Annons:
Etiketterövrigttillbehörpålägg
Läst 22202 ggr
zissi
10/20/11, 4:58 PM

Potatisgryn/sagogryn

Jag har varit på jakt efter sagogryn ett tag och blev upplyst om att potatisgryn och sagogryn är samma sak. Jag blev så glad och fick napp i en finsk butik i grannstaden som förde just potatisgryn. Köpte två förpackningar, men ack nej, inte var det samma sak inteRynkar på näsan.

Nu har jag bakat potatisgrynsbröd, för slänga dem förmår jag mig inte. Det smakade ungefär som scones fast sötare eftersom det var strösocker i. Nu undrar jag om det är någon här som använder dessa gryn och i så fall till vad? Sen vore det intressant att höra just er relation till  mina efterlängtade sagogryn Glad.

Ska väl tillägga att vi beställt sagogryn från "allergimat.com" eftersom ICA-Maxibutiken som fört dem till för ett halvår sedan slutat med produkten helt nu. Har inte fått dem än men hoppas de kommer vilken dag som helst. Hört med City Gross, COOP, Willys, Kajsa Warg, Netto med mera, men ingen har sagogryn i sitt sortiment.

(Vi har i en massa år haft en julefterrätt som heter Apelsinsago och vill inte gärna sluta med den goda traditionen.)

Annons:
DesK
10/20/11, 5:59 PM
#1

Sagogryn är en produkt som jag aldrig har använt, men vad jag vet så är sagogryn ett slags redning som kan tillverkas av ett slags palmmärg (därav namnet sago), tapioka eller potatisstärkelse. Kanske kan du hitta produkten i nån välsorterad hälsokostbutik. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
10/20/11, 9:50 PM
#2

Sago är namnet på en palm så det kan stämma. Detta är egentligen bara ren stärkelse vad jag förstått. Man kan få "sago" från potatis, kottepalm (palmmärgen) eller majs.

Man ångar stärkelsen och rör försiktigt när den börjar att klumpa sig och sedan brer man ut den på bakpapper och låter den torka, alternativt baka direkt på den.

Vad tänkte du göra? Ska man göra gröt eller pannkakorna man vanligtvis gör på dessa kan man använda potatismjöl eller majsstärkelse (inte majsmjöl eller polenta) (Tål man vete, kan man använda mannagryn som jag förstått det.)

[TrevorS]
10/20/11, 9:53 PM
#3

Hittade lite här föresten:

Potatismjöl-sagomjöl

DesK
10/20/11, 9:59 PM
#4

TrevorS nu får du en stor guldstjärna av mig! Glad Du är så bra på detta med att hitta förklaringar och alternativ Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
10/22/11, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

De danska sagogrynen vi alltid använt är framställda av ren potatisstärkelse. Vi gör en efterrätt som heter Apelsinsago till varje jul. Receptet kommer från ett ålderdomshem här i trakten, 40-50-tal.  Den består av:

8 deciliter vatten

1 deciliter sagogryn

några droppar röd hushållsfärg (förr var alltid sagogrynen röda, nu får vi fuska lite)

2 deciliter strösocker (eller efter behag)

3-4 apelsiner

150 gram vindruvor

banan och äpple efter behag (har vi själva lagt till)

Jag kokar sagogrynen tills de blir klara eller genomskinliga, cirka 5-10 minuter. Rör i sockret och färgen. Låt svalna. Rör ner den tärnade frukten och servera med vispad grädde.

(Inget ont som inte har något gott med sig. Nu har jag lärt mig lagat och ätit potatisgrynsvälling, inte alls dumt. Jag kan nog använda slut på mina förpackningar potatisgryn som jag felaktigt köpte i tron på att det jag läste på Wikipedia var sant. Där och på något annat ställe också stod det att sagogryn och potatisgryn var samma sak. Nu vet jag att det inte alls är så.)

[TrevorS]
10/22/11, 9:48 PM
#6

Låter lite som klappgröt fast på riktig frukt, ser gott ut. Men de kulorna löser väl upp sig? Det jag kunde läsa till var att man kunde ha i dem direkt och de löste sig så man slapp göra botten eller toppredning i såser och lättare att baka på direkt i gröten till exempel.

Hittade en kul bild ett recept på gelegrejer med sagogryn

Annons:
Tisdag
10/23/11, 12:19 PM
#7

Saftsoppa med torkad frukt och sagogryn! Ett klassiskt barndomsminne. Jag har lagat det några gånger även nu i vuxen ålder, fortfarande gott. TrevorS - Grynen behåller sin runda form men sväller upp och blir geléaktiga.

[TrevorS]
10/23/11, 4:56 PM
#8

Då vet jag Tisdag. Skrattande

Upp till toppen
Annons: