Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 5328 ggr
skrock
12/6/11, 4:15 AM

vörtbröd= klump

hej alla! jag hittade ett recept på vörtbröd för bakmaskin som jag fått genom iFokus. det är egna recept, fådda och så vidare. okej jag kör igång med 3 deciliter rumsvarm porter, smält smör  rätt antal deciliter olika mjöler, vörtmix och EN tesked torrjäst - inte 17 blev det nått bröd! vad gjorde jag för fel? brödet bakades på medium  och 900 gram och meny grov!

lite sur är jag allt! HJÄLP!

med vänlig hälsning Skrock!

Annons:
MonisN
12/6/11, 8:36 AM
#1

Tyvärr har jag aldrig bakat med bakmaskin så jag kan nog inte hjälpa dig, men om du berättar eller länkar till receptet så är det lättare att hjälpa dig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/6/11, 12:04 PM
#2

Frågan är om du vägde mjölet? Nytt mjöl kan väga mer för mindre, det har jag varit med om. Testa att tillsätta 2 teskedar torrjäst istället. Tänkte du lyfter inte på locket och tittar efter? Det gör stor skillnad på brödet om man öppnar locket. Är det fönsterruta skulle jag nog tittat till den då och då, om den inte jäser upp hade jag stängt av den låtit den jäst klart och kört på bakningsprogrammet där den gräddar den dirrekt.

Grov har oftast en extra knådning så man kan testa använda vanligt program istället för standardbröd.

[TrevorS]
1/9/12, 1:13 PM
#3

Hur gick det, fick du till det?

Upp till toppen
Annons: