Annons:
Etikettbröd-med-bakpulver-eller-bikarbonat
Läst 4656 ggr
Noa-Nisse
2011-06-26 14:11

Mitt första bröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan :D

Har varit inne här lite då och då och kikat runder. Anledningen är att jag är så trött på affärsbrödet som finns på till exempel Willys och ICA. Så för första gången sedan jag flyttade hemifrån (1 år sedan) så har jag bakat mitt eget bröd Glad OJ va gott det var. Från och med nu ska jag sluta köpa köpebröd och göra det själv istället, det är ju mycket godare Skrattande

Slänger in en bild på den också Glad

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
DesK
2011-06-26 16:37
#1

Hej och välkommen hit! Glad Att baka sitt bröd själv blir lätt en vana som man gärna håller fast vid. Vilket fint bröd du visar Glad Berätta gärna för oss vad du bakar och lägg också gärna in recepten.

Vilken fin Avatar du har! Är det en Harleqin Grand Danois?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Noa-Nisse
2011-06-26 16:57
#2

#1 tack Skrattande

Ja nu är jag jättesugen på att baka fler bröd och andra varianter.

Det är ett Filmjölksbröd.

Recept:

**5 deciliter vetemjöl
**5 deciliter rågsikt
2 teskedar salt
4 teskedar bakpulver
1 deciliter sirap
6 deciliter fil

Blanda ALLT i en bunke lägg i en smord form.

In i ugnen i 55 min 175 grader.

Färdigt Skrattande snabbt och enkelt.

Speciellt gott är det med hemagjord jordgubbsmarmelad Tungan ute tyckte jag iallafall.

Ja det är så rätt så Glad en Harlekin Grand Danois Tungan ute

 Medarbetare på Hundar.ifokus

MonisN
2011-06-26 20:13
#3

Hej Noa-Nisse!

Jag säger också välkommen hit! Roligt att höra att du gillar att baka bröd. Tack för receptet. Låter gott och enkelt. Fin bild du visar ocksåGlad

PS! Ursäkta att jag ändar och gör riktiga gladgubbar i dina inlägg, men det är för att vi har en del synskadade som då lättare kan läsa på sina skärmläsare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Noa-Nisse
2011-06-26 21:45
#4

#3 Tack MonisN!

Det är tyvärr en ren vana att använda smilysar. Tycker själv det ser fult ut men ändå gör man dem konstigt nog!

Men jag ska tänka på det i framtiden. Tack för påminnelsen.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

DesK
2011-06-26 21:56
#5

Noa-Nisse det gör inget om du råkar skriva smilisar på "fel" sätt. Vi fixar det i efterhand när vi hinner Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-06-26 22:05
#6

Noa-Nisse, vi fixar till det som blir fel, nemas problemas Flört

Jag blev så inspirerad av din filmjölk så nu har jag satt en fördeg till morgondagens bak. Visserligen ska det vara matyoghurt i mitt bröd, men det går säkert på ett ut! Har inte bakat detta brödet förut så det ska bli intressant.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Noa-Nisse
2011-06-26 22:30
#7

#6

Ja men va kul!! jag följde iförsig inte receptet till punkt och pricka eftersom jag tyvärr inte hade fil hemma utan endast skogsbärsyohurt. Brödet kändes lite sötare och innuti brödet kunde man ana en lila färg. Hur gott som helst och man kunde nästintill smaka "bärsmaken" Flört

Berätta gärna sen hur det blev med matyoghurt istället.

Vad menas med fördeg? Är det någon slagt surdeg då eller? Förlåt för dumma frågor men jag är inte så haj på dethär! hehe.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

MonisN
2011-06-27 00:48
#8

Nu var jag nog lite otydlig för jag har inte använt ditt recept denna gången, men fick inspiration av filmjölken som då blev yoghurt i brist på filenFlört

Fördeg är en mindre deg som får jäsa i några timmar, eller ibland till nästa dag. Sedan blandar man den med en större deg och bakar som vanligt. Bröd med fördegar ger ofta mer smak.

Du kan titta i grupp 3 "Bröd med fördeg eller skållning" så hittar du många recept.

Exempel på bröd med fördeg.

Hos oss finns inga dumma frågor, det är bara att fråga på så svarar vi på det vi kanGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-06-27 12:19
#9

Hej Noa-Nisse och välkommen hit! Det var en bra första steg i "bakbranchen". Brödet ser jätte fin ut - då kan jag bara säga "Go for it".Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mitralis
2011-07-06 14:08
#10

TS, Ser fint ut det där. Hoppas att det smakade lika gott som det såg ut Glad



Upp till toppen
Annons: