Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 5799 ggr
[TrevorS]
10/28/11, 11:51 PM

Glutenfritt knäckebröd - recept

Blir 2 stora runda knäckebröd eller om man vill klicka ut och forma dem till vanliga knäckebröd.

Ingredienser:
2 deciliter majsmjöl
1 deciliter solroskärnor
0,5 tesked salt
0,5 deciliter rapsolja
2 deciliter kokande vatten.

Gör så här:
Värm ugnen till 150°C. Blanda majsmjöl, solroskärnor, salt och rapsolja och tillsätt det kokande vattnet. Bred ut smeten på bakplåtspapper. Grädda i cirka 60 minuter. Den ska vara riktigt hårt när det är klart.

Annons:
Anterrabae
10/29/11, 11:37 PM
#1

Tack! Jag har precis börjat fundera på knäckebröd.. Glad

Men brukar man inte ha någon form av jäsmedel i knäcke? Blir det inte väldigt hårt och kompakt utan?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/30/11, 7:16 AM
#2

Lite annorlunda, det är som mitt raw-knäckebröd det är inte jäst i den heller. Detta ska inte jäsa. Kollar man bakåt på knäckebröd så är det oftast att man kokar mjölgröt och blandar med vetemjöl och sedan gräddar. Senare när man började att "spara" knäckebröd så gjordes en stor förändring att man tillsatte jäsningspulver eller bikarbonat (innan man tillsatte majsstärkelse och det blev bakpulver). Flört

Hittade ett liknande recept här.

[TrevorS]
10/30/11, 9:46 AM
#3

Kom på en grej, man kan även använda detta recept om man vill ha mjuka tacoskal, uteslut bara solroskärnorna och grädda 25-30 minuter. Flört

Anterrabae
10/30/11, 9:56 AM
#4

Det var en bra idé! Måste också testas Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/30/11, 10:00 AM
#5

Tycker jag, ska lägga ut bild, bakar ett nu. Jag gjorde av misstag satte klockan på 30 minuter därav jag kom på att det blev som tacobröd. Borde gå att späda ut med något annat då 1 deciliter majsmjöl blir cirka 1 tacobröd. Går säkerligen att tunna ut något mer också om man testar.

[TrevorS]
10/30/11, 10:03 AM
#6

Just ja, havre kan man ha i, bör dock mixas till mjöl innan.

Annons:
Anterrabae
10/30/11, 10:20 AM
#7

Jag ska testa när köket blir ledigt, idag ska jag göra ny ost och baka bröd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/30/11, 10:21 AM
#8

Ah du har fått den där "ostmanin" som jag fick och ville göra ny hela tiden? Skrattande

Anterrabae
10/30/11, 10:25 AM
#9

Japp! Jag kan dock berätta vad den beror på. Jag har alltid b-vitaminbrist. Eftersom b-vitaminer finns främst i vete och därefter kött så har jag svårt att få det i mig. Även b-komplex man köper är oftast gjorda på vetegroddar. Bjästen ropar på mig Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/30/11, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tänkte lägga in i inlägget men gick inte så jag postar här istället. Skrattande

B-vitamin, du får dricka öl. (hostar lite sådär smått och småler) Jag är sugen på att göra egen b-jäst är inte alls så svårt som man tror faktiskt.

Anterrabae
10/30/11, 2:08 PM
#11

Coolt med egen b-jäst..

Jo öl ja, jag skulle mer än gärna dricka det. men - då var det den där lilla delen med spannmålsallergi Flört

Fast det är ju klart, det finns naturligt glutenfri öl, utan malt - Men den är inte lika god.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
10/30/11, 2:30 PM
#12

Mjöd kanske fungerar istället?

Bjäst kan vi ta privat hur man gör det. Skrattande Det är jäst socker fast inte från sockerbetor.

Anterrabae
10/30/11, 5:42 PM
#13

Jo, men gör man inte mjöd på säd? Jag har ingen koll..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
10/30/11, 8:58 PM
#14

Nejdå mjöd är endast honung som man jäser. Skrattande Tror antibiotikan fortfarande är kvar om den inte dör när jästen blir alkohol?

Anterrabae
10/30/11, 10:37 PM
#15

oki coolt, måste jag ju testa då Flört Är inte så insatt i den där världen, har sett andra recept på ölvarianter som också är fria från spannmål. Riktigt coolt

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: