Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 5628 ggr
skrock
2011-05-24 07:28

vattentemperatur i bakmaskin

jag har en centurion som jag är väldigt nöjd med. jag bakar mest brödmixer  och bröden blir bra egentligen en sort solrosböd men inte pumpa utan dom blir låga och kompakta trots att jag har höjt vattentemperaturen och allt är rumsvarmt. det är så gott pumpabröd. men nästan oätligt nån som har nån form av alltid lagom vattenvärme att dela med sig och om jag ska baka på standard eller grov?? tacksam för svar är jag! Skrock…

Annons:
DesK
2011-05-24 07:42
#1

Normalt brukar man säga att vatentemperaturen bör vara cirka 37 grader = fingervarmt = ljummet, men jag bakar numera nästan alltid med kallt degspad vilket funkar utmärkt och ger bröd med mer smak. Om du har mycket frön och en del grovt mjöl i bör du alltid köra på grovprogrammet - Om jag inte minns fel är detta ett program som tar längre tid, vilket är bra.

Här är en tråd om att baka med bakmaskin och en hel del recept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-05-24 12:50
#2

Måste säga som DesK, har själv inte riktigt förstått det här med att många böcker står det att man ska baka med fingervarmt vatten. Det besta resultatet får man nästan alltid på kallt degvätska.

Pumpabrödet (finns två sorter vad jag sett i butik) har man fått göra degen något lösare och jäsa nästan 1 timme längre än vad det står på förpackningen. Sedan kunde man tillsätta lite torrjäst extra för att få det att lyfta sig fortare men då kan det lukta eller smaka en liten bismak av jästen.

skrock
2011-05-24 15:46
#3

kallt vatten verkar bra det har jag inte prövat. jag ska försöka med lite mindre mjölmängd till pumpabröden och så vidare!

Tack så hemskt mycket för de goda råden! mvh skrock

[TrevorS]
2011-05-24 16:13
#4

Eller så tillsätter du lite mer vätska så slipper du få över mjölblandningen.

skrock
2011-05-25 06:46
#5

oops nu kom jag på en fråga till. men dock inte om degvätska.

när jag fick maskinen så skulle jag smörja/pensla den med olja och "baka" i tio minuter och sen svalna kan/ska man/jag göra det fler ggr tro..Cool.

DesK
2011-05-25 08:31
#6

#5 Nej det ska man bara göra första gången för att bränna bort smörjrester och andra orenheter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-05-25 10:23
#7

Smörja med olja? Man brukar väl torka av fabriksoljan och "bränna" i 10 minuter (oljan försvinner efter ca 3 minuter) men det är bra att köra lite längre med öppet lock.

skrock
2011-05-25 16:03
#8

ok då vet jag! vill åxå meddela att brödet jag "satte" imorse på Kallt vatten blev änna gôrbra..högt fint och mycket nybakat på grov.. så det kan bli! tack än en gång!Skrattande

[TrevorS]
2011-05-25 23:26
#9

Missade att det var i bakmaskin. Ja man ska alltid använda fingervarm degvätska i bakmaskin man får bäst resultat av det. Annars finns risk att den inte jäser upp så pass bra som den ska göra. Har gjort bort mig några gånger med kall. Skrattande

Mitralis
2011-05-26 16:32
#10

Passar på att tacka för tipsen om temperaturen på degvätskan Glad



Upp till toppen
Annons: