Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 5229 ggr
DesK
2009-09-09 15:13

Salassos surdegsstart - Recept

Ingredienser

Dag 1:
2 teskedar  Fast eko. honung (rågade)
1 deciliter  Vatten (40 grader )
1.5 matsked  Grahamsmjöl (Eko)
1.5 matsked  Rågmjöl fint (Eko)
3 matskedar  Vetemjöl (Eko)

Dag 3:
1.5 deciliter  Vatten (40 grader)
1 deciliter  Vetemjöl (Eko)
0.5 deciliter  Grahamsmjöl (Eko)
0.5 deciliter  Rågmjöl fint (Eko)

Dag 4:
1.5 deciliter  Vatten (40 Grader)
1 deciliter  Vetemjöl (Eko)
0.5 deciliterr  Grahamsnjöl (Eko)
0.5 deciliter  Rågmjöl fint (Eko)

Gör så här:

Dag1: Blanda i en väl tilltagen burk (ca 2 liter) med lock, honung, vatten, grahamsmjöl, rågmjöl och vetemjöl. Låt stå med locket löst på i skåpet ovanför kylskåpet i 2 dygn.

Dag 3: Tillsätt vatten, vetemjöl, grahamsmjöl och rågmjöl. Rör om och låt stå i 1 dygn i skåpet ( löst lock).

Dag 4: Tillsätt vatten, vetemjöl, grahamsmjöl och rågmjöl. Rör om och låt stå i skåpet (löst lock). Efter 10-12 timmar brukar det jäsa ordentligt. Då kan man ställa in burken i kylskåpet. Skruva på locket efter 1 timme. Kan vid behov fördelas i mindre burkar.

Denna surdegsgrund förvaras sedan i glasburk i kylskåpet.

Håller länge i kylskåp. Bör matas med 1 matsked mjöl, vete- eller rågmjöl, och 1,5 matsked vatten en gång/vecka.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loucar
2009-09-10 10:35
#1

En liten fråga då jag aldrig provat att göra detta, vattnet man ska mata med ska det vara 40 grader eller kallt?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-09-10 22:44
#2

Nu har jag köpt rågmjöl så nu ska här sättas surdeg ska bli jättekul.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-10 22:47
#3

Vad kul! Lycka till och berätta gärna hur det går  Glad

Vattnet du ska mata med ska var 40 grader enligt detta recept.

Bäst är att koka upp vatten och låta det svalna till 40 grader.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-09-10 23:03
#4

Jag lovar o hålla er uppdaterade

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-10 23:47
#5

Jaa, vad kul att du vill prova! Sen är du fastFlört När suren börjar bubbla blir man bara så lycklig! Låter ju inte klokt, men det är sant!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-10 23:48
#6

Haha nu är den precis satt o ställd i skåpet ovanpå kylen…vi får väl se om det bubblat över till imorrnTungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
2009-09-11 00:52
#7

Skaka eller rör om i den ett par gånger om dagen! Lycka tillFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-11 00:53
#8

Dottern fråga just vad är det som luktar mammaFlört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-11 00:57
#9

Hihi! Den lukten brukar inte tilltala barn. Min dotter är 18 men hon rynkar också på näsan. Nu kommer den att ändra doft i slutet och lukta syrligt, friskt och spritigt. Då känner man att den är klar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-11 01:01
#10

De är så goa de små liven det där kommer jag aldrig o äta sa hon det kan inte va hälsosamt

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-11 10:22
#11

Haha! Tänk om dom visste hur mycket små nyttiga bakterier som finns i kroppen! En vuxen människa bär på en sådär 1,5-2 kg bakterierFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-11 10:24
#12

Jag sa till henne att be hennes lärare i alternativmedicin (hon läser omvårdnadsprogrammet) att hon skulle förklara det nyttiga med surdeg. Vi får se nästa vecka vad hon sagt till henne.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-09-11 13:31
#13

tycker redan den har ändrat doft, nu tycker jag den mest doftar honungGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Loucar
2009-09-12 13:54
#14

Nu har jag matat den igen o nu ser man bubblorGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-09-14 09:48
#15

Nu är den klar så idag ska det bakas här. Går det bra kommer det säkerligen en bild under kvällen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-14 10:23
#16

Skrattande spänningen stiger!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2009-09-14 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Spänningen är på topp! Håll med om att det är kulSkrattande Här kommer mitt helgbak. Grytbröd med autolysmetoden. Här har jag använt vetesurdeg. Jättegott och ENKELT!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-14 10:42
#18

Ja det är jättespännande….har just gjort första momentet på salassos grytbröd med honung

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-14 10:42
#19

Ursäkta en dum fråga, men vad är autolysmetoden?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2009-09-14 11:12
#20

#19 Förenklat kan man säga att man arbetar degen så lite som möjligt. I andra fall arbetar man ju degen länge i maskinen. Här är det snarare tiden och inte maskinen som gör jobbet och utvecklar glutenet. Man blandar snabbt ihop ingredienserna och sen låter man den jäsa. Det finns lite olika åsikter om hur man gör. En del låter degen jäsa i ett dygn utan att röra den, andra viker ihop degen några gånger under ett par tre timmar och sen bakar av. Jag gjorde det senare och använde också vetesurdeg. Den här degen är också VÄLDIGT lös och dallrig. Det sista ska den vila en stund inlindad i en handduk innan den försiktigt åker ner i grytan. Jag har gjort efter båda principerna med jästiderna. Denna gången med surdeg och kortare jästid blev det bästa, och framför allt det godaste resultatet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
2009-09-14 11:19
#21

Kan ju tillägga att disken blev minimal. En plastbunke och en degskrapa som diskmaskinen fick ta hand omSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


salasso
2009-09-14 11:39
#22

Hej Louise!

Eftersom Jag varit bortrest och inte kunnat svara på Din fråga om det skall vara 40 graders vatten eller kallt, så finner Jag att både MonisN och DesK har besvarat frågan och som var att man använder uppkokt vatten som sedan svalnat till ca 40 grader är det rätta,det fungerar även med kallt vatten men tar mycket längre tid innan surdegsstarten aktiveras.Intressant skall bli att höra hur "Ditt grytbröd" blev.Skrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
2009-09-14 11:42
#23

Kul att du är tillbaka Salasso en fråga till funderar lite på att stoppa i oliver eller örter i brödet vad tror du om det?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
2009-09-14 12:13
#24

Hej Louise!

Det fungerar hur bra som helst.Ofta tillsätter Jag både pumpa och solrosfrö,en annan gång med hackade valnötter eller soltorkade tomater,eller oliver eller vad man önskar.Jag bakar efter grundreceptet till grytbrödet, men varje gång som jag lägger i smakämnen så som frukter,kärnor eller kryddor osv. så får man ett "nytt" spännande bröd.Grytbrödet ger ju den där härliga skorpan som man får vid stenugnsbakning.Senast när Jag bakade grytbrödet så skar jag 3 ganska djupa snitt diagonalt. sedan "pickade " jag med en "kinespinne"i plast (som man äter kina mat med), MELLAN spåren ända ner till botten på degämnet

Det visade sig att det blev ett bättre bröd iom att ångan ifrån grytbotten tog sig upp genom brödet, och brödet blev godare, kanske var det inbillning.Jag skall göra det idag igen när det är dax att baka ut.

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
2009-09-14 12:17
#25

Det ska jag prova kom just på att jag ska ha i rivna morötter och ev solroskärnor för det tycker jag är supergott i bröd

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
2009-09-14 14:34
#26
#25

Morötter är supergott i brödet. Glöm inte att riv dem bara! (fniss)FlörtSkrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
2009-09-14 14:37
#27

Ska fundera på det Salasso Flört. Det är ju en stund tills jag ska göra resten av degen så man vet aldrig vad som kan hamna i.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
2009-09-14 19:44
#28

Morötter i surdegsbröd? Det har jag aldrig testat! Det måste bli superduper saftigt och gottTungan ute Synd att vi inte kan smaka varandras bröd! Man kan ju torka surdegen, med brödet…nä det går ju inteFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-14 19:47
#29

Rapport kommer senare ikväll

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-14 19:50
#30

#29 Skulle precis fråga hur det går! Nu är vi alla nyfikanFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-14 20:08
#31

Det jäser så fint MonisN om en timme ska jag rundriva om en timme o sen ska det jäsa sista svängen sen får vi se om man kan äta resultatet efter gräddning då förstås

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-09-14 20:12
#32

Men nu när jag titta börjar jag bli orolig det har snart jäst över kanten på degbunken

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
2009-09-14 21:11
#33

Den går tillbaka när du rundriver.

Jag är såååå nyfiken, förbud att testa det ikväll, hållkniven och fingrarna borta från brödet ikväll.

Lycka till!!

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
2009-09-14 21:27
#34

Men är inte brödet godast när det är varmt då Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Loucar
2009-09-14 23:00
#35

Nu står brödet i ugnen det var som sagt en pärs o få över det från bordet till grytan i ugnen men nu är det där även om jag fick skära nytt snitt när jag stoppat ner brödet i grytan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-09-14 23:55
#36

Nu är brödet färdigt bild kommer imorgon när jag hittat sladden till mobilen så jag kan ladda upp bilden.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-14 23:56
#37

Mooaaaa! Vad det ska luktar gott i dit kök nuCool Jag brukar inte heller kunna hålla mig utan måste smaka första dan, fast det är nog bra om du låter det svalna först. Eller vad fasen…. smöret är gott om det smälter lite på brödetTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-15 00:00
#38

Brödet luktar gott jaGlad, men lergrytan luktar sådär. Brödet ser supergott ut men det ska som sagt få svalna först.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-15 00:02
#39

Hur länge ska jag sitta uppe och vänta??!!!Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-09-15 00:04
#40

Tänkte du komma över o smaka?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-09-15 00:19
#41

Ohhh ja, vad trevligt! Men då tror jag tuppen blir sur om han inte får väckning i morgonbittiFlört Fast å andra sidan blir undulaten sur om han blir väckt före kl 8! Du förstår ju vilket dilemma jag sitter i nu!!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
2009-09-15 00:22
#42

Kika in på min sida så finns en bild iaf.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
2009-09-15 00:26
#43

Surdegsbröd skall mogna i alla fall 2 minuter( fniss). Jag bara skojar låt det svalna och mogna i handuk eller i folie  på galler under eller över natten.Det finns surdegsbröd som skall mogna 3 dygn innan man bör skära i dem.

Jag väntar gärna till imorgon och hör om resultatet. Lägg det under huvdkudden i natt och njut av doften.TystFlört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
2009-09-15 00:28
#44

Lyckades fixa till en bild men jag la den där den hör hemma under salassos grytbröd med honung

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[TrevorS]
2010-09-04 19:26
#45

Vill putta lite eftersom jag har förmånga sidor här lagda på bokmärken så hittar jag inte.

Upp till toppen
Annons: