Annons:
Etikettbakprat
Läst 2079 ggr
DesK
2011-09-07 10:28

Vilka mjölsorter använder du?

Vilka mjölsorter använder du mest?
Varför just dessa?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-09-07 12:18
#1

Polenta, majsmjöl och quinoamjöl. Mest för att jag ätit så mycket mjöl och känner min mage blir kass när jag äter för mycket av det. Alternativt spär jag ut hälften med majsmjöl och vetemjöl.

storost
2011-09-07 13:38
#2

Rågkross här från kvarnen för grovt surdegsbröd. Sen ekologiskt vetemjöl från Lidl, därför det kan ta upp mycket mer vatten än svenskt mjöl och då är det bättre för typ ciabatta, baguetter och så vidare.

Jag testar just nu Garants ekologiska vetemjöl till bra deg, men jag måste minska vätskan enormt jämförd med det Tyska mjölet. Men det kommer snart och då blir det Garants ekologiska mjöl.

För migsjälv använder jag främst dinkelmjöl från Saltåkvarn, jag har känslan att det är bättre för min matsmältning. Men jag ska börja med bovete, amarant och kamut.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-09-08 01:16
#3

Jag använder mest vetemjöl. Därefter kommer rågmjöl och durum. Ibland dinkel och graham. Jag är nog en tråkmåns som aldrig använder lite mer ovanliga sorter. Bovete till exempel har jag aldrig använt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-09-08 23:15
#4

Majsmjöl, rismjöl, havremjöl, majsstärkelse, bovetemjöl, potatismjöl. Det ligger nog ganska lika mellan dessa.

Därefter, linsmjöl, polenta.

För att jag tål dem, och man måste blanda flera för bästa resultat. I alla fall minst två olika. En "mjöl" och en "stärkelse"

Sen har jag ALLTID i fiberhusk eller psylliumfröskal, inget mjöl men nödvändigt att blanda i mjölet.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zissi
2011-09-09 22:59
#5

Mest ekologiskt rågmjöl, vetemjöl och rågkross. Sedan blir det en massa andra mjölsorter som variation också förstås.

DesK
2011-09-11 10:08
#6

Vetemjöl av vanlig standardtyp, SaltåKvarns vetemjöl + vetemjöl special, fint och grovt rågmjöl, ibland hela korn av vete, råg och havre, dinkelmjöl, grahamsmjöl, kornmjöl och skrädmjöl Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: