Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 6843 ggr
[ngupa]
3/9/11, 9:50 AM

Ljust rostbröd (lchf) - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

6 ägg

50 gram smält smör eller kokosfett

1/2 tesked salt

3/4 - 1 deciliter kokosmjöl

Vispa samman äggen, ta i salt och häll i smöret alternativt kokosfett och vispa samman.

Häll i en smord brödform eventuellt bottnad /toppad med sesamfrön och grädda i 175 grader i 30-40 minuter.

Annons:
[ngupa]
3/9/11, 9:51 AM
#1

trevligt med att kunna använda kokosnötsmjölet till mer än semlor Flört

DesK
3/9/11, 10:33 AM
#2

Tack för ett trevligt recept till med en jättefin bild Glad

Såväl detta recept som semlereceptet passar ju också bra till dem som är glutenintoleranta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
3/9/11, 10:34 AM
#3

Var köper man kokosmjöl? Det har jag aldrig sett eller hört talas om!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[ngupa]
3/9/11, 10:37 AM
#4

#2 jajamensan! Glad

#3 man hittar detta mer än utmärkta mjöl på LCHF butiken

[ngupa]
3/9/11, 10:38 AM
#5

verkar bli bra fluff på brödet utan bakpulver, men nästa gång ska jag ta i 1 tesked och se hur det blir. Återkommer då.

DesK
3/9/11, 10:41 AM
#6

#3 Jag har lagt till länk till LCHF-butiken i vår länklista, där verkar finnas mycket smått och gott särskilt om man vill undvika onödiga tillsatser med mera Glad

#5 Ja vad bra Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[TrevorS]
3/10/11, 10:21 PM
#8

Nu tål jag inte ägg men det finns massor av bra alternativ till deg som tur är. Kanske skulle ge mig på och testa något liknande recept, inte tänkt på kokosmjöl i över huvud taget faktiskt.

Har du testat göra muffins på det? Hur är smaken?

[ngupa]
3/11/11, 8:09 AM
#9

Ja, den smakar ju inte något nämvärt kokos, vilket jag tycker är en fördel, då detta mjöl är jättebra till allt möjligt.

Doften av mjölet är "söt" och med möjligtvis en liten liten ton kokos. Vill man förstärka koksosmaken i exempelvis en kaka/muffins då bör man komplettera med kokosflingor, och vill man inte ha flingkonsistensen i kakan så kan man ju låta flingorna gå några minuter i matberedaren för findelning. Glad

Vore kul om fler experimentar med detta mjöl, då jag tror det funkar  till mer än man tror. Skrattande Vill gärna höra om du lyckas med nått.

jag har gjort en mjuk nötkaka med en liten del kokosmjöl, det är ju en av fördelarna med mjölet att det behövs en sån liten ynklig mängd. Och inte minst  semlorna här inne på matbröd. Det är ju roligt om man nu ändå köper mjölet att ha mer än en sak att baka. Oskyldig

[TrevorS]
3/11/11, 11:57 AM
#10

#9, jag tror det kan bli bra, försöker hitta alternativ till mjöl av vete och liknande då många av mina vänner inte tål det. Ska införskaffa när jag får pengar kokosmjöl. Skrattande Har inget med LCHF att göra egentligen men annars har jag testat baka med quinoamjöl det är ultimat till mjölbakning men man måste tillsätta stärkelse, potatismjöl eller maizena eller linfröslem.

[ngupa]
3/12/11, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har nu provat att göra dubbel sats och tog i 2 teskedar bakpulver, nu ser brödet mer ut som "vitt bröd" och kommer att vara super att exempelsvis rosta.

Kan tänka mig att man får ut 12-14 skivor.

Och vill man "slaska" till det med "sylt" på rostade skivor, kan man ju med fördel bara mosa hallon. och blåbär, vips har man fått drottningsylt!

[TrevorS]
3/12/11, 3:22 PM
#12

Har du testat att mixa eget mjöl av kokosflingor eller behandlas mjölet på något speciellt sätt?

[ngupa]
3/12/11, 3:28 PM
#13

nej, för det kommer inte gå + att detta mjöl smakar inte kokos och jag skulle avsky koksosmaken i ett bröd.

detta mjöl är speciellt, då det är en "restprodukt" efter kokosmjölktillverkning. Den sväller massor, vilket gör att man behöver så väldigt lite mjöl och en påse då räcker till många kakor/bröd = billigt. Skrattande

man använder då knappt 1,5 deciliter  till detta brödet bakat på dubbel sats vilket väger 40 gram och man får ut säkert 14 skivor. Man blir väldigt mätt på 2-3 skivor sånt här bröd om man HYVLAR smörskivor på och flödigt med exempelvis leverpastej eller 2 rejäla skinkskivor med mera. Inte snåla med pålägget heter det ju Flört

Annons:
[ngupa]
3/13/11, 10:43 AM
#14

Var också uppmärksam på att det står att man ska baka med ägg och kokosmjöl, kan kanske ha en betydelse för att det "ska bli nått", inte vet jag, men det står så.

[TrevorS]
3/13/11, 11:39 AM
#15

#13. Jag gjorde kokosfett en gång och den kokosen smakade nada. Mixar kokos tillsammans med vatten och mixar, så lägger sig fettet högst upp (rätt mycket fett i lite kokos) och sedan vätskan är god att baka på och så får man smaklöst kokos (tänkte göra bounties, men de smakade mest bara kola). Kanske räcker att man göra så? (använder färsk kokos).

#14. Man kan testa sig fram, linfröslem (låter läskigt) är lätt att ersätta istället för ägg, även hittat ett som kallas för "Futty" som är super att använda istället för ägg i kakor och bröd. Får se, går ju att testa sig fram. Skrattande

Vart köper man kokosmjöl föresten? Förutom LCHF-affären? Inte för att vara sådan men tyckte det var lite dyrt, men jag har ingen aning om pris. Som du säger så kanske det är okey pris då det sväller så pass mycket.

[TrevorS]
3/13/11, 11:40 AM
#16

Annars ser det gott ut, men tål inte ägg tyvärr. Skrattande

[ngupa]
3/13/11, 12:09 PM
#17

jag har inte sett mjölet någon annanstans tyvärr. Kanske du kan fråga i någon häslokost och de kan ta hem?

ja när man är lite "speciell", som även jag är Flört då får man offra lite på att testa. Glad

[TrevorS]
3/13/11, 3:43 PM
#18

Alla är vi speciella. Jo det verkar inte behövas så mycket mjöl för att få en så stor limpa som det blir. Jag tänkte börja kolla runt nu nästa vecka. Väldigt nyfiken på det här.

Denna kommentar har tagits bort.
frida9
3/16/11, 1:34 PM
#20

Hej!

Kokosmjöl finns på Gryningen på Folkungagatan i Stockholm Glad

Annons:
DesK
3/16/11, 1:54 PM
#21

#20 Toppen att få veta! Glad Kul att Gryningen finns kvar, det får bli ett besök där nästa gång jag är i stan Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
3/16/11, 3:09 PM
#22

#20. Har de internetbutik också?

DesK
3/16/11, 3:17 PM
#23

TrevorS ja det verkar de ha. Gryningens webbshop Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: