Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 5115 ggr
[TrevorS]
4/15/11, 7:38 PM

Vetefritt Majsbröd - recept

Hade lite problem med mängden av majsmjölet, men här är receptet.

Ingredienser:
1 deciliter quinoamjöl (kan malas själv i kaffekvarn)
1 deciliter solrosmjöl (kan malas själv i kaffekvarn)
1 deciliter rismjöl
2-4 deciliter majsmjöl
1 deciliter sojamjöl
1/2 deciliter potatismjöl
1 matsked linfrömjöl eller krossat linfrö
1 krydmått salt
1 teskedar socker
1 matskedar olja
2 1/2 deciliter vatten
1 tsk torrjäst

Gör så här:
Mixa vit quinoa till fint mjöl och solrosfrön. Blanda ihop quinoamjölet, solrosmjölet, rismjölet, sojamjölet, potatismjölet, jäst och linfrökrosset och blanda. Tillsätt sedan salt, socker, olja och vatten till en jämn smet. Ta i 2 deciliter majsmjöl och blanda ihop det väl, tillsätt 1/2 deciliter majsmjöl åt gången tills du fått en bra och smidig deg (inte kompakt eller för kompakt, men hanterbar). Knåda degen i cirka 10 minuter (det är lite annorlunda än till vetemjöl). Smörj form och lägg i degen, låt gärna kalljäsa i kylen under natten och grädda i 200°C tills brödet är klart, känn med sticka.

Annons:
Anterrabae
4/16/11, 12:08 PM
#1

Spännande Glad

Måste testas!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/16/11, 12:12 PM
#2

Jag gjorde två, den ena blev toppen den andra blev lite väl kompakt, tror man ska ha degen lite kladdig i alla fall. Skrattande

Anterrabae
4/16/11, 12:14 PM
#3

Ja, det brukar man behöva, särskillt om man bara ska jäsa det en gång. Det är i alla fall min erfarenhet. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/16/11, 12:29 PM
#4

Quinoamjöl och potatismjöl i kombination är toppen att göra bröd på som sockerkaksmet utan socker och vanilj. Skrattande

Anterrabae
4/16/11, 12:33 PM
#5

GladDet är bra att veta, så man har något att snabbt ta till om det skulle krisa, inga 12-timmarsjäsningar där inte!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ekomamman
5/10/11, 8:45 AM
#6

Hej!

Detta recept blev mitt första försök till glutenfritt bröd. Den första blev VÄLDIGT kompakt, jäste inte och blev nästan lite torrt. Mitt andra blev likadant Glad Ska det vara så?

Om inte, vad kan jag gjort för fel?

När du skrivit knåda, så knådade jag förhand men det kanske ska knådas i maskin i 10 min?

Jag "jäste" båda gångerna i kylen innan jag stoppade det i ugnen.

Annons:
[TrevorS]
5/10/11, 11:29 AM
#7

Det har jag missat, jag knådade i maskin i 10 minuter, det stämmer kan behövas knådas något längre för hand. (inte samma konsistens som vanlig deg). Hade diskussion om receptet tidigare vi körde den något lösare i smeten och "knådade" med en slickepott/slev istället. Lät den jäsa i 3 timmar innan kalljäsningen i kylen. Gjorde ett test, lät den jäsa under natten i rumstemperatur också, gick lika bra så länge den hade täckts över med plastfolie.

Upp till toppen
Annons: