Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 6873 ggr
zissi
2011-09-08 17:59

God zucchinipudding - recept

1 kilo zucchini (vikt när den är skalad, gör inget om de är lite överväxta)

4 ägg

4 matskedar vetemjöl

1 1/4 deciliter strösocker

5 deciliter 3% mjölk

5 bittermandlar (vi tar 7 stycken)

0,75 deciliter sötmandlar (10 st i orginalreceptet)

Skala zucchinin och dela i mindre bitar. Koka den mjuk i vatten. Häll av vattnet genom att stjälpa upp den kokande zucchinin i ett durkslag. Låt svalna lite.

Blanda samman ägg, mjölk , vetemjöl och socker. Mal eller riv de båda mandelsorterna. Går att finhacka också. Tillsätt mandeln i äggblandningen.

Mosa zucchinin med en potatisstöt eller visp så den blir finfördelad. Blanda ihop moset med äggblandningen och häll upp i en stor form eller två formar som rymmer 8-9 dl vardera. Du kan hälla formen rätt så full med smet för puddingen höjer sig mest på mitten.

Ugnsvärmen ska vara på 200 grader. Puddingen är färdig när den höjer sig i mitten på formen, tar cirka en timma. En dryg timma om du bara använder en stor form. Servera med vispad grädde och bär eller sylt till.

Puddingen går utmärkt att frysa, bra för odlare som fått riklig skörd. Det går även att frysa zucchinimoset enbart och sen göra puddingen vid ett annat tillfälle.

Jag tycker den smakar mycket likt vanlig ostkaka. Aningen lösare i konsistensen kanske.

Annons:
DesK
2011-09-08 18:06
#1

Vilket trevligt och lite annorlunda recept! Glad Fast jag känner mig lite tveksam till den stora mängden bittermandel? Dessa är ju giftiga och bör därmed användas mycket sparsamt, eller har jag missuppfattat något? Beträffande den lite lösa koncistensen, så kan den ju lätt avhjälpas genom att man tillsätter lite vetemjöl eller annan stärkelse Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-08 18:11
#2

Tack för receptet zissi! Men jag håller med Dessan, det låter som väldigt mycket bittermandel med tanke på att dom är skadliga i större mängder.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-09-09 10:44
#3

Ja, det är möjligt det är så. Kanske bäst att ta 5. Det måste jag kolla upp hur stora mängder det rör sig om. Såg ett annat recept där det stod 5-10 bittermandlar. Undrar hur det är med bittermandeloljan? Det har jag haft förut i denna kaka men tycker det blir ett strå vassare med äkta vara.

Men jag glömde skriva in strösockret i receptet FörvånadSkäms.

1 1/4 dl strösocker ska det givetvis vara också, annars blir den nog inte alls god. Snälla, kan ni hjälpa mig att lägga till det i ingedienslistan?

Blanda samman ägg, mjölk, vetemjöl och socker. Så ska det vara också.

TACK!

DesK
2011-09-09 10:50
#4

Fixat! Glad Ja ofta är ju den äkta varan bättre Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-09 11:01
#5

Jag har försökt ta reda på hur många bittermandlar som rekommenderas i en kaka men inte hittat någon exakt mängd. Det enda jag läst är att man ska ta ytters få. Men hur många är det i en kakaObestämd 8-10 stycken kan döda ett barn.

Så här står det på Giftinformationscentralens hemsida:

Bittermandel

Prunus dulcis v. amara
Innehåller amygdalin som kan utveckla cyanväte efter förtäring. Allvarliga förgiftningar är ovanliga.
Den inre kärnan i aprikos, persika, plommon, körsbär m fl innehåller också amygdalin.

Symtom: Illamående, kräkningar, yrsel och hjärtklappning. I allvarliga fall eventuellt även medvetande- och andningspåverkan.

Åtgärd: Om mer än ett par mandlar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-09-09 11:05
#6

När man läser olika recept med bittermandel verkar 5 stycken vara ganska normalt. Då får vi lita på det. I vissa recept är det så mycket som 10 stycken vilket jag tycker verkar vara enormt mycket med anledning av hur giftigt det är.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-09-09 11:14
#7

Ja 10 bittermandlar känns väl häftigt! Tack för att du kollade upp detta Mona Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-09-09 12:16
#8

Tack för informationen. Jag kollade lite också och hittade liknande fakta. 60 bittermandlar kan döda en vuxen och 5-10 ett barn. Bör uteslutas under graviditet och amning också.

1 droppe bittermandelolja = 1-2 bittermandlar. Undrar om det är någon äkta vara i oljan?

Snälla igenFlört, kan ni ändra till 5 bittermandlar i mitt recept och sen kanske skriva inom parentes att jag tar 7 bittermandlar? Känns säkrast så. Vill ju inte att någon ska bli dålig av recepten man delar med sig.

Men det här och liknande recept har vi gjort i våran släkt i en massa år och vi mår nog inte sämre än andra (tror jag i alla fall OskyldigTungan ute). Många som velat ha receptet efter att ha blivit bjudna på zucchinipuddingen. Samtidigt är det ju bra att veta vad det är för ingredienser man använder sig av och riskerna med dem.

Då har jag lärt mig något nytt i dag med, intressant Glad!

DesK
2011-09-09 12:38
#9

Zissi vad står det på flaskan?

Fixat! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-09 12:39
#10

Bittermandel är gott! Så någon fara att använda 5 stycken tror jag absolut inte det är. Jag ska göra den här puddingen så fort jag köpt zucciniTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-09-09 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack!

Ingredienserna i bittermandeloljan är sojaolja och arom. Verkar inte vara någon äkta bittermandel däri vad jag förstår.

Gjorde dubbel sats av puddingen i dag på förmiddagen och för första gången glömde jag ha i mjöl i smeten Skrikandes. Den går att äta ändå men blev lite lägre och lite lösare. Typiskt, tänkte frysa in dessa och ta till vid behov. Nu tror jag vi närmast sörjande får moffa i oss dessa två. Så synd om oss va Flört? Pappa och svärfar skulle jag tro kan hjälpa oss, de brukar inte tacka nej till något hembakat.

[TrevorS]
2011-09-09 15:47
#12

Ser god ut. Skrattande

DesK
2011-09-09 20:31
#13

Hum just detta recept finns det mängder av varianter av på nätet, så att det hamnar en och annan variant här eller på Matlust är inte så konstigt och bara bra. Så Zissi känn dig fri och välkommen att skriva vidare här Glad Jag kan även tala om att sannolikt är Matklubben den Svenska matsajt på nätet där det förekommer flest kopierade bilder och recept. Kanske är det därför man måste vara medlem för att kunna se recepten Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-09-09 20:32
#14

Jag har en självplock ganska nära mig så i morgon kanske jag åker och köper zuccini. Såg att dom hade det för plockning nuGlad Kanske blir det pudding på bordet i morgon kvällTungan ute

Tack för receptet zissiGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-09-09 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det här receptet är från både Milko och Matlust, exakt lika. Jag har bara ändrat några smådetaljer i receptet.

Så synd att vi inte bor närmre varandra Mona, då kunde du fått hur många zucchini du ville av mig.  Förra helgens skörd ser ni på bilden här. Jag satte 8 kärnor som var kvar sen förra året, rätt så sent på försommaren. Räknade inte med någon skörd över huvud taget, sen blev det nästan rekordår.

[TrevorS]
2011-09-09 23:34
#16

Oj, det var då inte lite zucchini inte, och stora också!

Älskar grillad zucchini, blev jag ju sugen på det också. Tungan ute

MonisN
2011-09-10 10:56
#17

#15 Tack zissi, jag hade gärna hälsat på dig om det inte hade varit så långt. Din skörd var inte dålig! Jösses, jag förstår om det blir zuccini på både längden och tvären, morgon, middag och kväll! Tur att det är så gott Tungan uteFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-09-10 10:58
#18

zissi, jag är lite nyfiken på hur du gör när du sätter fröna och hela vägen till skörd. Har du lust att ge en liten förklaring? Jag är dålig på att odla Skäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-09-10 13:30
#19

Det var tre veckor sedan vi var i stugan sist. Därav så mycket olika storlekar på zucchinin.

Påsen med de 8 fröna i köptes förra sommaren på Netto för 5,90:-. Jag tror vi skördat åtminstone 50 grönsaker hittills under säsongen. Mer lättodlat finns inte, om bara fröna gror.

Du kan sätta fröna i jorden strax innan nattfrostrisken är över. Här i zon 3 slutet på maj - början på juni. Men lägg över fiberduk och lägg några stenar i kanterna så den inte flyger iväg. Då skyddar duken så de små bladen inte fryser, vilka är mycket frostkänsliga annars. Sen gör du inget mer än rensar lite ogräs runt dem så de små plantorna får fart ordentligt. Vattnar om det blir torrt. Sen njuter du av hur fort bladen växer, hur vacker blomningen är och hur de små ämnena börjar ta form och växa till sig till praktfulla zucchinin. Roligare växt finns inte att odla. De vackra gula blommorna friterade vår ena son åt oss en gång och när vi var i Wij trädgårdar i Ockelbo i somras och åt hade de zucchiniblommor i salladen. Så vackert.

Om du har trädgårdlandet där du bor är det ju lättare att kunna skörda zucchinin i precis den storleken du vill ha. Säkert 10 av våra största har vi fått slänga, skördade för sent med andra ord. Då blir de lite hårda och trådiga. Annars kan man just till puddingen (eftersom man kokar dem mjuka) använda lite förväxta om man tar bort kärnorna och området däromkring. Men de ska inte var hårda och trådiga, då förvisas de till komposten. Vid rätt förvaringstemperatur (svalt) håller de sig ju fina flera månader också. Sen tar vi en lång zucchini-paus fram till nästa sommar CoolSkrattandeTungan ute!

LYCKA TILL!

DesK
2011-09-10 13:54
#20

Härligt Zissi! Glad Jag tror att jag köper en påse frön nästa vår: Undrar om det funkar att lägga in zuccini som man gör med gurka? Gurka är ju något mer svårodlad. Jag satte en gukrkplanta i våras, men någon på 4 ben saboterade den för mig. Det var en han som är vit, antagligen tyckte han att han hjälpte matte att fixa lite i landet Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-09-10 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 Enkelt är ett underbart ord!! Kanske zuccini skulle vara något för mig som inte har gröna fingrar! Jag har heller inte världens bästa jord att odla på, men jag ska göra ett litet försök till våren i alla fall.

Idag har jag då varit på självplocken och fått tag i en ruskigt stor zuccini på hela 2,8 kilo! Jag var väl skeptisk till hur den skulle vara innuti, och damen i kassan låtsades som hon inte alls visste hur en zuccini ska vara. Hon ville naturligvis att jag skulle köpa den och ville inte säga något negativt. Men men, 4 kronor kunde jag ju offra på att chansa!! Dessutom tyckte jag det var kul att kånka hem den här stora skönheten!

Det blev en stor påse majs, en pumpa och en broccoli också. Pumpa har jag aldrig tillagat, så har någon ett bra recept på något gott så tar jag gärna emot detGlad Vet inte vad det är för sorts pumpa jag köpt, men det är ingen butternut tror jag. Någon som kanske vet vad det är för sort på bilden?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-09-10 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Naturligtvis gjorde jag zissis zuccinipudding också! Nu doftar det ljuvligt i huset av nygräddad pudding, precis samma doft som ostkakan jag brukar göra på Keso. Ska bli spännande att smaka när den kallnatTungan ute

Jag tog 6 stycken bittermandlarFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-09-11 10:04
#23

Mona oj vilka fina bilder! Glad Jag har faktiskt aldrig tillagat pumpa, Skäms så där har jag inte mycket tips. Ska bli spännande att höra hur den däringa jättezuccinin är Glad Vad gör du med majsen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-09-11 10:40
#24

Tack Dessan! Jag kokar majsen och äter den med smör och salt. JättegottTungan ute

Efter lite tittande på pumpabilder så tror jag faktiskt det är en butternut pumpkin. Trodde alla butternuts hade den där speciella formen, men det är tydligen inte alltid så. Det kommer att visa sig till 100% när jag skär i den vad det är.

Jag har bara provsmakat en liten sked ännu på puddingen, men den var väldigt god. Ska äta den med sylt och grädde senare idag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-11 10:41
#25

Väldigt fina bilder Mona. Pumpapaj är rätt gott, jag brukar hacka ner och koka pumpan tills den blir något mjuk (brukar tillsätta lite socker eller sirap i vattnet 1 tesked på 1 liter). Sedan göra en deg och köra på som vanligt, ha lite florsocker över.

DesK, visst kan man lägga in zucchini istället för gurka, men de flesta recept jag har hittat (väldigt få) har de i lite balsamvinäger också eller vitvinsvinäger. Skrattande

Jag älskar hemmagjorda majschips, jag har gjort det enstaka gång med en kompis som åt råkost, så de hade en dehydrator, men borde fungera i vanlig ugn också. Mycket godare och billigare än "majschips". Tungan ute

MonisN
2011-09-11 18:23
#26

Nu har jag ätit av puddingen med sylt och grädde, och den var väldigt god när den stått i kylen och blivit kall. Nästa gång tar jag nog en matsked mjöl till för att få den något lite fastare.

Jag skulle vilja göra soppa på pumpan. Har du något recept på det TrevorS?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-11 22:21
#27

#26. Jag har några recept på soppa och grytor, publicerade på Matlust:

Pumpasoppa
Pumpagryta

Annons:
[TrevorS]
2011-09-12 11:29
#28

Passade på medans jag gick igenom mina recept, hittade den här också:

Pumpagratäng

MonisN
2011-09-12 22:10
#29

I morgon gör jag nog en variant av olika recpet på pumpasoppa och strör över knaperstekt bacon. Ska bli spännande att prova eftersom jag aldrig ätit pumpa.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-12 23:39
#30

#29. Premiär på pumpa är alltid kul! Skrattande

[TrevorS]
2011-09-15 14:54
#31

Oj missade din bild Mona, blev också fin. Hur smakade den, är den lik orginalet? Ursäkta men har inte ätit det på över 10 år så jag kan inte minnas.

MonisN
2011-09-15 15:08
#32

Jag vet inte hur "originalet" smakar, men den här puddingen var jättegod. Fast som sagt en aning mer mjöl tycker jag behövs så den inte blir lös.

Pumpan var ingen butternut och smakade ingenting. Men med lite kryddor, lagerblad, citron, buljong, salt och crème fraiche så blev den god ändå. Jag mixade alltihop så den blev slät. Hade även i hackad knapersekt bacon.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-15 16:18
#33

Orginalet är väl kanske fel ordval av mig, men på klassisk ostkaka man brukar göra själv? Vill även veta vad du också tyckte zissi.Skrattande

Jo pumpa går att krydda rätt bra, eller de flesta .

MonisN
2011-09-15 17:07
#34

Jaha du menade ostkaka! Smaken är mycket lik, bara konsistensen som är lite annorlunda. Själv gör jag en variant på klassisk oskkaka med Keso. Nyttigare och lika godGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2011-09-15 19:33
#35

Bra att smaken är lik, jag har en idé på att göra den mjölkfri så jag också kan äta den. Skrattande Nu tänkte jag vara lite bortskämd och använda mjöl i också, brukar annars göra det mesta vetefritt. Oskyldig

Kan jag få receptet med den på keso? eller finns den på matlust?

MonisN
2011-09-15 19:45
#36

Jag har inte lagt in den på matlust, men jag kan leta fram receptet!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-09-15 20:02
#37

#36. Ja, det vore kul att se, ser fram emot receptet. Skrattande

zissi
2011-09-18 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Den här stripen fick jag av min kära kusin häromdagen.

Mycket träffsäkert Skrattande!

MonisN
2011-09-18 15:53
#39

Hahaha!!! Den var braSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-09-18 18:22
#40

Fniss mycket bra ja! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-18 21:18
#41

Underbar! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-09-21 12:13
#42

Hehe, ja zucchini kan det bli för mycket av ibland. Flört

Jag gjorde ett ägg och mjölkfritt recept också, RECEPT - Ostkaka - falsk men lik och god!

Upp till toppen
Annons: