Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 5258 ggr
[ngupa]
3/8/11, 9:06 PM

Semlor - LCHF - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Semlor:

3 stora ägg  eller 4 små

50 gram smält osaltat smör

1 deciliterl grädde

1/2 deciliter fiberhusk

1/2 deciliter kokosmjöl

2 teskedar bakpulver

1 tesked kardemumma

Vispa våta ingredienser och blanda sedan i de torra

låt stå och svälla en kort stund

Fördela i 8-9 stora muffinsformar eller i 4-5 bautaformar

grädda cirka 25 minuter i 175 grader

Mandelmassa:

Skålla och mal 1,5 deciliterl mandel. Häll ner i en matberedare och kör eventuellt med lite sukrin någon minut, häll sedan ner cirka 2 matskedar grädde till önskad konsistens.

Behövs nog ingen sötning, då både grädde, mandeln och kokosmjölet är "sött"

Annons:
DesK
3/9/11, 7:58 AM
#1

Tack för ett jättetrevligt recept Glad Detta måste ju funka bra som snabbsemlor ifall man får oväntat besök Flört Var får man tag på kokosmjöl? Tror du att det går att mixa sönder kokosflingor ifall man inte hittar kokosmjöl?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[ngupa]
3/9/11, 8:05 AM
#2

jag tror inte det då kokosmjöl är en liten annan produkt, och sväller på väldigt liten mängd och blir då både billigare än exempelvis mandelmjöl och också långt mycket mindre kolhydrater för den som jagar dem.

Kokosmjöl hittar man på lchf butiken på internet.

just nu experimenterar jag med bröd med kokosmjöl, får se om det blir bröd eller kaka….

DesK
3/9/11, 8:16 AM
#3

Misstänkte det. Den där lchfbutiken ska jag lägga bland länkarna både här och på Matlust, där verkar finnas många bra produkter Glad Jag blir glad om du delar med dig av dina experiment Glad Förresten jag glömde säga ovan: Vilken fin bild du har gjort Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[ngupa]
3/9/11, 8:21 AM
#4

tack! Glad

vad bra att ha dem som länk, ja de är faktiskt riktigt bra butik där, väldigt mycket bra fina äkta lchf produkter, till och med kostdoktorn rekommenderar butiken.

[ngupa]
3/9/11, 8:46 AM
#5

Vill också dela med mig av en länk jag fick i sammanhanget om kokosmjölet

[YlvaP]
3/11/11, 9:11 PM
#6

Ser gott ut. Kan man äta hur måga man vill enligt lchf?

Annons:
[ngupa]
3/12/11, 9:49 AM
#7

Skulle nog säga att du kan proppa i dig Cool, kolhydraterna här är försvinnande lite, man finner dem ju mest i mandlarna och grädden.

Har inte räknat ut vad en semla av 4stycken kommer  upp i, men kanske 2-3 gram.

Kokosmjölet är nästan 0 i bullen.

De är supergoa, väldigt saftig bulle och det gillar jag. Skrattande

Dock ska det framföras en varning för dem med lite känsliga magar, koksomjölet innehåller 61% fibrer, så för somliga kan det bli fart på magen. Oskyldig i alla fall om man då proppar i sig. Flört

Upp till toppen
Annons: