Annons:
Etikettbakprat
Läst 2320 ggr
[TrevorS]
2011-03-18 10:28

Samla på surdeg?

Läste ett brev från en tjej, hon samlar på surdeg.

http://levandearkivet.josefinvargo.com/

Annons:
DesK
2011-03-18 11:44
#1

Det är ju en jättekul grej Glad Jag har just ställt surdeg på tork, så jag skickar lite till henne när den har torkat och så berättar jag så klart om vår sajt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-03-18 14:14
#2

#1. Det tycker jag, rolig ide. Skrattande

josefinvargö
2011-03-19 18:15
#3

Hej!

Va kul att det börjar sprida sig!

Tack på förhand för alla degar.

/josefin

[TrevorS]
2011-03-19 18:22
#4

#3. Välkommen hit. Jag hittade din sida när jag googlade på surdeg, här är det många som håller på med just surdeg. Jag gjorde av mig med mina nu när jag flyttade, eller jag gav faktiskt bort en som jag startade för (har för mig) ett halvår sedan men hon glömde av den och den gick inte att rädda. Ska starta en ny, men just nu har jag varit lite smått lat.

Jag har lite torkad surdeg kvar som jag inte bakat på än.Skrattande

DesK
2011-03-19 20:31
#5

#3 Hej och välkommen hit! Glad

Det skulle vara jätteroligt om du vill berätta här om vad du får fram. Som sagt så snart min surdeg har torkat så skickar jag lite till dig. Så klart är jag glad om du skickar någon surdeg tilll mig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

josefinvargö
2011-03-20 13:16
#6

Absolut!

Tack. Skicka din address så kommer det lite surdeg.

Det kommer att hända lite grejer med dom samlade surdegarna.  Information om det kommer upp på bloggen och så kan jag självklart lägga upp info här med!

/j

Annons:
josefinvargö
2011-03-20 14:06
#7

…och TrevorS skicka gärna när du börjat igen, annars gärna lite av din torkad surdeg om du har lite extra!

/j

[TrevorS]
2011-03-20 14:46
#8

#7. Tänkte, tar du mot surdeg som är startad på vildjäst?

josefinvargö
2011-03-20 17:10
#9

Kul, ja jag tar emot all surdeg!

Gärna med berättelsen om den, och ett eller flera recept!

DesK
2011-03-22 21:24
#10

#9 Snart är min surdeg torkad, så jag kan nog skicka den till dig i början av nästa vecka Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

josefinvargö
2011-03-29 16:55
#11

#10 Perfekt! Det ser jag fram emot.

josefinvargö
2011-03-31 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

BAKAR DU MED SURDEG?

Vad heter du och vem inspirerade dig till att sätta en surdeg?

http://levandearkivet.josefinvargo.com/

DesK
2011-03-31 10:33
#13

Josefin igår försökte jag komma in på din sajt för att hitta din adress, men kom tyvärr inte in. Måste ha varit nåt tillfälligt fel. Vill du lägga in din adress här också? Så att den är lätt att hitta. Skicka också gärna din epostadress till mig: desk.ifokus@gmail.com Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
josefinvargö
2011-03-31 22:28
#15

Ändring: Skicka hit istället!

JOSEFIN VARGÖ 
EXPERIENCE DESIGN
KONSTFACK
LM ERICSSONS VÄG 14
(BOX 3601)
12627 STOCKHOLM

DesK
2011-03-31 23:06
#16

Josefin för att det ska bli färre missförstånd tog jag bort den andra adressen som du lade in.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-04-08 11:15
#17

Vilket underbart initiativ att samla surdegar i ett arkiv! Jag skickar gärna in lite av mina surdegar till dig Josefin. Men undrar om den måste vara torkad?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emaljoh4
2011-04-08 21:21
#18

eH!? Skickar ni deg på posten!?!??!?! Förvånad TORKA surdeg!? Nu är jag minsann förvirrad…

*VIll inte framstå som korkad….*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

MonisN
2011-04-08 21:50
#19

#18 Du är inte korkad! Innan man kommit in i surdegens hemligheter så kan det verka svårt, men när man väl startat och förstår hur det funkar så är det ganska enkelt. Och ja, man kan torka surdeg om man inte vill ha en burk i kylen som man matar med mjöl och vatten. Man häller ut surdeg på ett bakplåtspapper och stryker ut den i ett tunt lager, sen låter man den torka ett par dagar och förvarar den i en tät burk eller plastpåse. När man ska baka med den så lägger man den i vatten och löser upp den och matar med mjöl och vatten.

Detta är lite överkurs om man är nybörjare, men vill du prova surdeg så hjälper vi dig på vägen om du har frågor Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Emaljoh4
2011-04-09 10:01
#20

Aha, FörvånadSkrattandeCoolt!!

Vet du om nåt recept som är det lättaste som finns och som inte behöver konstiga saker i sig?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
MonisN
2011-04-09 11:11
#21

Först måste du göra en surdegsgrund. Det finns många recept på det, men det jag själv brukar använda kan du se här i inlägg #6.

Jag har enkla recept, så jag återkommer med det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-04-09 11:17
#22

Emaljoh, här är ett enkelt recept jag ofta använder! Till det ska det vara en rågsurdegsgrund.

Enkelt surdegsbröd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


josefinvargö
2011-04-11 11:37
#23

Tack Mona!

Ja torkad surdeg funkar jättebra.Det går också att skicka in blöt surdeg, se till då att använda en tät plastpåse.

/josefin

MonisN
2011-04-11 15:07
#24

Josefin! Rågsuren är torkad nu! Ska bara skriva ned receptet och sen skicka denGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-04-14 14:22
#25

Vill bara påminna om att Josefin fortfarande samlar in surdeg Glad Som ni kan se på hennes sajt har min surdeg kommit fram.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-04-14 17:01
#26

Jag har skickat min idag, så troligen har hon den i morgonGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


josefinvargö
2011-04-16 15:36
#27

MonisN: Tack för din surdeg! Finns uppe på bloggen nu.

En fråga, hur mycket är din surdeg värd?

trevlig helg!

Annons:
MonisN
2011-04-16 19:01
#28

Kul Josefin att den har kommit fram! Menar du värd i vikt så vet jag faktiskt inte. Jag glömde att väga denSkäms Men om man blöter upp den och matar som det står i receptet bör det funka bra.

Trevlig helg till dig också!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


josefinvargö
2011-04-19 19:17
#29

Mona:

Jag menar hur mycket skulle du värdesätta din surdeg i tid och pengar?

Du kan läsa dom andras svar på bloggen!

http://levandearkivet.josefinvargo.com/

mvh, josefin

MonisN
2011-04-19 23:32
#30

#29 Jaha du menar så!

Svår fråga, men om jag ska tänka efter på ett lite mer affärsmässigt sätt så skulle det gissningsvis hamna runt 40-50:- för 1 deciliter eller motsvarande torkad. Det beror lite på hur jag har gjort den. Är den startade med vildjäst är det en längre procedur med mer ingredienser.

Jag skulle aldrig ta betalt av en vän utan ger gärna bort surdeg som gåva.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-04-27 11:48
#31

Beträffande värdet på surdegen instämmer jag med Mona Glad

Vill också passa på att tala om att nu är Josefins surdegsutställning igång på Pony Sugar Galleri Gotlandsgatan 67 i Stockholm om ni har vägarna förbi så besök galleriet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: