Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 3431 ggr
Anterrabae
10/31/11, 12:50 PM

Polentafoccachia, Glutenfritt - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Polentafocaccia

Ingredienser

25 g jäst
0.5 l ljummet vatten
0.5 msk salt
1 tsk socker (jästmat)
2 dl polenta
0,5 dl Husk
4-5 dl mjölmix tills att degen håller ihop men fortfarande kladdar

Gör så här

Lös jästen i vattnet, tillsätt husk, polenta, salt och socker Låt svälla i 5-15 minuter, tills det tjocknar.
Tillsätt mjölmixen lite i taget tills degen håller ihop men fortfarande kladdar. Blanda degen ordentligt, gärna i maskin.
Tryck ut degen i en smord ugnsfast form, krydda med olivolja, grovt havssalt och citroncezt. Tryck ner olja och kryddor i degen. Det ska vara så mycket olja att degen är smord och blöt.

Sätt på ugnen och värm till 45-50 grader, stäng av och jäs i avslagen, varm ugn tills brödet fått dubbel storlek. Det tar ca två timmar.
Grädda i mitten av ugnen på 200 grader, drygt 45-60 minuter. Tills brödet fått fin färg och låter ihåligt. Låt svalna på galler.

Mjölmixen kan bytas mot egen mix bestående av 1 del stärkelse och 2 delar majs- ris- bovete- havre eller annat mjöl.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
10/31/11, 12:52 PM
#1

Detta är alltså samma polenta foccachia som i ARTIKELN POLENTA

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/31/11, 12:53 PM
#2

Tack för receptet. Kan man ersätta mjölmixen med något annat?

[TrevorS]
10/31/11, 12:54 PM
#3

Hittade det här receptet, men de har av någon skum anledning inte samma recept när man klickar på länken vidare.

Anterrabae
10/31/11, 1:00 PM
#4

Jo man kan byta den färdiga mjölmixen mot egen, en del stärkelse och en del valfritt mjöl, majs gör sig såklart bäst.

Kollade länken och gick vidare med den. Jag gillar det recptet, ganska likt mitt undantaget vetemjölet då. Foccachia är enkelt och gott.

Här kommer länken till det fullständiga foccachiareceptet som TrevorS hänvisar till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/31/11, 1:22 PM
#5

Fast det var utan fiberhusk. Får se, ska baka båda, brukar testa flera sorters. Men tror ditt är bättre, då det lyfter sig bättre med fiberhusk, i det andra receptet har de valt att ha i vetemjöl.

Anterrabae
10/31/11, 1:57 PM
#6

Ja, men det andra är ju med vetemjöl special, alltså extra gluten, då behövs inte husk..

I de glutenfria får man alltid lägga till husk.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
10/31/11, 1:58 PM
#7

Jo precis. Får se hur jag gör sedan. Fick du mitt PM?

Upp till toppen
Annons: