Annons:
Etikettbakprat
Läst 2644 ggr
storost
2011-07-09 09:04

Brödkultur i Sverige?

Tidigare hörde jag från olika håll, att man i Sverige inte har haft en verklig brödkultur. För två dagar sedan gick jag lite runt i en andrahandsaffär och upptäckte matlagnings- och bakböcker. Jag köpte de flesta (som vanligt Skrattande) och åkte hem. Igår tittade jag i mina skatter och var absolut förvånad, att det fanns faktiskt en jättefin brödkultur i Sverige under 1970 och i början av 1980-talet. Men varför försvann alla de goda och mångfaldiga recept? Jag tycker att det är extremt synd att så mycket vetenskap har försvunnit. Möjligtvis gick det i samband med att så många små bagerier försvann?

Jag kommer att baka det ena eller andra receptet och visa resultatet här, men på grund av min speciella matlagning är det inte så jättemycket.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Linnea
2011-07-09 09:12
#1

Jag tycker inte vi har nån bra brödkultur. Mest vitt svampigt bröd och även många andra bröd som sägs vara saftiga är faktiskt bara svampiga eller degiga. Som om man haft dom för kort tid i ugnen..

Har lärt mig att förr då man bara åt fullkornsbröd så var det surdeg som gällde. När bakterierna i degen växer så äter dessa skalet på kornen så dessa blir lättsmälta. Nuförtiden "fuskar" man med jäst vilket gör att degen blir stor men skalet på kornen (som är grejen med fullkorn) går inte att smälta. Så många av de fullkornsbröd som säljs idag är lite fusk, man tror att man får i sig nyttiga grejer men egentligen så åker de bara rakt igenom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

DesK
2011-07-09 09:19
#2

Sverige har en lång och fin brödkultur som har förändrats en hel del genom åren. Under lång tid var det de sötade matbröden som dominerade, men denna trend har tack och lov gått tillbaka. Numera är det väl surdegsbakning som är det mest trendiga, men särskilt på landsbyggden och bland den äldre generationen dominerar nog de klassiska recepten med lite sirap i fortfarande. Titta på mitt recept på Klassisk svensk limpa, så ser du just ett klassiskt svenskt recept, som jag har anpassat efter hur jag själv bakar. Rågsikt är ju annars den allra vanligaste svenska mjölblandningen, som ofta används till denna typ av recept. Andra klassiska svenska bröd är hålkakor, tunnbröd och knäckebröd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2011-07-09 09:29
#3

#1 skalen går inte att smälta med eller utan surdeg. Surdegen har inget att göra med det. Men mag-tarmsystem behöver fibrer för att matsmältningen går bättre och det är grejen med skaldelen. Läs gärna på den här sidan.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Emo
2011-07-21 09:30
#4

Ursäkta en fråga, men jag undrar.

Ni, som bakar så mycket, skriver om recept. Varför?

Det blir roligare variation utan. FlörtOskyldig

När jag bakade det mesta vi åt så använde jag recept tills jag blev van och hade lärt mig baka bullar och matbröd, sedan tog jag alltid utan att mäta eller väga. Om någon frågade hur mycket jag tog, kunde jag bara svara: "lagom"

När jag någon gång nu bakar matbröd, gör jag likadant.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2011-07-21 17:35
#5

Emo- jo de flesta av oss bakar nog på en höft, men det är ju knepigt om alla recept här på sajten skulle ha en ingredienslista so ser ut ungefär så här:

lagom mycket rågmjöl
lagom mycket vetemjöl
lagom mycket vatten
lagom mycket surdeg
salt och eventuellt socker efter behag (Då kan det gå som det gick för farbror Melker på Saltkråkan Flört )
Grädda lagom länge

När jag bakar och lagar mat så höftar jag i stort sett allt, men när jag lägger in recept här eller på Matlust så kollar jag av mängderna efter hand jag bakar eller lagar mat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2011-07-21 17:53
#6

Tack DesK. Denna hade passat på Humor, för den är bättre än de flesta historierna där.

Jag skrattar fortfarande och det händer så sällan numera.

Nu har jag läst igenom det en gång till och funnit det alldeles utmärkt. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
DesK
2011-07-21 18:04
#7

Emo du får gärna lägga in det receptet på Humor om du vill Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2011-07-21 18:52
#8

Jaaa, det gjorde jag. Skrattande

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
2011-07-21 19:00
#9

Kul! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2011-07-21 21:48
#10

Om din fråga Emo-  Jag vill till exempel ha samma resultat vid bakningen och då gäller det att väga ingredienser. Ett vanligt vetemjölsbröd eller bullar gör jag också på en höft. Men när det gäller olika ingredienser som olika mjölsorters som hirs, amarant, bovete och så vidare då är jag mycket nogrannare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2011-07-24 15:11
#11

Mycket har försvunnit tack vare halvfabrikat och folk har blivit lata och bakar inte själv längre. Fick en fråga för några dagar sedan vart jag köpt brödet jag bjöd på. Då berättade jag att jag bakade det själv, fick en blick tillbaka och frågan "Men kan man baka sådanahär bröd själv?".

storost
2011-07-24 15:53
#12

#11 Sånt är delvis otrolig, att folk inte vet, att det går att baka bra och gott bröd själv. Funderar om jag skulle ge brödbakkurser här i Siljantrakten.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2011-07-24 16:06
#13

Låter som en bra idé, men det är inte bara bröd, det finns fler saker, även folk som tror man inte kan lägga in saker själv heller utan köper allt brist av okunskap, tänk om det skulle hända en världskattastrof och alla skulle bli utan el och få göra allt från grunden själva då det inte finns halvfabrikat då, inte många skulle överleva med brist på kunskap. (lät lite överdrivet, men många kan inte baka eller laga mat idag)

Annons:
MonisN
2011-07-24 17:42
#14

#12 Får man komma även om man inte bor vid Siljan? Flört Låter som en väldigt rolig grej så gör det Stephan!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-07-24 18:52
#15

Det stämmer helt och hållet TrevorS. Men då har jag ingen problem med det. Det finns lyckligtvis många sätt att laga mat eller baka Skrattande. Och det är så jättekonstigt, jag köper många av mina böcker här i Sverige från en andrahandsaffär - böcker från 1930talet till och med 2000talet. Det verkar att folk är inte intresserad att göra någonting själv - det går att köpa. Köpte nyss min näst äldst kokbok och den är från 1931 "Prinsessornas Kokbok". Mycket gamla recept med helt fantastiska information.

Javisst Mona kan man komma även om man inte bor i Siljantrakten. Jag tänkte bara att jag inte skulle åka var som helst för att ge kurser inom brödbak. Tungan ute

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-07-24 20:47
#16

#15 Tack! Det är ett jättebra initiativ du tar om du förverkligar din tanke. Nu vet jag inte hur du eventuellt tänkt att lägga upp kursen. Många surdegsbagerier har 1-2 dagarkurs för att man ska kunna baka brödet från start, men då krävs det en del utrustning. Du kanske tänker i andra banor, typ kvällskursidén med en träff i veckan i några veckor. På många skolor kan man också hyra köket om man är några stycken och vill baka ihop.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-07-24 21:27
#17

Min tanke är att ge helgkurser - altså 2 - 3 dagarkurser - och just nu vet jag inte, hur der är att hyra tex. ett skolkök. Men det är något som jag tar steg i efter sommaren. Att ge kurser är inte ovanlig för mig, redan i Schweiz har jag undervisat folk inon olika område Glad. Men jag återkommer med det.

Och övernattningar är inte heller ett problem, för vänner har jag alltid ett gästrum.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-07-24 22:01
#18

Du är mycket duktig och det ska bli kul att höra vidare om dina kurserGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-07-25 16:43
#19

Jag håller er uppdaterat.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-07-25 17:02
#20

Spännande!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-07-25 20:20
#21

Detta är ett intressant ämne! Vi har de facto aldrig haft möjlighet att se och höra så många olika matprogram på teve, i radio och på webben. Trots detta verkar okunskapen stor och likaså tendensen att köpa mycket mer eller mindre färdiglagat. Personligen tror jag att detta beror på att snabbmaten i form av konserver och djupfryst snabbt vann mark på många håll. Detta tänk tog sin början i slutet av 1950-talet och har nog ett stort grepp om många av oss. Det verkar som att vi har förlorat tron på oss själva vad beträffar att laga, köpa och odla /föda upp vår egen mat. Tack vare alla dessa matprogram kanske vi efter hand återerövrar matlagningen av  och med goda råvaror.

Nu blev det visst en hel del Off Topic här.

Den gamla receptskatten från Cajsa Warg, Hagdahl, Tore Wretman med flera finns kvar och går som Stephan säger att hitta på antikvariat och i en del av dessa kan man också hitta en hel del om den svenska brödkulturen. Sen finns det också en hel del lokala kok- eller brödböcker, dessa är ofta uppdelade efter våra landskap.

Jag har ju samlat kokböcker och bakat främst matbröd sedan jag var i 20-årsåldern, men jag är ingen expert, exempelvis är jag inte särskilt bra på att få till snygga bröd Skäms Så Stephan jag hänger ärna också på en kurs hos dig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: