Annons:
Etikettbakprat
Läst 1917 ggr
DesK
10/14/11, 11:01 AM

Äggets och räkmackans dag

Idag är det äggets och räkmackans dag! Glad Gunlog har skrivit om detta inne på Kalas. Tänker du fira denna trevliga dag?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Inspiration, kalas, fest, party, idéer, tips, inbjudningskort, fest-tema, planering, organisera, maskerad, mat, dryck, tårta, tradition, historia, nyår, dop,midsommar, kräftor, mat, kakor, servering, dukning, pyssla, inredning fest, dekoration,
  • Redigerat 6/12/21, 10:46 AM av DesK
Annons:
MonisN
10/14/11, 1:15 PM
#1

Jag åt både räkor och havskräftor förra helgen, så denna helgen blir det inte. Tyvärr… Ägg åt jag i morse, fast då visste jag inte att det var äggdagenFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/16/11, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi åt räkmackor med vitt vin till Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/16/11, 1:19 PM
#3

#2 Åh vad gott! Vad är det för god sås du har i botten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/16/11, 1:22 PM
#4

Min vanliga hemgjorda majonnäs med extra citronpeppar Glad Man kan också blanda lika delar helst hemgjord majonnäs med någon tjock yoghurt och krydda på lite extra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/16/11, 10:58 PM
#5

Låter gott. Jag har misslyckats med hemgjord majo så jag vågar inte testa igen. Känner på mig att det inte lyckas. Varför ska det vara så himla svårt att göra egen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/17/11, 3:39 AM
#6

Det är mycket lätt att göra egen majo i matberedare Glad Man tippar bara ned ett ägg eller 2 äggulor, en tesked senap, en matsked ciderinäger, lite salt och peppar och sen kör man maskinen på full hastighet och häller i olja i en fin stråle tills man fått en lagom tjock majo Glad Jag minns inte ens när jag senast köpte majonnäs, måste vara mer än 20 år sedan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
10/17/11, 9:52 AM
#7

Det är viktigt att alla ingredienser har samma temperatur också har jag förstått. Det hade nog inte jag. Kör du med knivarna i matberedaren?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/17/11, 12:03 PM
#8

Ja jag kör med knivarna på full hastighet. Jag gör så att jag häller upp ägget och senapen och låter det stå cirka 15 minuter, en enda gång har majonnäsen skurit sig för mig. Som tur var skulle jag göra smörgåstårtor den gången så det var bara att örja med ett nytt ägg och skeda ned den skurna majon, blev hur bra som helst Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/17/11, 12:27 PM
#9

Jag får väl försöka våga en dag när det blir aktuellt med majo. Vill verkligen lyckas med detta. Ska alla ingredienser vara kylskåpskalla?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/17/11, 12:39 PM
#10

Nej de ska vara rumsvarma, det är därför jag häller upp ägget och senapen och låter det stå en stund i matberedaren. Sedan i med kryddor och vinäger och sen låter man oljan rinna i en tunn stråle genom matarröret och kör maskinen på full rulle. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
10/17/11, 12:44 PM
#11

Aha, då ska jag prova detta! TackGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/17/11, 12:53 PM
#12

Gör det! Det är inte alls svårt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
10/14/18, 11:35 AM
#13

Idag är det räkmackans dag. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/14/20, 2:38 AM
#14

Det är räkmackans dag idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: