir utan snarare på hur länge maskinen håller. En Kitchen aid hushålls maskin har en beräknad livslängd på minst 30 år och det är ju rätt stor skillnad om man jämför med tex, bosch, philips m.m som kanske kostar hälften så mycket men då inte håller lika länge.

MonisN
2012-02-20 07:35
#50

Då förstår jag! Annars är ju Kitchen Aids maskiner, även brödrostarna superläckra. Tyvärr finns inga tillräckligt stora degblandare hos Kitchen Aid, annars hade jag nog investerat i en sådan när min Bosch ger upp. Fast det dröjer nog, Bosch är en seg maskin!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


ilsebilse
2012-02-20 13:23
#51

Ja det är tyvärr nackdelen med kitchen aid dock finns det större skålar att köpa till men jag vet inte om de finns i Sverige. Kitchen aid har ju hur mycket grejer som helst men bara en bråkdel säljs här.

[Mairah]
2012-02-21 13:45
#52

Oj vad mycket smaskigt det var på bild här! Glad Vad duktiga ni är.

Har tyvärr ingen bild själv att dela med mig av eftersom jag inte bakat nå´t  på sistone..Oskyldig

Jag måste få fråga bara:

# 9 TrevorS, har du lust att dela med dig av receptet på din vete och gluten och mejerifria pizza du har bild på?

# 12 DesK, vad är skrädmjöl för något? (Ursäkta en okunnig..) Flört

DesK
2012-02-21 13:56
#53

#52 Mairah skrädmjöl är ett slags havremjöl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Mairah]
2012-02-21 13:59
#54

# 53 Tack DesK. Glad Var precis på väg att googla på det, så fick jag svar av dig. Detta mjöl ska jag också testa för jag älskar havre. Skrattande

(Jag brukar också handla Saltå Kvarn produkter.)

DesK
2012-02-26 13:37
#55

Idag bakar jag Värmlandsdrömmar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2012-02-27 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

I går kväll blev det två valnötsbröd med rågsurdegGlad Det sprack på lite fel ställe, men det blir extra god och knaprig skorpaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-03-04 18:35
#57

Jag har just ett vetebrödsexperiment på jäsning. Degvätskan är på havremjhölk med apelsin och mangosmak, sirap och neutral olja. Vetemjöl, jäst och 0,75dl vetesurdeg.

Jag tänker mig att det ska bli något som påminner om de norska vetebullarna. Fast med fruktsmak. vi får se.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-03-04 22:07
#58

Låter spännande Ida! Det är alltså ett sött bröd? Hoppas det blir godare än de norska vetebollarna med russin..Oskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-03-04 22:42
#59

Haha, jo det blev ett sött bröd, sötäre än jag tänkt mig.. Jag missade saltet.De har just kommit ur ugnen och ska svalna lite, sen fotas och visas upp för världen! Haha, då kommer även smakrecentionen. Fina blev de i alla fall.

För övrigt gillar jag norska boller, med russin. Jag har gärna kardemumma i också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gotlandsbagaren
2012-03-05 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Bild på senaste bakningen.

Degen är gjord på en fördeg med surdeg av vete, vetmjöl, fint rågmjöl, sesamfrö, vatten och lite, lite jäst.

Sedan tillsattes mer surdeg av vete, vetemjöl, salt och en aning mer jäst.

Det fick sen stå och kalljäsa i kylen över natten och bakades igår morse så vi hade nybakat bröd till Vasaloppstittandet,

MonisN
2012-03-05 12:20
#61

#60 Så vackra bröd! Jag blir alltid lika imponerad av bröd som är proffsigt formade. Själv får jag aldrig till dessa former.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chieko
2012-03-13 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Reslutatet av dagen bakning! Ett bröd med havre- och rågflingor. Mumsigt värre!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
DesK
2012-03-14 19:43
#63

Igår bakade jag medelgrovt surdegsbröd med solrosfrön Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-03-22 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Igår bakade jag 2 olika surdegsbröd i mina nya silikonformar

På väg in i ugnen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-03-22 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Färdiggräddade

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-03-22 11:55
#66

Dom såg fina ut! Vad är det för gott i degen?

Jag bakar alltid mina surdegar på hög värme, och dom silikonformar jag sett klarar bara 230º. Vilken värme använde du?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-03-22 12:04
#67

Jag kör alltid med fallande ugnsvärme, börjar med 250 grader och sänker till 175 efter 10-15 minuter. Inga problem med dessa formar, jag har hunnit baka några olika limpor i dem.

Det större brödet till vänster är gjort på vetesurdeg, vatten, honung, salt och specialvetemjöl. Det mindre brödet till höger är gjort på rågsurdeg, grovt rågmjöl, salt, kummin och specialvetemjöl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-03-22 16:39
#68

Jag börjar alltid på 265-275º till mina vanligaste surdegslimpor, och sänker sedan efter 5-7 minuter till 220 eller 200 beroende på vad det är för bröd. Gillar hård och knaprig skorpa!

Dina bröd ser väldigt goda utTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-03-23 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Tack de var poppis här ja, de är nästan slut Förvånad

Min ugn har maxtemperatur 250 grader och jag tycker att det funkar bra Glad

Frukost med det grova surdegsbrödet

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
zissi
2012-03-23 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Silviakaka bakade jag till svärfars 86-årsfest i veckan. Gjorde den för många år sedan, men kom inte ihåg hur god den var tydligen. Då hade jag nog bakat den tidigare. Just glasyren är väldigt god Tungan ute. Slickade nästan kastrullen efteråt. Själva kaksmeten är luftig och god också förstås.

(Förminskade just bilden och fick se att jag skrev mars 2011, min tokaFörvånad. Borde väl lärt mig efter tre månader att det är nytt år. Tog upp en påse från frysen nu för att ta en bild, om ni nu skulle se några iskristaller i kakan)

Funderar på silikonformarna. De behöver väl inte smörjas innan baket? Blir det någon skillnad på bröden i de olika slags formarna?

Hoppas ni alla får en skön helg i solen!

[TrevorS]
2012-03-23 17:46
#71

#70. Silikonformar behövs smörjas innan, jag har gjort bort mig att inte ha gjort det innan.

DesK
2012-03-23 17:50
#72

När jag har bakat matbröd i silikonformarna har jag inte smort dem och det har inte varit några problem att få ur bröden. Däremot bör man alltid smörja formar med så kallad släpp-lätt-beläggning.

Zissi vilken fin kaka du har gjort! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-03-23 18:05
#73

Desk, vilken frukost, helt underbar….

DesK
2012-03-23 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Primulan åh tack! Glad

Här är en bild på dagens frukost

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Primulan
2012-03-23 18:17
#75

Så fin den med. Vad har du på mackan?

I skålen gissar jag turkisk yoghurt och banan…..

DesK
2012-03-23 18:22
#76

Tack i skålen är det rysk yoghurt och banan, på brödet är det tysk grov leverpastej och i muggen Lapsang Soochong-te med honing Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2012-03-23 19:20
#77

Det var en riktigt internationell frukost Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2012-03-23 19:25
#78

He he ja vi lever ju i ett multikulturellt samhälle Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-03-23 19:36
#79

Jag smörjer varken mina silikonformar eller non-stickformar, dock blir silikonvarianterna bra om man blöter dem med vatten..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2012-03-23 20:39
#80

Ditt bröd ser jätte gott ut Dessan. Har nu satt på min surdeg så att jag kommer att baka imorgon på kvällen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2012-03-24 01:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Dagens deg!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2012-03-24 09:09
#82

Har du grahamsmjöl i Mona?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2012-03-24 13:15
#83

Nej, bara rågsurdeg, vetemjöl och durum. Råg från Saltå Kvarn, den är mer mellangrov och ser ut som graham.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2012-03-24 17:47
#84

jaha…. Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
2012-03-24 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Nu har jag också bakat igen. Det blev det saftiga och grova rågsurdegsbröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2012-03-25 00:35
#86

Mums mums vad goda dom ser ut! Jag kan lätt fantisera lite god ost på en sådan brödskiva Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2012-03-25 10:03
#87

Tack Mona.

Jag åt imorse tre skivor - en med ost, en med honung och en med lingonsylt på…… mums mums…..

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2012-03-28 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Dagens projekt. Surdegsbröd på dinkelvete och lite skrädmjöl. Proteinberikat med mixade, kokta gula ärter. Mer matigt så. Annars okryddat sånär som på salt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2012-03-29 08:47
#89

Ser riktigt goda ut Ida, Brukar också köra surdegsbröd i form, blir lite mysigare på något vis, så kan man rosta dem också om man har lust. Flört

MonisN
2012-03-29 09:02
#90

#88 Dom ser riktigt goda utTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2012-03-29 09:27
#91

Tack! De är riktigt goda, om än något tunga.. De smakar inte ojäst på något vis, så jag gissar att dessa bara är sådana. FlörtTungan ute Men det gör som sagt inget, lite tunnare skivor så är det problemet avverkat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-04-01 22:03
#92

Upptäckte plötsligt att brödet började tryta i frysen, och någon tid för surdegsbakning var det inte, så i kväll har jag bakat rågrutor i långpanna Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2012-04-01 22:15
#93

Jag håller bara på med att försöka få fram en bra glutenfri deg till grillen, så jag letar lite recept, tips och idéer. Skrattande

Chieko
2012-04-02 07:59
#94

Blev två inlägg då mobilen inte riktigt gjorde som jag ville…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
2012-04-02 08:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Satte deg igår kväll och fick njuta idag! Helt underbart med nybakat måndag morgon!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

storost
2012-04-02 12:50
#96

Karin, det ser väldigt gott ut!

Också ditt bröd Ida ser väldigt gott ut. Ska baka med dinkel och surdeg igen…..

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2012-04-04 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Bakade vetefria surdegskorvbröd! Skrattande

Annons:
DesK
2012-04-04 19:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Ida, Karin och TrevorS era bröd ser jättefina ut Glad Idag har jag bland annat bakat Slarvbröd med vetesurdeg

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2012-04-04 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Långpannerutor med rågsurdeg

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-04-04 21:40
#100

Det ser jättegott ut Dessan!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zissi
2012-04-05 16:39
#101

I går blev det en rulltårta att lägga i frysen till helgens påskbakelser.

[TrevorS]
2012-04-05 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Blev vetefria hamburgare med Portabellosvamp, var riktigt gott faktiskt. Skrattande

DesK
2012-04-05 16:56
#103

#102 Wow ser jättesmaskigt ut! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2012-04-05 18:23
#104

Det ser jättegott ut Dessan och TrevorS!!!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
2012-04-05 19:46
#105

Nu har jag startat en ny tråd. Välkomna dit in!  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: