Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 3484 ggr
Anterrabae
6/12/11, 10:24 PM

Glutenfria kanelbullar - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev så grymt sugen på bulle, och det har inte gett med sig på ett par dagar trots att jag förnekat det hela. Så nu bakar jag bullar, och hoppas att det fungerar. Vill ha dem luftiga, och otorra.

1 tesked torrjäst
0,5 deciliter surdegsgrund
1,5 deciliter strösocker
1 tesked nymalen kardemumma
3 deciliter havremjölk
3 deciliter vatten
0,5 deciliter husk (psylliumfröskal)
0,5 matsked salt
0,5 deciliter neutral olja
4 deciliter majsmjöl
4 deciliter grov mjölmix
Man tar givetvis de mjöler man tycker om och har hemma. Nyckeln är att degen ska bli såpass fast att den börjar släppa från bunken och håller ihop, men fortfarande är kladdig.


Lät degen jäsa 2 timmar i bunken och bakade sen ut. Kavlade med extra mjjöl och smörade, kanelade och sockrade. Rullade ihop, skar i skivor och la upp på bakplåtspapper för jäsning nummer två, cirka 2 timmar, eller dubbel storlek.

Gräddade cirka 15 minuter i mitten av ugnen, 200 grader.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
DesK
6/13/11, 10:08 PM
#1

Tack för att du delar med dig av detta bra recept med fina bilder! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
6/23/11, 9:49 PM
#2

Ser riktigt gott ut. Ska jag testa någon gång snart.

Anterrabae
6/23/11, 9:53 PM
#3

Ett tips är nog att göra bullen som vanligt, utan att skära upp den utan jäsa och grädda den som längd/stubbe, tror den blir saftigare då. Dessa torkar lite fort..

En annan grej, jäs bullarna längre, dubbla tiden eller så. Samt grädda kortare, 8-10 min är nog lagom. Missade på det med Flört

Men smaken är god heh

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/23/11, 9:59 PM
#4

Jag brukar vika ihop, dra ut och göra en knut, de ser så roliga ut då.

Funderar på om man kanske skulle kunna slänga in lite vatten på en plåt under när halva tiden gått?

Ska lägga på minnet att jäsa dubbla tiden och grädda med kortare tid. Skrattande

Anterrabae
6/23/11, 10:01 PM
#5

glutenfri deg går inte att dra… Tungan ute den går av..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/23/11, 10:16 PM
#6

Ah, just ja, det hade jag totalt glömt bort, men det ska nog gå ändå. om inget annat kan man rulla ihop dem om man får ut den på bakplåtspapper och sedan skära upp och grädda.Flört

Annons:
Anterrabae
6/23/11, 10:25 PM
#7

Rulla ihop är lite lurigt, eftersom degen är så kladdig så blir det mer som att rulla ihop en sushirulle, maki. Jag har använt ett ugnsunderlägg av silikon och rullade med.

Det var skära upp-delen som jag funderade på att skippa nästa gång, och hellre skära den som ett bröd eftersåt. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/24/11, 10:50 PM
#8

Jag har införskaffat Psyllium/Husk nu, testar för första gången idag, men det står att det ska vara 1,5 matsked till 5 deciliter vätska eller måste man ha i mer?

Jag testar att göra ett bröd först innan jag ger mig på det här, blev chockad vad på konsistensen, den blev ju helt underbar med psyllium. 22 kronor på 200 gram, lär ju räcka i evigheter. Glad

Anterrabae
6/27/11, 3:07 PM
#9

Skrattande

jag säger ju det, det är bäst.. Jag brukar ta 0,5 dl ca till en deg med 11 dl vätska… Det går nog med mindre oxå, men jag har kört lite för säkerhetsskull-tänk…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/27/11, 6:10 PM
#10

Jag testade, drog dock ner lite på receptet, jag äter gärna för mycket annars. De blev riktigt goda. Råkade ha i lite förmycket husk när jag tänkte baka bröd, det jäste och såg så fint ut, sedan när jag tog ut efter gräddningen hade den pyst ihop och var geggig på insidan. Men dessa gick bättre. Dock är mjölmix oftast riktigt dyrt speciellt om man vill ha fritt från ägg och mjölk här i byn.

Anterrabae
6/27/11, 6:20 PM
#11

Samma här, därför arbetar jag mot att byta ut mellan hälften och 2/3 i allt jag bakar mot billigare. Har inte råd att baka 1-2 ggr i veckan för runt 50kr gången. Särskillt inte med tanke på att det inte blir jättemycket..

Va kul att de blev lyckade! Skrattande Jag tycker de är jättegoda, särskillt till kaffet efter middagen Cool

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/27/11, 6:31 PM
#12

Försöker komma på billigt mjöl, vet bara saluhallen i Göteborg, ska finnas en butik i Tyskland som säljer billig Teffamjöl i 5 kg påsar för 10 EUR. Men installerade om datorn och glömde spara länkarna. Har du bakat med teffamjöl tidigare?

Jag tyckte också de var riktigt goda. Skrattande

Anterrabae
6/27/11, 6:37 PM
#13

Nä har inte bakat på teffa, men jag har sett det och funderat på det Flört

Jag tror att jag även sett det på ica-focus i gbg… men DÄR är det dyrt!

Mixar eget mjöl av gryn.. och sen har jag hittat majsmjöl för 12 kr/kg.. Gansk ok.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
6/27/11, 6:51 PM
#14

Ja det är faktiskt okey med 12 kr kg, vart har du hittat den då? På nätet?

Det är faktiskt riktigt gott med Teffamjöl, men visst är det dyrt här i Sverige, chocksummor.

Anterrabae
6/27/11, 7:31 PM
#15

Jag hittade det på hyllan med "världens mat", du vet där dom säljer kikärtor och linser och sånt i större förpackningar. jag tror det var den arabiska/persiska delel… På Ica Maxi i Kungälv. (det är en superbra butik Flört, de har mycket)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/27/11, 8:57 PM
#16

Aha, den i Kungälv har jag faktiskt aldrig varit bara i Göteborg eftersom jag bott där. Skrattande

Anterrabae
6/27/11, 9:55 PM
#17

Den kungälv har bra utbud av alternativa mjöler gryn och sånt… Den maxin i torp-uddevalla har ett superutbud av mjölk- ägg och glutenfritt. Bla de där frutty-yoghurtarna.. Till vettigt pris, bättre än på nätet. (om du skulle ha vägarna förbii, vet ju inte riktigt vart du håller hus… men jag har räknat ut att det är hyfsat nära där jag bor) Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/27/11, 9:58 PM
#18

Kan tänka mig det. Vi har dåligt med sådant mer än lite smågrejer som frutty-yoghurtarna och den där med glass. Sedan måste man åka 5 mil om man vill köpa frö, linser, nötter och liknande till vettigt pris, blir billigare även om man tar buss dit. Skrattande

Anterrabae
6/27/11, 10:14 PM
#19

Vi har också sisådär 3-5 mil, men eftersom vi åker och månadshandlar en gång i månaden, tjänar vi ändå på det..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/27/11, 10:42 PM
#20

Man skulle ha en maskin som kunde göra av bara ren luft.Skrattande

Annons:
Anterrabae
6/27/11, 10:53 PM
#21

Japp det skulle vart toppen!

Som soyabönan.. den tar näringsämnen från luften och binder dem, sen återförs de till jorden när plantan vissnar ner Flört Det perfekta gröngödningsmedlet…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/28/11, 9:17 AM
#22

Hehe, precis. Skrattande Har du något bra recept på muffins föresten? Det är något jag kämpat med men inte fått till så bra bara 1 recept med quinoamjöl

Anterrabae
6/28/11, 1:55 PM
#23

Jag ska kolla, det funkade ett tag.. men de senaste gångerna jag använt det så har de pyst om de ens jäst upp. Tungan ute

men den här rulltårtan är bra, och den smeten har funkat till muffins och sockerkaka förr…

http://anterrabae.wordpress.com/2011/02/25/rulltarta/

Man kan byta smak oxå, vanilj i kakan och choklad eller sylt i. eller baka på äppeljos i kakan och lägg äppelmos och kanel i..

Smöret byts mot kokosolja eller mjölkfritt margarin för veggo.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
6/28/11, 3:32 PM
#24

Dum fråga men ghee, som någon skrev inlägg om, är det inte smör som man kokat i flera timmar och skummat av så man får en form av olja kvar? Har en kompis som brukar göra något liknande, sedan brukar han bara koka smör i några timmar med lite yoghurt i så kan man bre den sedan på saker. Han tål inte mjölkprotein.

Ska testa den, ser spännande ut. Skrattande

Anterrabae
6/28/11, 4:47 PM
#25

Använder alltid ghee när jag kan. Vissa saker är mindre bra att baka med det, även att bre på mackan är mindre gott Flört

Ghee är klarat smör, dvs smör som man kokar tills allt vatten är borta och proteinet koagulerat och lagt sig på botten. Man silar oljan i kaffefilter och får 100% smörolja. Ett fett utan vatten eller proteiner. Vi tål det alldeles utmärkt här hemma, trots mjölkproteinallergi. Vanligt smör är ju 80% fett och 20% mjölk och vatten. typ.

Här skriver jag mer om det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: