Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 6750 ggr
DesK
2011-04-14 11:45

Dessans ljusa surdegsbröd - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är ett av mina standardbröd som jag bakar på min surdeg som nu nått den aktningsvärda åldern 18 år Glad

Dag 1:
½ deciliter grundsur
½  deciliter ljummet vatten 
2 deciliter rågmjöl.
Blanda samman allt I en skål, täck med lock eller plastfolie och låt stå cirka 15-24 timmar.

Dag 2:
Ta ifrån cirka 1 deciliter av grundsuren och blanda ner denna I grundsurburken och ställ tillbaka I kyskåpet. Resten blandas med:
7 deciliter ljummet vatten
¼ paket jäst (12,5 gram)
1 matsked salt
1-2 deciliter rågmjöl
cirka 16-18 deciliter vetemjöl.
Arbeta degen väl, degen ska var mjuk men inte kladdig.

Låt degen jäsa cirka 1 timme.

Stjälp upp degen och forma en avlång limpa, lägg på smord plåt eller plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 1 timme.

Värm ugnen till 250 grader, grädda 15 minuter, sänk sedan värmen till 175 grader färdigt cirka 50 minuter.

Tips1: Banka ut degen till en rätt tjock rektangulär platta och rulla ihop som en rulltårta, lägg skarven nedåt och nyp ihop ändarna och vik in under limpan.

Detta blir ett stort bröd.

Tips2: Dela degen i 2 lika stora delar och forma en limpa av den ena halvan och ställ på jäsning. Den andra halvan delar du i 2-4 mindre bitar och kavlar ut mycket tunnt. Skär ut bitar, lägg på plåt, kör över med kruskavel och nagga. Grädda i 225 grader tills bröden fått lagom färg och är hårda. Grädda därefter limpan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2011-04-14 12:49
#1

Denna ska jag göra, eller tja i alla fall något liknande Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-04-14 21:30
#2

Det är riktigt gott ju.

#1. Testa med teffmjöl istället för vetemjöl. Flört

DesK
2012-11-20 09:59
#3

Receptet går bra att halvera, ifall man inte vill ha en stor limpa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-11-20 20:45
#4

Jag behövde lite variation i receptsamlingen, det här ska provas Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Marinas Mix
2012-11-24 13:44
#5

Använde denna, men bytte ut lite av rågmjölet mot grahamsmjöl och blandade ner valnötter, solroskärnor och aprikosbitar. MUMS

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Drakvargen
2013-02-11 18:45
#6

Verkar som ett bra recept för min första surdeg att ta sig an. Ska absolut testa i helgen.

Annons:
Mantissa
2013-02-23 15:15
#7

Varför baka surdeg med jäst?

[Tassy]
2013-02-23 16:30
#8

För ofta räcker inte jäskraften i surdegen, såvida man inte har en väldigt kraftig suris.

Mantissa
2013-02-23 17:37
#9

#8 Det där stämmer inte. Man ger den mer tid bara. På mitt jobb bakar vi stora degar med endast 50g surdeg!

[Tassy]
2013-02-23 17:42
#10

#9 Det är olika. Min sur klarar inte att jäsa på egen hand, jag har provat trots intensivmatning och följt konstens alla regler. Efter en hel natt hade jag inte en enda jäsbubbla och degen luktade skit.

Vissa surisar är starkare än andra, så enkelt är det. Grattis till en kraftig sur. Du kan bortse från jästen i receptet ovan i såfall.

Upp till toppen
Annons: