Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3016 ggr
MonisN
2011-07-17 16:55

Värdefullt vetande

Tänkte vi kunde dela med oss av lite nyttiga och värdefulla tips i den här tråden. Det behöver inte bara handla om bröd, utan skriv om vad du vill och det du tycker är bra att veta!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
2011-07-17 16:56
#1

Surdegsbröd är gott! Men det är också nyttigare än andra bröd. Det underlättar kroppens upptagningsförmåga av järn, zink och andra mineraler och höjer inte blodsockret lika mycket som annat bröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-07-17 18:32
#2

Bra idé, Mona! Glad

Diska degbunkar i kallt vatten, men om du har haft fett i degen bör du så klart diska med varmt vatten när alla degrester är borta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-07-17 20:19
#3

Får man mot förmodan jordgubbar över så kan man marinera dem i lite strösocker så håller dom sig goda längre. Man kan även tillsätta lite limesaft eller någon god likör.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-07-18 06:57
#4

Vitt vin är också gott att marinera jordgubbar i Glad Det är lätt att styckfrysa jordgubbar och bär och sen använda dem istället för isbitar i saft, juice och vin Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-07-18 09:38
#5

För att tårtan inte ska glida omkring på fatet när man skär kan man droppar några sirapsdroppar på fatet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-07-18 12:24
#6

I en verkligt bra choklad ska bara följande ingredienser vara:

Kakaomassa, kaksosmör, socker och vanilj - det är tillåtet att använda sojalecitin för att den förkortar concheringstiden.

När en choklad innehåller arom då har tillverkaren använt billigaste kakaobönor, som nästan inte har en egen smak (90% av världsproduktion).

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
2011-07-18 19:45
#7

Jag älskar choklad och försöker köpa bra kvalité, men ibland köper jag även den lite billigare. Lindts till exempel. Vet inte om den är bra, men den duger som vardagschoklad. Ska jag lyxa till det så kostar en kaka runt 50-60 kronor, men det blir mer sällan.

Vad är concheringstiden för något?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-07-18 21:56
#8

Under concheringstiden rör man den råa chokladmassan och håller en jämn temperatur över hela processen. För en choklad utan lecitin ligger den omkring 72 till 90 timmar. Ju längre man rör (choncherar) desto smidigare, mjukare och smakrikare blir chokladen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-07-18 22:27
#9

Tack Stephan, då förstår jag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-07-19 15:22
#10

Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Linnea
2011-07-22 08:18
#11

Jag brukar låta degresterna torka i bunken, då blir de lätta att skrapa ur och det blir inget degklet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MonisN
2011-07-22 10:08
#12

#11 Skrattande

Om man har ost som är svår att skära så klipper jag en remsa bakplåtspapper och viker runt skäret, sen går det lätt att skära osten.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-07-28 20:25
#13

Kroppen behöver 2,5 liter vatten om dagen, eller 1,5deciliter i timmen. Jag är mycket dålig på att dricka så mycket, men idag har jag tagit mig i kragen och skall försöka. Tror man mår mättre då Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2011-08-05 12:46
#14

Det är nyttigare att dricka en mugg kaffe om dagen än ingen. Lika så är det nyttigare att dricka ett glas rött vin om dagen än att inte göra det.Skrattande

Antioxidanter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-08-05 13:55
#15

#14 Jag är väldigt nyttig, dricker många koppar kaffe om dagen! Fast mindre nyttig med vinet…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Linnea
2011-08-05 17:29
#16

Jag dricker varken kaffe eller vin, jag verkar klara mig ändå =)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

storost
2011-08-05 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Om man har en baksten i ugnen då får man ett annorlunda resultat med brödet. Värmen föderlas mycket jämnare och brödet blir vanligtvis lite luftigare. Skorpan på undersidan blir lite knaprigare och man kan stänga av ugnen 10 minuter innan baket är klart.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-08-05 19:03
#18

Baksten är superbra. Funderar på att köpa en riktig, helst i granit. Den jag har nu är bara en simpel pizzasten, men funkar trots allt bra.

Stephan, ser att du satt  ihop flera stenar. Vad är det för sorts sten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-08-05 23:07
#19

#17. Vart har du köpt dem? Letat som en dåre, fick en länk tidigare men de har lagt ner.

MonisN
2011-08-05 23:41
#20

#19 På bland annat Hus-modern kan man köpa stenar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2011-08-06 00:07
#21

Just det, glömt bort deras sida, den borde finnas under länkar här tycker jag.Skrattande

MonisN
2011-08-06 00:22
#22

Det får vi fixa! Det är en bra shop.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-08-06 01:15
#23

Åh, så granit är bra? Måste den ha en viss tjocklek? Har släta granitskivor över från tomten, Borde kanske kunna användas? Det vore ju super att kunna använda en till det. Annars får den funka som bänk till det kommande uteköket Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-08-06 09:41
#24

#23 Vilken tur du har som har sten överGlad Om du tittar på sidan jag länkar till så är deras 3 centimeter tjocka.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-08-06 11:07
#25

Det är chamottsten eller eldfast sten. Jag köpte dem hos Karl Hedins - det är en bygghandel för proffs. De skar till stenarna som jag behövde ha dem och jag betalade för 6 stenar 192 Kronor.

Mona, jag skulle inte byta mot granitsten - det kostar bara mycket pengar och de är inte bättre än kalksten eller sånt.

Tjockleken på stenar skulle vara minst 15 mm för att de ska hålla värmen bra sen. Bättre är 20 - 25 mm.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-08-06 18:28
#26

Chamottsten, är det kalksten? Den gotlänska kalkstenen lär också vara bra. Men att köpa till exempel klinkers som en del gör rekommenderar jag inte. Där kan finnas massor av giftiga ämnen som inte lämpar sig att baka på.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-08-06 19:16
#27

Med de måtten borde tomtgraniten funka, den är nog runt 3 cm tjock.  Skrattande

Jo det känns lyxigt Mona, med egen sten så där till övers Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2011-08-06 19:20
#28

Jag måste nog skaffa en riktig sten snart..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-08-06 21:39
#29

Nej, chamottsten är egentligen ingen sten. Det är en typ av keramik med en speciell lera i som man sedan använder i stenugnar.

Anterrabae, ju tjockare en sten är, ju längre behövs att värma upp den! 3 cm tycker jag är för tjockt - då behövs för mycket energi för att få en jäm värme.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-08-06 22:13
#30

ok, får gå och kolla ordentligt i morgon, jag kan nog ha en tunnare. Obestämd Annars får jag skaffa en. hehe.

Jaja, det får bli morgondagens projekt, hoppas även att jag har en med rätt mått för ugnen. Annars är det ju lite kört. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: