Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1447 ggr
[ngupa]
2011-03-13 14:03

Sukrin och stevia

Jag som alltid bakar utan socker (sackaros) har genom egna erfarenheter och misstag upptäckt att man inte bara kan ta samma mängd sukrin som det står socker i recepten.

Man måste minst halvera mängden sukrin, om inte  till och med bara ta 1/4 del av mängden. Då för mycket sukrin för många ger dels en svidig  hals och en"metallisk" smak.

Eftersom en del bakverk då tenderar att bli lite för "osöta" har jag upptäckt att stevian som ju är så oerhört söt (för söt), kan kombineras med sukrinet för ett mer perfekt resultat. Man tar då bara en knivsudd stevia och lite sukrin och då blir det en lagom sötma för oss som vant oss av vid sött.

Glad

Vad är era erfarenheter ni som använder er av dessa sötningsmedel?

Annons:
DesK
2011-03-13 14:46
#1

Det var ju en smart lösning som kan komma diabetiker och andra tillgodo som har behov av att hålla nere sockermängden Glad

Vill passa på att tala om att sukrin är en naturlig produkt precis som vanligt socker. Sukrin tillverkas genom fermentering av vanligt druvsocker, men det ger inga blodsockerförhöjningar eller andra av de vanliga biverkningar som vi kan få av vanligt socker. Stevia är också ett naturligt sötningsmedel tillverkat av växten sötflockel, men det är i likhet med sukrin betydligt sötare än socker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

konichiwa
2011-03-19 22:39
#2

Jag gjorde en ostkaka igår och gjorde just så, det blev perfekt!

Ingen bismak av någon av dem.

[ngupa]
2011-03-20 09:18
#3

Skrattande

Upp till toppen
Annons: