Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 3559 ggr
quinn
10/1/11, 5:00 PM

"plattbröd" ???

Min mormor bakade plattbröd av surdegen.. Hon kom från Ingermanland och jag tror att hon använde den finska surdegen som min mamma använde förr när hon bakade.

Min mamma har aldrig bakat plattbröd och kan därför inte hjälpa mig så därför undrar jag om någon hört talas om det? Jag tror att man brer ut degen i långpannan men har ingen aning om hur länge jäsningstiderna/ gräddningstiden är. Jag har således inte heller ätit brödet sen jag var i tonåren men har funderat på det en tid nu sen jag börjat baka själv.

Någon som har idéer om hur jag kan få ihop det med jäsningstider och gräddningen om nu ingen hört talas om det och rent av bakat det?  Det var så gott Glad

Annons:
DesK
10/1/11, 7:24 PM
#1

Hum detta var ingen lätt fråga! Men vi får se vad vi kan få fram om detta plattbröd Glad Det enda recept som sannolikt kommer i närheten av vad du menar här på sajten är nog mitt grova rågbröd eller knäckebröd bakat med surdeg Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
10/1/11, 11:24 PM
#2

Låter som pannbröd fast med surdeg istället för bakjäst, kan tänka mig de ska jäsa under natten innan gräddning så länge det är mjölat mellan, eventuellt mjölat på båda sidorna och lägger bakplåtspapper mellan dem. (följa ett vanligt recept på surdeg)

quinn
10/2/11, 7:37 PM
#3

# 2  nu förstår jag inte riktigt vad du menar.  " så länge det är mjölat mellan, ev mjölat på båda sidorna och lägger bakplåtspapper mellan dem."  Har tyvärr aldrig bakat pannbröd.  Tror du att du kan förklara lite mer?  /quinn

[TrevorS]
10/2/11, 8:32 PM
#4

Jag menade om man låter dem jäsa flera stycken så tar de upp mycket yta, man kan lägga dem på varrandra om man staplar dem måste man ta mjöl på dem och lägga bakplåtspapper mellan, använder man inte mjöl kommer de att kladda ihop med bakplåtspappret. Glad

quinn
10/3/11, 5:56 PM
#5

ok,, då är jag med.. men det jag har för mig att det här var ett enda stort bröd som man skar upp efter det gräddats. Sen delade man det på hälften igen när man äter det,   Så en massa små bröd va det aldrig men jag kan minnas fel.    / quinn

Upp till toppen
Annons: