Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 3132 ggr
MonisN
11/10/11, 9:42 AM

Chocolate chip cookies - Recept

Dessa läckra kakor med vit choklad och tranbär är underbart goda.

Ger cirka 30 stycken

Ingredienser:

100 gram vit choklad

135 gram mjöl

½ tesked bakpulver

½ tesked malen kanel

1 nypa salt

85 gram smör

65 gram strösocker

55 gram farin- eller mörkt muscovadosocker

1½ tesked vaniljsocker

1 matsked mjölk

1 ägg

80 gram torkade tranbär

  1. Finhacka chokladen och blanda den med mjöl, bakpulver, kanel, vaniljsocker och salt i en skål.
  2. Smält smöret på svag värme och blanda ner sockret och rör tills det har löst sig.
  3. Blanda ner ägg och mjölk i socker/smörblandningen. Vänd därefter i chokladblandningen och tranbären.
  4. Klicka ut smeten på två plåtar klädda med bakplåtspapper och grädda cirka 12-15 minuter i 200º.

Varje kaka ger cirka 100 kcal/420 kJ.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Mitralis
11/10/11, 9:46 AM
#1

Det där låter det *smask* Tungan ute



MonisN
11/10/11, 10:01 AM
#2

Dom är väldigt smaskiga. Tranbären var verkligen en hit, mycket godare än russin.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/10/11, 8:37 PM
#3

De låter verkligen supergoda!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/10/11, 9:29 PM
#4

Ni måste prova domTungan uteFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/11/11, 11:05 AM
#5

Skulle gärna! Flört

Men jag har inte hittat mjölkfri, vit choklad. jag vet att det ska finnas, men har inte hittat det än

Men jag funderar på hur jag skulle fixa det. GladCool

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/11/11, 3:14 PM
#6

Kan du äta någon choklad?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
11/11/11, 10:30 PM
#7

Oh ja, mörk utan spår av mjölk, vete eller ägg Flört

Ägg är inte så vanligt, men vete och mjölk desto vanligare. Lindt går bra, Marabou Exellance rena 70% står det inget på, men alla andra innehåller spår av mjölk i alla fall, vissa vete. Så det är inget jag köper själv, men blir jag bjuden på den rena tar jag en bit. Ikeas 74% är alla fria från allt animaliskt.

Så choklatechipcookies tänker jag göra, ev i morgon när vi får gäster. eller så blir det "dina" pepparkakor Mona.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/11/11, 10:31 PM
#8

Det finns till och med vegansk, naturligt glutenfri mjölkchoklad. Det vill säga mjölkchoklad utan vete mjölk och ägg Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
11/12/11, 8:40 AM
#9

Hum mjölkchoklad utan mjölk - det låter roligt Skrattande men jag fattar vad du menar Flört

Jag ska också prova att göra dessa kakor, men med mörk choklad istället för vit Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
11/14/11, 1:44 PM
#10

Jo det låter jätteroligt, men den säljs som just mjölkfri mjölkchoklad. Förvånad Personligen kanske jag skulle kallat den ljus…

Tror jag kommit på hur jag ska göra, det blir med havremjöl och mörk choklad till startförsöket. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/14/11, 3:05 PM
#11

Spännande! Du måste berätta hur det blirTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/14/11, 3:34 PM
#12

Japp det ska jag.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
11/16/11, 10:58 PM
#13

Nu står de i ugnen, men jag tror smör-sockerblandningen blev för varm, misstänker att chokladen smälte. Men det blir goda chokladkakor i stället.

När man gör denna på vetemjöl, är det smet eller deg i koncistensen då?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
11/16/11, 11:16 PM
#14

Dom blir nog goda ändå! Du får skicka en smakbit via en bild, eller med brödbandet Skrattande

Jag fick en ganska fast smet som man klickade ut i små bollar. Chokladen skall inte smälta förrän dom är i ugnen, men jag hoppas det gick bra för dig ändåGlad

Börjar få lite abstinens efter dessa nu. Får nog baka igen, och då tror jag att jag ska prova med mörk choklad. Det kan kanske bli gott med kanel till mörk i alla fall. Måste prova!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/11, 12:54 AM
#15

jag fick chokladkakor, goda och mörka. Gjorde på 70%ig choklad, eftersom jag inte fick tag på mjölkfri vit.

Sen gjorde jag på havremjöl, kan tänka mig att man behöver lite extra mjöl, så den tjocknar något. Denna smet var ganska lös. Det gick att klicka ut små smetklyttar som inte svällde uppåt, utan flöt ut lite. men kakorna är i alla fall en halv centimeter tjocka, så det känns som kakor.

Planen är att nästa försök kommer innehålla mer mjöl, och chokladen kommer inte röras ner i smeten förrän allt är ihopblandat och lite svalare. Så chokladen håller ihop till ugnen.

Men ja Goda var de! lite mörka i kanten, eftersom de flöt ut så var ju gräddningstiden kortare, vilket jag inte tänkte på i tid. Inte så de smakar bränt dock.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/17/11, 10:08 AM
#16

#15 Då blev dom ganska tjocka trots att smeten inte blev så tjock. Mina färdiga kakor var inte så tjocka och blev väldigt knapriga. Resultatet kan nog inte bli samma eftersom vi inte använt samma ingredienser. Tur att dom blev goda i alla fallGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/11, 1:12 PM
#17

Nä det är klart att de inte blir samma, jag har ju bytt både mjöl, mjölk, ägg, smör och choklad Flört (inte mycket samma kvar, men liknande i alla fall)

Jo jag blev mponerad över hur bra de reste sig, och blev lätta och spröda. Riktigt bra, är ju annars van vid att allt blir mer eller mindre kompakt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/17/11, 2:31 PM
#18

Du har skapat en ny kaka, en IdakakaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/11, 2:39 PM
#19

med Monainspiration!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/18/11, 7:05 PM
#20

Ida, ska kolla om jag kan hitta, finns en vit chokladkaka, fast det är som blockchoklad fast vit som är helt vegetabilisk, dock innehåller den soja.

Annons:
Anterrabae
11/21/11, 10:58 PM
#21

coolt, Tack trevorS! Jo jag har som sagt hört att det ska finnas, men inte hittat.

Upptäckte här om dagen bara att chokladen vi köpt tidigare som mjölkfri, nu mera även den kan innehålla spår av mjölk. De försäkrar sig tillverkarna. Skrikandes Och så får man som konsument stå där och bli osäker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: