Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 3819 ggr
DesK
2011-04-12 18:04

Värmlandsdrömmar - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrädmjölsdrömmar är ett annat namn för dessa småkakor Glad

2.5 deciliter skrädmjöl
2.5 deciliter vetemjöl
2 deciliter socker
1.5 tesked hjorthornssalt
0.5 tesked bakpulver
1 matsked vaniljsocker
160 gram smör

Blanda alla torra ingredienser i matberedaren med kniven monterad.
Skär smöret i tärningar och lägg ned i blandarskålen.
Kör på full hastighet tills det ser ut som en smuldeg.
Häll upp på bakbordet och forma små bollar och lägg ganska glest på bakpappersklädda plåtar.
Grädda i 150 grader i 20-25 minuter (varmluft annars något längre)
Jag får ut cirka 50 små kakor av denna sats.

Tack till Hannas skafferi för receptet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-04-12 21:06
#1

Intressant med skrädmjöl i kakorna. Hur smakar det? Dom ser väldigt goda utTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-04-12 21:10
#2

De är så goda att de nästan är slut! Glad Jonte och tjejerna tycker bättre om dessa än de traditionella drömmarna och far mumsar glatt i sig och ser glad ut Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

HannaM
2011-04-12 21:11
#3

Dom är verkligen - fantastiska. Speciellt med kanel och kardemumma i Glad

DesK
2011-04-12 21:20
#4

Ja just det bara för enkelheten skull så kan man byta ut matskeden vanliljsocker mot en tesked vardera av kardemumma, kanel och vaniljsocker Glad Kan i alla fall berätta att det ännu nu på sena kvällen luktar ljuvligt här efter dagens bak.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-04-13 22:06
#5

åå de låter jättegoda! Glad

Det tål att funderas på, jag har för mig att min make hittade ett glutenfritt drömrecept för ett tag sen. Kan kanske använda det som bas och moderera, *tänker och funderar*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2011-04-14 07:18
#6

Det kanske funkar med kokosmjöl, jag har tidigare gjort vanliga drömmar med kokosflingor i och det är också gott. Värmlandsdrömmarna får dock mer smak Tungan ute Nu är de slut här så det är bara att baka nya idag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2011-04-14 09:24
#7

Kokos och mandel funkar inte här, lilltjejen tål inte. Men man kan ju göra/ använda annat mjöl Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Choklad
2011-04-15 09:29
#8

Vad är skrädmjöl? Skämsoch var får man tag på det?

U R us

DesK
2011-04-15 09:35
#9

Skrädmjöl är rostat havremjöl och bland annat Saltå Kvarn säljer det. Deras produkter finns i flera större livsmedelsbutiker Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: