Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 5746 ggr
Evahelene
1/15/12, 8:19 PM

Kornmjölskaka

Nu ska jag dela med mig av ett mycket gammalt recept. Det är minst 90 år i alla fall - vet att mormor hade det med sig "till boet" när hon och morfar gifte sig 1917.

5 kaffekoppar kornmjöl

1½ kaffekopp strösocker

1 kaffekopp ljus sirap

2 teskedar bikarbonat

2 kaffekoppar mjölk

1 tesked kanel

½ tesked malda nejlikor

(1 kkp = kaffekopp = 1½ deciliter)

Värm ugnen till 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser väl i en bunke. Häll i mjölk och sirap och rör till en jämn smet.

Smörj och bröa en avlång kakform och häll i smeten. Grädda kakan. Prova med en sticka efter 1 timme. Eventuellt kan man behöva täcka kakan med en bit papper på slutet.

Den kursiva texten är mina egna tips och tillägg.

Kakan kan ätas direkt, men vinner både smak- och konsistens-mässigt på att ligga till sig och mogna, några dagar till ett par veckor. De första dagarna ska den helst vara i rumstemperatur. Kan ätas både som kaffebröd och (innan den mognat helt) med smör + ost.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
MonisN
1/15/12, 10:24 PM
#1

Hej Evahelene!

Roligt att du delar med dig av ett så gammalt recept som kanske är över 100 år. Jag har aldrig bakat med kornmjöl, så kanske man skulle köpa en påse. Det kan man ju även baka bröd på. Detta receptet låter som något mittemellan kaka och bröd om man kan äta det med smör och ost. Stämmer det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Evahelene
1/16/12, 8:57 AM
#2

Jo det stämmer. I alla fall dom första dagarna - när den mognat riktigt så blir den mjukare, saftigare och mer lik kaffebröd. Kornmjöls-smaken känns men inte så mycket som man tror och den avtar lite vid mognaden.

Här hemma finns det alltid kornmjöl - det går inte att göra palt utan kornmjöl! Jo blodpalt och leverpalt, i och för sig.(och palt "kan" vi inte leva utan) Men all annan palt måste ha kornmjöl - än vad en viss restaurang några mil härifrån säger *hmpf* Flört

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

DesK
1/16/12, 10:27 AM
#3

Trevligt med ett gammalt recept Glad Särskilt att det är kornmjöl i och att det är tänkt som kaffebröd. Senast jag gjorde skrädmjölsdrömmar funderade jag över om jag skulle testa att göra drömmarna med kornmjöl istället för skrädmjöl som omväxling Glad

Har du några bra recept på palt?

Länk till en omvandlingstabell Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Evahelene
1/16/12, 4:40 PM
#4

Paltrecept ja… Jovisst har jag bra sådana  Skrattande Pitepalten gör jag enligt receptet som står på Kungsörnens kornmjöls-påse…men har lite mer mjöl i eftersom jag vill ha palten en aning hårdare (skulle den bli för hård lägger man bara på locket på paltgrytan i några minuter).

Palt är en rätt som det finns många lokala recept på - precis som med tunnbröd: varje by eller familj har sina varianter. I min barndoms trakt var det inte vanligt att fylla palten med fläsk utan man åt det stekt bredvid…som ett tillbehör - om man inte hörde till dom fattigare familjerna vill säga. Då var det palt med lingonsylt, ev. en liten smörklick (om man hade ko/kor).

Jag kan dela med mig av paltrecept, men vet inte i vilken kategori jag isf ska lägga dem… Förslag, någon?

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

storost
1/16/12, 6:57 PM
#5

Ojojoj…. det måste jag testa! Tack för receptet Evahelene Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
1/17/12, 6:15 PM
#6

Evahelene kanske passar de bäst i gruppen: Pizza, pajer & prioger Glad Det är ju så roligt och spännande med gamla och nya recept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: