Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 4519 ggr
[TrevorS]
3/24/11, 5:43 PM

Glutenfria våfflor

Aldrig testat receptet hittade det i en gammal tidning från 70-talet.

3 deciliter majsstärkelse
2 teskedar bakpulver
1 kryddmått salt
3 deciliter sojamjölk
2 matskedar olja
1 deciliter majsmjöl /sojamjöl

Grädda som vanlig våffla.

Testa gärna och återkom gärna med hur det gick, som sagt aldrig testat receptet tidigare, men antar det fungerar bra då det fanns bild på den och stod i en tidning. Skrattande

Annons:
[TrevorS]
3/30/11, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Testade med lite kokosmjöl och massor av potatismjöl, lite olja, havremjölk, bakpulver, lite socker och lite salt, kommer inte ihåg exakt hur mycket jag tog, fick laburera lite, men det gick och de blev riktigt goda.

Anterrabae
4/2/11, 11:54 AM
#2

Ser smarriga ut! Har annars erfarenheten av glutenfria våfflor att de inte riktigt vill hålla ihop.. eller så fastnar de i laggen! Ska testa dessa vid tillfälle.Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/2/11, 11:58 AM
#3

Jag brukar alltid ta en klick margarin mellan varven. Jag läste lite om våfflor, man ska inte öppna luckan före det har gått 3 minuter, sedan lämnar du kvar den beroede på hur pass mörk man vill ha den. Öppnar man tidigare fastnar den lättare. Jag ska laburera lite med quinoamjöl lite senare och se hur det går. Skrattande

Anterrabae
4/2/11, 12:25 PM
#4

Spännande, ska komma ihåg tre-minutersregeln, den visste jag inte om! Glad

Jo mer fett mellan varven får man allt ha, men det har inte riktigt velat sig i alla fall.

Min man berättade härom dagen att en arbetskamrat till honom gör våfflor på  2 deciliter bovetemjöl, kokande vatten så att smeten blir "klickbar", 1-2 matskedar olja och salt.

Jag tycker det verkar spännande, det med.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/2/11, 12:44 PM
#5

#4. Just det där 3-minuters spelar en viktig roll faktiskt, den är rätt ny för mig också, jag har gräddat våfflor fel i många år. Öppnar oftast efter 1 minut, då fastnar den lättare.

Bovetemgröt som man gjort lite lösare är toppen att göra våfflor på, brukar dock ha i lite bindningsmedel som linfrökross eller potatismjöl/maizena. Dock tycker jag inte det blir supergott så blir de sådär ihåligt krispiga och kan bli lite kladdiga. Kanske borde gå att fixa om man drar ner på värmen på våffeljärnet. Den jag gjorde det med var av en äldre typ från 70-talet, den jag har nu kan man ändra temperaturen.

Finns ju liknande med pannkakor att man ska vänta tills den på ovansidan i mitten ska precis blivit "torr" eller hur man förklarar det, inte vara smet innan man vänder. Det är många som vänder den tidigare så går den sönder eller fastnar i pannan.

Anterrabae
4/2/11, 1:11 PM
#6

Jo våfflor vill man ju gärna ha krispiga och lätta. Lurigheten är väl att man inte ser dem i laggen, pannkakor ser man när det är dax att vända.

Ang pannkakor tycker jag glutenfria sådana är lite luriga. De stelnar fort, men är svåra att få färg på. Och svårare att få att hålla ihop (då jag gör dem äggfria de med) Däremot om man gör dem med bakpulver och lite tjockare smet, som amerikanska, blir de bättre Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
4/2/11, 1:52 PM
#7

Kom på det finns ett till trix på våfflor, kikärtsmjöl, potatismjöl och vatten, låta stå i kylen under natten och svälla, på morgonen tillsätta lite bakpulver och olja, dock ska man röra och röra som en dåre mellan varje gång man ska börja grädda. De ska dock bli mycket godare.

Jag tål inte ägg så jag har inget annat val, linfröslem (blanda lite linfrömjöl och vatten och låta stå i någon minut och hälla i blandningen) eller potatismjöl gör rätt mycket att tillsättas i våfflor. Matvåfflor eller amerikanska våfflor blir oftast bra i tjocka smeter, tyvärr finns det inget "ultimat" recept men de flesta recepten fungerar så pass bra om man äter dem rätt omgående.

Ja ultimata receptet finns men dock blir det dyrt! Man kan mixa ner silkestofu och potatismjöl i majsmjöl eller rismjöl, men silkestofu är grymt dyrt! Annars kan man använda agar-agar då håller de sig krispiga, tyvärr blir de dyra. En annan tipsade om att sätta ugnen på 50°C och lägga in våfflorna där när de var klara, då kunde man grädda färdigt alla innan man skulle äta och de höll sig varma och krispiga, dock aldrig testat.

Anterrabae
4/2/11, 5:56 PM
#8

Vi tål inte heller ägg här hemma, så andra bindemedel är att föredra! Glad Ugnstrixet är bra, om man kommer ihåg att lägga dom en och en på galler. Så det blir lite torkningseffekt på det hela.

Jag tror att man får experimentera sig fram till ett eget favoritförfarande och -recept. Precis som man kommer på hur man ska baka "sitt" bröd som man tycker funkar..

Ska testa pannkakor eller våfflor efter kvällens soppmiddag! Med färska jordgubbar! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/2/11, 8:07 PM
#9

Låter gott med jordgubbar i, körde med blåbär för några år sedan, det var gott men ser inte så aptitligt ut när det blir blå-lila prickar på våfflan. Vill man föresten ha frasigare våffla kan man riva ner äpple eller rå potatis. Skrattande

Anterrabae
4/2/11, 8:09 PM
#10

På tal om rå potatis och våffla, jag vet folk som gör sina rösti i våffellaggen för att det ska bli frasiga Skrattande

Blåbärspannkakor och -våfflor ser trista ut, men smakar hur gott som helst. Liksom grålila.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/2/11, 8:36 PM
#11

Nu hängde jag inte med "rösti i"? Glad

Anterrabae
4/2/11, 9:46 PM
#12

rösti, du vet.. riven potatis som steks som plättar. Svenska varianter är rårakor och raggmunk. Raggmunk är riven potatis i pannkakssmet, rösti är riven potatis, ägg och riven lök typ (finns många varianter) rösti är bara riven potatis, som steks som den är. Potatisens egen stärkelse gör att den håller ihop som plättar. Jag vet folk som gör detta i våffellaggen för att få krispet.. Skrattande

jättegott

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
4/3/11, 9:18 AM
#13

Aha, ne jag har inte hört rösti bara, men då hänger jag med. Kan tänka mig det, kanske jag skulle testa också. Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: