Annons:
Etikettbakprat
Läst 6077 ggr
[TrevorS]
11/21/11, 5:43 PM

Senast bakade #15

Passar på att starta en ny då den gamla var full med bilder och började bli för lång.

Klicka här för att se Senaste Bakade #14

Annons:
MonisN
11/21/11, 9:39 PM
#1

Fortsättning från senast bakade #14.

Ida, vad duktig du är som redan förberett julbestyren med pepparkakor och knäck. Nu får jag dåligt samvete att jag aldrig börajr i tid utan får stressa in i det sista.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/21/11, 10:31 PM
#2

Fast det var ju inte julbestyr Mona, det var till middagsgästerna vi hade i lördags! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/21/11, 11:04 PM
#3

Aha! Trodde du startat i tidFlört

Idag kom gubben hem med första köpta pepparkaksburken (jag har inte bakat egna än) och det är faktiskt supergott så här i början. Smällde nog i mig 10 stycken på raken…Oskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/21/11, 11:14 PM
#4

och godast är de, (pepparkakorna alltså) med rött vin av mingelkaraktär till och med mögelost på! Kyss

DET är något att sakna!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/22/11, 8:12 AM
#5

#4 Håller helt och hållet med digTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
11/22/11, 12:50 PM
#6

Ida ja det är supergott, springer ut i köket och kollar om jag har allt så att jag kan baka pepparkakor Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
11/22/11, 2:24 PM
#7

En väninna till mig gjorde som så att hon halvfrös pepparkaksdegen som hon rullat, och sen hyvlade hon lövtunna pepparkakor med osthyveln. Det blev visst superbra.

#3 Tyvärr har inte starta i tid någonsin varit min grej, gällande allt Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/23/11, 10:46 PM
#8

#7 Att halvfrysa degen är nog superbra. Det är också enklare om man använder äkta smör och inte margarin när man ska skära dem. Med margarin vill dom gärna gå sönder i kanterna. Fast jag hoppas alla som tål smör använder det…

Att starta sent med allt känner jag igen..Oskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/23/11, 11:07 PM
#9

Jag önskar verkligen att jag kunde använda smör, det skulle vara så mycket bättre. Undrar hur det blir om man gör på kokosolja i stället för margarin, eller blandar de två. Måste i alla fall bli bättre koncistens…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/23/11, 11:17 PM
#10

Ida, jag vet att du (och många andra) inte kan använda smör och det är fruktansvärt tråkigt. Jag har ingen aning om det går att använda kokosolja, men du är en mästare på att prova och få till andra alternativ. Provar du får du gärna berätta hur det gick Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/23/11, 11:30 PM
#11

Japp, det kommer jag göra. Eftersom margarin kan få degen att spricka i kanterna och glutenfritt mjöl gör så även det, så känns allt som kan hålla hop degen som ett bra alternativ. Betvivlar dock att ostyveln skulle funka för mig. Flört Tror inte min deg är tillräckligt elastisk för det, men det kan vara en bra ide för andra…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/23/11, 11:51 PM
#12

#11 Funderade lite över kokosoljan.. Det blir inte för mycket kokossmak på kakorna med den? Eller är den ganska neutral?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/24/11, 12:05 AM
#13

Det finns båda, dels den som smakar och luktar kokos, och dels den som är deodoriserad tror jag det heter, alltså tvättad så den inte har någon lukt och smak kvar alls. Den är fortfarande hel och nyttig, bara lukt och smakfri.. Nästan som neutral olja annars, fast de är värmebehandlade över vad de eg tål, till skilland från kokosolja.

Skillnaden ligger i att kokosolja (även palmolja) är naturligt mättat, som smör. Det betyder att de är i fast form i rumstemperatur. Till skilland från flytande oljor som är omättade. Mättade oljor tål värme bättre än omättade.Till och med sekning och fritering. Omättade härsknar vid kroppstemp, och faller sönder i transfettsyror vid upphettning, tex stekning.

Den kokosoljan man kan köpa från Unilever i silverpaketen är tyvärr kemiskt härdad, och förändrd i sin molekylstruktur, och således innehåller den onyttiga transfetter och kemikalier som bla nickel och bensin, precis som margarin av härdade oljor.

En liten fettlektion Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
11/24/11, 12:14 AM
#14

Tack Ida, nu fick jag veta en hel del som jag inte visste tidigare! Var får man tag i olja som inte innehåller transfetter?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/24/11, 1:04 AM
#15

Alla kallpressade oljor är utan transfetter. Vad gäller kokosoljan så finns den att beställa på nätet, eller hälsokosthandeln. Den från BioFood är utan smak och lunt och den från Kung Markatta (finns i välsorterade livsmedelsbuiker) är med. Båda har ett ganska vettigt kilopris jämfört med andra märken.

Cocosa är ytterligare ett märke, och de har både med och utan kokossmak. Man kan välja att köpa från 100g till 3kg och det mesta där emellan, förutsatt att man får tag på en återförsäljare som är villig att ta hem. Eller att man går ihop ett gäng och handlar via nätet.

En annan kuriosa om kokosolja: Den förebygger, häver och i vissa fall botar Ahlzeimers och demens. De senaste läkemedlen som tillverkas för dessa sjukdommar är kokosoljebaserade. Man får samma effekt om man äter 1-2 msk rå kokosolja ett par gånger om dagen. Dessa fetter har nämligen fettsyrakedjor som är i den formen hjärnan använder som byggmaterial och näring. Det innebär att kokosoljan går rätt upp i hjärnan som mat. DET är bra för alla!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/24/11, 12:35 PM
#16

Är det samma med kallpressad olivolja och kallpressad rapsolja?

MonisN
11/26/11, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ett jättebröd har det blivit idag med segt och gott inkråmTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/26/11, 12:52 AM
#18

Snyggt Mona! det ser jättegott ut! Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/26/11, 12:57 AM
#19

Tack Ida! Det var faktiskt det bästa på länge. Använde ett nytt recept, fast egentligen samma ingredienser som jag brukar ha, men det blev ändå bättre. När jag började med surdeg så fick jag alltid så fint inkråm, luftigt och mycket fina hål, men det har inte riktigt velat sig det sista med dom recepten jag använt. Men detta receptet var väldigt braGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/26/11, 12:59 AM
#20

Kul det är så skönt när saker blir bättre! Jag har haft en riktigt down-period, brödmässigt. Då är det inte lika kul att starta igen. Måste ta mig i kragen och börja igen. Så jag kan vända känslan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
11/26/11, 1:02 AM
#21

Jag har också haft en downperiod och inte alls velat baka, men nu kom lusten tillbaka när det äntligen blev som jag ville ha det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/26/11, 1:06 AM
#22

Skönt!

Förra brödet blev ok, men inte sådär bra som jag ville. Känner mig fortfarande trög. Men jag MÅSTE, har haft ett par köpebröd hemma och de är vidriga. Funderar seriöst på att göra skorpsmulor av det senaste. Att jag bara går på det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/26/11, 1:11 AM
#23

Köpebröd är vidrigt när man vant sig med hembakat. Jag köper ibland om jag absolut måste, men ingen här hemma tycker om det. Så du är inte ensam om att gå på det. Men vad gör man när man inte hunnit eller haft lust att bakaObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/26/11, 11:33 AM
#24

och om du då lägger till dinmensionen glutenfritt, vacuumpackat, torrt och smuligt. Med en ton av play doh!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/26/11, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Igår bakade jag svartbröd och idag bakar dottern macroner och munkar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
11/26/11, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vad är svartbröd för något?

Bakade potatisbrödet som är naturligt glutenfritt, åt 1 skiva av det och det var riktigt gott!

DesK
11/26/11, 4:19 PM
#27

Det är grovt mörkt surdegsbröd med hela korn i Glad Far blir alltid lika glad när jag bakar det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
11/26/11, 4:22 PM
#28

Har du recept på det?

DesK
11/26/11, 4:26 PM
#29

Ja i mina nypor och i skallen Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
11/26/11, 4:29 PM
#30

Låter gott annars, om du får för dig att anteckna så får du gärna dela med dig av det. *blinkar* fast jag förstår om det är hemligt, jag har faktiskt några recept som jag inte ger ut till någon. OskyldigFlört

DesK
11/26/11, 5:47 PM
#31

Ska försöka att komma ihåg att skriva ned hur jag gör nästa gång,har nog lovat det förut nån gång men glömt bort det Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/27/11, 10:28 PM
#32

Jag brukar försöka mäta och minnas eller skriva. Det brukar funka halvvägs. Så jag får skrivet första halvan av receptet men missar resten.. Tungan ute

Nu ska jag försöka rädda ett bröd som inte ville sig. med Ny jäst, mer vätska och lite surdeg.. Hoppas det går -övernattenjäsning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/27/11, 11:18 PM
#33

#31. Det tycker jag, ska bli spännande när du får ihop receptet. Skrattande

#32. Jag har ett måttsystem som jag använder som regel i matlagning, låter galet och ologiskt för andra men fungerar perfekt för mig. Tips om du får ett bröd och det inte blir bra, man kan oftast riva fint skalet till smulor och använda dem i våffelsmet som exempel eller till griljering och liknande. Eller slänga ut vid havet till fåglarna (om man nu får det, eller skogen).

Hur gammal är din jäst nu föresten eller startar du alltid på ny? Min suris bubblar gött nu, gjord på havre.

MITT BRÖD IDAG, potatisbrödet, står i min dagbok om den här, helt glutenfri.

Anterrabae
11/27/11, 11:32 PM
#34

Min sur är från när jag staratde suren första gången, i april i år. Tar fram  och matar och använder hälften och sparar resten. någon gång har jag fått mata upp den två gånger.

Jästen brukar jag ta ny Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
11/27/11, 11:36 PM
#35

Aha, du gör med surdeg och jäst, har du lång jäsning på dem då också? Skrattande

Anterrabae
11/27/11, 11:37 PM
#36

Ja, eftersom jag bara tar 1/2 tsk torrjäst för att hjälpa surdegen i starten. Då kanden jäsa över natten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zissi
11/28/11, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Vad mycket gott ni bakar, som alltid! Glad

För någon vecka sedan blev det lussekatter här. Gömde dem längst in i frysen. Sen blev det deg till Monas franska pepparkakor och de två rullarna la jag faktiskt också i frysen, för säkerhets skull Flört. Orkar inte baka så mycket just nu så det är bäst att gömma allt väl som ska sparas till jul.

Håll till godo med en bild från förra årets lussekattsbak. Jag gör ju lussepojkar och gjort i säkert 25 år. Antar det var mina egena små pojkar som gav mig inspriation till att byta ut den traditionella lussekattsmodellen.

zissi
11/28/11, 11:41 PM
#38

#25 Har det blivit en explosion av macroner i världen? Ser det överallt just nu. Är det gott och lätt att baka? Vad innehåller det för spännande ingredienser mer än färg månntro?

[TrevorS]
11/29/11, 8:36 AM
#39

Vilka fina lussesnurror!

Vilket recept körde du efter? Väldigt fin gul färg på dem. Skrattande

DesK
11/29/11, 9:51 AM
#40

#38 Ja det verkar så, det finns till och med nån bok med bara macronrecept i Förvånad Egentligen är det ju ett enkelt litet bakverk som innehåller, äggvia, socker och mandel, får höra med dottern vad det är mer i dem.

Igår bakade jag ljust grahamsrostbröd med grahamspoolish Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
11/29/11, 10:03 AM
#41

#38. Tycker det är roligt, tänkte göra en liten kokbok med macroner men ingen var intresserad så jag skrev inte den. Nu är det inne och sett flera små kokböcker med macroner. Gjorde en undersökning på min sida, men bara 1 tyckte man skulle skriva den, ett 20-tal sa nej eftersom de tyckte det var onödigt då ingen gillar det. Tror jag gjorde en tabbe att inte skriva en!Skrikandes

€40. Va gott med Poolish! Blev det någon bild på dem också? Skrattande

Annons:
MonisN
11/29/11, 10:38 PM
#42

#37 Dom är underbart vackra dina pojkar! Tack att du påminde om den formen, dom ska jag göra när det blir dagsSkrattande

Macroner har jag aldrig förstått mig på, ser bara sliskigt och alldeles för sött ut för mig. Men jag köpte söta servetter med macroner och muffins på som jag ska använda till decopage!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
12/1/11, 11:34 PM
#43

#39 Jag gör oftast vanliga saffransrecept från Vår kokbok och dyligt. Utan kesella men med ett ägg i smeten och förstås mer socker och smör än vanlig vetedeg. 3 kuvert saffran till 5 deciliter mjölk brukar jag ta. Kunde nog ta fyra också men då blir jag lite snål.

I dag bakade jag 32 maffiga lussekatter efter ett nytt recept: 200 gram smör, 5 deciliter gammaldags mjölk (jag blandade mjölk med lite grädde), 2 paket vanlig jäst, 2 deciliter råsocker, 3 kuvert saffran, 1 tesked salt, 1 stort ägg, 900-1000 gram vetemjöl. Jäste nästan en timma första gången och 20-30 minuter på plåten. Det blev mycket saftigt och gott bröd. Drog mig lite för den stora jästmängden men kul att prova nya recept som de är och sen kan man ju förändra lite om man vill. Drog på sockermängden till 1,75 deciliter.

Hoppas jag kan ladda upp bilder snart så ni kan se det gottiga snart. En ny dator ska till först, men snart.

Nån gång i vinter hoppas jag att jag får smaka på en macron. Ser inte lockande ut i mina ögon, men vem vet innan man smakat.

MonisN
12/2/11, 9:56 AM
#44

Låter smarrigt med ditt nya recept även om jag kanske hade dragit ner på jästmängden och jäst lite längre. Jag tycker ofta det är för lite socker i lussekatter och brukar också dra på lite extra för att få lite mer sötma i bullen.

Såg bagaren i SVT:s Nyhetsmorgon häromdagen då han bakade katter och saffransknutar, men missade tyvärr början. Har försökt leta upp hans recept som ska finnas på hemsidan, men hittar det inteSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
12/2/11, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

I går blev det en sats franska pepparkakor. Attans vad goda dom är! Undrar just om dom räcker till Lucia…Tungan ute

Jag provade att halvfrysa degen och sedan skära dem med mandolinen, men det gick inte så bra som jag hade hoppats. Det blev till att skär med kniven i alla fall.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/3/11, 9:33 PM
#46

IIdag har jag bakat värmlandsdrömmar och yngsta dottern har bakat saffransbullar, sen gjorde vi pepparkaksdeg som vi ska baka ut imorrn och till middagen gjorde vi egna ravioli Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/3/11, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Vetefritt/glutenfritt surdegsbröd blev det idag, riktigt lyckat! Gjorde två en som jag bara rörde i någon minut, den andra vispade jag i 5-7 minuter, den som jag vispade länge blev riktigt fin! Tog tid att resa sig men jag är nöjd! Skrattande

MonisN
12/4/11, 11:39 PM
#48

#38 På SVT finns recept på macarones!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
12/4/11, 11:41 PM
#49

#47 Jäste du bara med surdeg?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/4/11, 11:55 PM
#50

#49. Hade i lite jäst eftersom min suris är lite seg, det går lite upp och ner beroende på hur kallt det är inomhus.

Du kan se receptet här.

Men gjort redan ett test på endast surdeg och det gick helt okey. Skrattande

DesK
12/5/11, 10:59 AM
#51

Igår bakade vi pepparkakor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/5/11, 12:37 PM
#52

Gott med pepparkakor DesK!

Jag bakar surdegspizza! På endast surdeg och glutenfri mix! Skrattande

[TrevorS]
12/5/11, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Missade bilden på den!

Anterrabae
12/5/11, 5:00 PM
#54

Den Pizzan ser underbar ut!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/5/11, 5:02 PM
#55

Tackar, tyvärr blir bilderna så konstiga med kameran, eftersom tomatsåsen var inte så mörk och pizzan var inte så ljus. Skrattande Bakad på surdeg och inte tillsatt jäst. Surdegen bubblade så fint nämnligen. Skrattande

Annons:
Anterrabae
12/5/11, 5:11 PM
#56

hur länge behövde den jäsa?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/5/11, 6:01 PM
#57

Det beror lite på hur aktiv surdegen är, men jag gjorde blandningen, la in den i ugnen med lampan tänd, den hade rest sig dubbelt redan på 40-60 minuter, tog då ut den, tog tunt på tomatsås försiktigt, stekte sojafärs och tog över paprika och sojagrädde (godare än ost!).

Testade igår, den tog 6 timmar! Men hade den i normaltempererat med lite mjöl över och bakduk, så ugnen med lampan på är nog ultimat. Använde mjölmix som är helt vetefri.Skrattande

Anterrabae
12/5/11, 6:03 PM
#58

Najs!

Det ska jag testa. Har en matad suris som är lite seg, den får vara i ugnen med lampan tänd medans vi handlar, så kanske det går att baka på den när jag kommer hem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
12/5/11, 6:10 PM
#59

Jag har min i kylen, den bubblar fast långsamt, när jag behöver den tar jag ut den, tar en skvätt och lägger i ugnen med lampan tänd så den börjar bubbla igång, eller lagar mat ovanpå spisen så spisen blir varm. Så går det bra att baka. Ska göra nästa år när jag gör vin spara lite av jästen, den jäser så fina bröd, bakade ett bröd på vinet jag gjorde förra året och det brödet blev så saftigt och gott!

DesK
12/8/11, 1:48 PM
#60

Jag bakade limpor på vetesurdeg härom dagen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/8/11, 10:06 PM
#61

Och jag har bakat både vörtbröd och lussepojkar! Vörtbröd lär det bli fler innan jul!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/8/11, 10:25 PM
#62

Har inte bakat något men gjort vegetabiliskt messmör. Man har ju det på smörgåsen i alla fall. Oskyldig

Annons:
Anterrabae
12/8/11, 11:32 PM
#63

Bakade havrebröd med kanel på surdeg igår.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
12/11/11, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Igår bakade jag surdegsbröd i form och dottern bakade några plåtar med pepparkakor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
12/11/11, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

En till bild Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/12/11, 12:28 AM
#66

Dom ser goda ut! Fina formerGlad

I morgon (läs idag) ska jag baka min andra omgång franska pepparkakor. Jag har haft Cedroolja i denna gången. Ska bli spännande att smaka om mina blir lika goda som dom gamla hederliga.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/12/11, 12:33 AM
#67

Bakat muffins idag men glömde ta kort på det.

Va kul Mona att du hittade oljan, vart köpte du den?

MonisN
12/12/11, 9:03 AM
#68

Nu är kakorna färdiga och de blev mycket goda med cedroolja!

TrevorS, Dessan köpte den till mig i Stockholm på Essensfabriken.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/12/11, 11:17 AM
#69

#68, hittar inget pris, vart kostade den på ett ungefär?Skrattande

Annons:
MonisN
12/12/11, 12:29 PM
#70

Minns inte, men Dessan kanske minns!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/12/11, 12:35 PM
#71

Minns inte jag heller, men den var inte så fasligt dyr Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/14/11, 10:18 AM
#72

Igår bakade jag saffransbullar med mandelmassaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
1/1/12, 2:12 PM
#73

Igår bakade jag Monas knäckesticks Glad med sesamfrön och flingsalt på Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
1/1/12, 3:36 PM
#74

#73 Hoppas du tyckte de var goda!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Primulan
1/1/12, 4:56 PM
#75

Nu har jag titta igenom några "senast bakat" trådar och får sluta för annars slutar nog datorn fungera (dregel på tangentbordet)

DesK
1/1/12, 5:39 PM
#76

Mona de är supergoda! Tungan ute Inte många kvar nu, så det får bli en ny sats imorrn Skrattande

Primulan ha ha varmt välkommen in i klubben! SkrattandeCoolGuld i mun

Idag bakade jag en liten sats hålkakor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
1/1/12, 5:57 PM
#77

Välkommen hit Primulan! Roligt att du uppskattar tråden. Det är meningen att man ska dregla i våra trådar FlörtTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Primulan
1/1/12, 6:39 PM
#78

Tackar för välkomnandet, finns kanske plastskydd till tangentbordet Flört

[TrevorS]
1/4/12, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Naturligt glutenfria hamburgerbröd på jäsning. SkrattandeRecept här.

[TrevorS]
1/4/12, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Gräddade. Skrattande

[TrevorS]
1/4/12, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Halvt uppätna. Oskyldig

DesK
1/4/12, 1:00 PM
#82

Nu behöver jag också plastskydd till tangentbordet Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
1/4/12, 1:06 PM
#83

Värsta är att det finns plastskydd till tangentbord också. Kolla här. Fnissar. Oskyldig

Annons:
DesK
1/4/12, 1:11 PM
#84

Ha ha och så har de extrapris just nu Skrattande Jag har faktiskt lyckats sabba ett tangentbord med hjälp av isbitar som jag höll mot mitt dåliga igensvullna öga Gråter När det hade torkat ordentligt funkade alla tangenter utom 2 Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
1/4/12, 1:13 PM
#85

Finns ju vattentäta tangentbord också som har platta knappar, den är rätt skön fast svår att skriva på. Flört

MonisN
1/5/12, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Dom här kan inte jag motstå! Lite tidigt tycker jag trots allt, men dom ligger ju där och bara skriker "köp mig" och då måste man juTungan ute Men jag köpte inte helt färdiga utan köpte släta bullar, mandelmassa och grädde och satt ihop dom själv.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
1/8/12, 5:55 PM
#87

Efter julens vört- och grova bröd blev jag sugen på ett enkelt vitt. Så idag blev det blev 2 stycken formfranska av snoddasreceptet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
1/9/12, 12:58 PM
#88

Jag blev som du Mona sugen på något helt neutralt i brödväg senast jag bakade. Det blev vanliga enkla rågkakor. Oj, så gott det är!

Variation är viktigt även i brödsammanhang.

MonisN
1/9/12, 1:04 PM
#89

Ja, man måste ha variation. Rågkakor var väldigt längesedan jag bakade, tror inte ens jag har något bra recept längre. Det får jag nog försöka leta uppTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
1/14/12, 10:42 AM
#90

#88 och #89 menar ni vanliga hålkakor? I sånna fall kan jag tala om att man kan baka ut mitt långpannebröd som hålkakor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
1/14/12, 9:04 PM
#91

Tack Dessan för tipsetGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
1/16/12, 11:06 PM
#92

Det måste testas Dessan (så mycket enklare att skriva men inte lika vackert som Désirée), tack för påminnelsen!

Nu sent i kväll efter vattengympan har jag bakat Trevors goda, enkla och nyttiga havrekex. Bäst att sätta lås på den burken Flört om jag ska hinna köpa hem några goda ostar innan kexen är slut.

DesK
1/18/12, 5:42 PM
#93

Zissi tack för de rara orden Kyss Dessan är som sagt enklare och snabbare att skriva och det får ni alla gärna använda. Jag ska nog också baka havrekexen imorrn, men här behövs inget lås på burken för vi har både ost och vin hemma OskyldigFlörtSkrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
1/18/12, 11:50 PM
#94

Tyvärr Trevor, detta var inga bra kex Rynkar på näsan. De tog slut inom ett dygn FörvånadOskyldig. Hann aldrig köpa hem någon ost till dem heller Skäms. Lite bregott på dem räckte tydligen.

Mums Skrattande!!!

Chieko
1/23/12, 12:05 PM
#95

Bakade bröd i långpannan igår men tog inget kort. Det har varit på gång länge det där brödet och igår blev det av, äntligen! Gott blev det också!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

DesK
1/26/12, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

#95 Du får bakläxa på ditt långpannebröd. Vi vill ju så klart se både bild och recept på ditt goda bröd Glad

Idag har jag gjort siamesiska tvillingar

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chieko
1/26/12, 8:18 PM
#97

#95 Uppfattat! Det är bara en bit kvar så måste ändå baka nytt snart igen!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
zissi
1/26/12, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

I dag blev det hålkakor av samsikt och rågkross från Orga kvarn här intill.

Samsikt är ett gammaldags brödmjöl som innehåller 80% råg och 20% vete. Det är grövre siktat än rågsikt. Är det något ni använder er av?

Orgas rågkross är grövre än vanlig kross. Ganska mycket hela korn i.

Jag hade kylskåpskall buljong över sen köttmiddagen igår, det fick bli degspad. Sen kalljäste degen några timmar. Mums!

zissi
1/26/12, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Här är Orga kvarns rågkross. Visst är den lite grövre än vanlig?

DesK
1/26/12, 9:21 PM
#100

Vanlig rågsikt är gjord av 40% fint rågmjöl och 60% vetemjöl, så visst är Orga kvarns mjöl grövre och visst ser rågkrossen också betydligt grövre ut. Glad Trist att vi inte alla har tillgång till så fina råvaror Gråter

Vilken smart idé att ha buljong från köttkok till brödbak! Skrattande Det ger verkligen extra guldstjärna här Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
1/26/12, 11:03 PM
#101

zissi, det var fantastiskt fina rågkakor du bakat. Ser mycket proffsiga ut. Underbar bild som verkligen ser inbjudande ut.

Rågkrosset ser mycket grövre ut än det man köper i butiken. Jag är verkligen avis på dig som kan handla direkt från kvarnen. Är det stenmalet mjöl från den kvarnen?

Låter gott med buljong i brödetTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
1/27/12, 3:08 PM
#102

Tack Glad!

Det står inget om att mjölet är stenmalet så det är det nog inte. Helt utan tillsatster men tyvärr inte ekologiskt. Det bästa är att en butik här i byn säljer deras mjöl. Vi har ca 2 mil till Orga kvarn som numera räknas till en av de äldsta i bruk varande kvarnar i hela Östergötland. Kvarnen är från 1780 och drivs fortfarande delvis med vatten.

DesK
1/27/12, 3:16 PM
#103

Zissi det glömde jag ju att säga, vilka jättefina bilder du visar oss! Kyss

Nu har jag gjort en ny tråd, välkomna in dit Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: