Annons:
Etikettjästbröd
Läst 3480 ggr
MonisN
5/20/11, 8:39 AM

Kuvertbröd med ost och soltorkade tomater

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goda bröd som får ett extra lyft tack vare osten.

20-24 stycken

Ingredienser:

12 hackade och marinerade soltorkade tomater

50 gram jäst

500 gram kallt vatten (5 deciliter)

1 matsked strösocker

20 gram salt

3 matskedar olivolja

65 gram durum mjöl (1 deciliter)

760-770 gram vetemjöl special

2 deciliter riven smakrik ost

1 ägg till pensling eller vatten

Gör så här:

  1. Blanda alla ingredienser utom tomater, ost och salt. Börja med den mindre mjölmängden och öka om du tycker degen blir för lös.
  2. Kör degen i maskin 10 minuter. Därefter tillsätter du tomater, ost och salt och kör ytterligare cirka 5 minuter.
  3. Låt degen jäsa i bunken 45 minuter. Tag sedan upp den på mjölat bord och forma till två avlånga rullar. Skär varje rulle i 10-12 bitar och forma till bullar.
  4. Jäs dem på två plåtar under tiden ugnen värms upp till 230º. Pensla med ägg eller vatten. Ställ in dem i mitten av ugnen och sänk värmen till 200º och grädda i cirka 15 minuter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
5/20/11, 12:29 PM
#1

Kan tänka mig att de här bröden är goda med bara smör på och som de skulle passa bra till sommarens grillmys. Stämmer det?

DesK
5/20/11, 12:33 PM
#2

Ja dessa bröd borde passa finfint till grillat! Måste testa att baka dem snarast Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
5/20/11, 12:49 PM
#3

Jag skulle vilja säga att de passar till det mesta!! Själv ska jag ha dem till en buffé nästa vecka. Jag provåt dem nygräddade med bara smör, och de slank ner utan några som helst problemTungan ute Osten och tomaterna finns ju redan i dem Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
8/30/12, 7:55 AM
#4

Dessa har jag gjort då och då, men oftast har jag minskat på jästmängden och haft min vetesurdeg i Glad Är poppis som matsäcksbröd, på buffé och till grillat här Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Frida
11/8/12, 1:28 PM
#5

Gjorde detta bröd nu på förmiddagen, fast med torrjäst och inlagd vitlök istället för tomaterna. Blev riktigt gott och degen var hur trevlig som helst att hantera. Kommer garanterat göra detta igen med olika smaksättningar.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Tassy]
11/8/12, 2:07 PM
#6

Åh så gott!

Gissa en som har knådmaskin på julklappslistan Tungan ute

Annons:
DesK
11/8/12, 2:15 PM
#7

Ähum Tassy du menar väl en knådmaskin? Typ assistent eller liknande? Jag kan rekommendera min maskin en Braun multiquick 7 Glad Orkar mycket och känns rejäl och klarar även små mängder.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
11/8/12, 2:21 PM
#8

Ops, givetvis! Jag rättade till det Oskyldig

Oh, en till pryl i multiquick-serien Skrattande

DesK
11/8/12, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jepp, så här ser den ut! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
11/8/12, 2:37 PM
#10

Vart kan man köpa den? hittar inget på nätet?

DesK
11/8/12, 2:46 PM
#11

Vet inte riktigt, tretti.se hade den förut, men inte nu när jag kollade. Vi köpte den hos vår lokala järnhandel som ingår i hemmagruppen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
11/8/12, 3:11 PM
#12

#5 Vad roligt att det blev bra! Jag stod faktiskt för en stund sen och valde mellan detta och ett annat recept på bröchen, och kommer att göra en mix av båda. Det blir brötchen med ost! Ost i bröd är väldigt gott. Jag gillar vitlök också, men inte den övriga familjen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
11/8/12, 4:08 PM
#13

Jag får kika på våran Hemmabutik då Glad

Annars är jag sugen på en bosch, men jag vet inte hur stor apparut jag behöver Tungan ute bakar nog gärna på 0.5 - 1L vätska, är ju 2 pers som förvisso älskar bröd, men man kan ju inte baka hur mycket som helst när det är trångt i frysen Tungan ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: