Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2569 ggr
[Highonbluetomorrows]
2012-01-20 17:22

Få bort deg från händerna.

Jag har alltid problem med att få bort deg från händerna när jag bakat bröd och undrar om vattnet ska vara kallt, ljummet eller varmt för bästa effekt? Tvål eller inte?

Och hur får man bäst bort det från skålarna? Där är det väl att de ska stå i kallt vatten har jag för mig, så rinner allt bort sen.

Minns att min hemkunskapslärare "lärde" mig detta för sådär 10 år sedan, men då bakade jag ju aldrig bröd ;).

Annons:
DesK
2012-01-20 17:56
#1

Helt kallt vatten tycker inte jag behövs, men ljummet till halvsvalt funkar bra för de flesta. Sen beror det på vilken sorts deg man har gjort, hur man bäst avsluta diskningen och handtvätten Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2012-01-21 12:10
#2

Jag tar alltid ljummet vatten och sen blöttlägger jag skålarna, största delen av degen löser (vete) upp sig. Till slut är det som Désirée gör handdiskningen som gäller för mig.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Stephanie
2012-02-11 08:44
#3

Mjöla händerna om du är riktigt kladdig. Då är det lättare att "gnugga" bort mjölet.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[snall]
2012-02-11 16:06
#4

Jobbar på bageri, vissa brukar ha handskar men det är upp till var och en. Men för att få bort mjölet fort så tar vi upp lite mjöl på händerna och gnuggar händerna mot varrandra så det fastnar och smular sönder degen på våra händer.

Man kan även om man har en riktigt kledig deg olja in händerna när man arbetar med degen. Olja försvinner lätt om man använder lite såpa eller diskmedel.

[snall]
2012-02-11 16:07
#5

Glömde skriva att vi använder mest maskiner men vissa degar knådar vi själva om det är något som kanske bara ska bakas 5-10 stycken. Vi gör flera olika.

Upp till toppen
Annons: