Annons:
Etikettjästbröd
Läst 6979 ggr
Ians
2011-05-22 13:55

Challebröd recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser:

2 deciliter hett vatten

1 matsked olja

1 matsked salt

3 deciliter ljummet vatten

1 matsked socker

50 gram jäst

2 ägg

cirka 12 deciliter vetemjöl, oftast mer Flört

Gör så här:

Blanda det heta vattnet+ olja + salt i en bunke, blanda väl och låt stå och kallna

Tillsätt det ljumna vattnet + socker +jäst, blanda väl så allt löser sig ordentlig, vispa upp äggen och tillsätt dem, mät upp mjölet och tillsätt det lite i taget,  fortsätt så tills du har en välarbetad blank och fin deg som släpper från bunken, lägg på en bakduk och låt jäsa i 30 minuter, tills degen är dubbelt så stor.

Knåda degen lite och dela den i 4 dela, 3 av delarna rullar du till längder som du gör en fläta av, den sista delen rullar du en längd av och lägger uppe på flätan, låt jäsa i 20 minuter

Pensla med vispad äggula och lite vatten, strö över Vallmofrön

In i ugnen, 230 grader i 20 minuter, sänk till 200 grader i 15 minuter och stäng sedan av värmen och låt brödet eftergräddas i cirka 10 minuter!

Detta blir ett rejält bröd som räcker hela helgen!

Annons:
[WX5]
2011-05-22 13:57
#1

Namnam

Ians
2011-05-22 14:00
#2

Om någon har svårt för att använda ägg på grund av allergi eller annan orsak så vill jag dela med mig av min erfarenhet.

Har prövat att baka detta bröd utan ägg, det blir lika gott, och det blir luftigt och fint, men något mindre i omfång, så det är väl värt att baka iallafall Flört

anise
2012-11-06 09:11
#3

Var så baksugen i morse,hittade det här challebrödet och nu står det i ugnenGlad

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Ians
2012-11-06 09:34
#4

Det är supergott! Skrattande Så lycka till med baket!

DesK
2012-11-06 09:38
#5

Tror jag också ska baka detta i eftermiddag Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2012-11-06 16:28
#6

Det låter jättegott!

Ska testa det nästa gång det är bakdags. Det låter som det kan uppskattas av familjen. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: