Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 6738 ggr
DesK
2009-09-10 20:51

Honungsjäsmedel - Recept

_Surdegskultur från Saltå kvarn som helst bör göras med deras ekologiska mjöl och ekologisk honung.
_

Använd en 750 grams glasburk med lock till exempel en honungsburk.

**Dag 1:
**1 tesked honung
1/2 deciliter 40 gradigt vatten
1 1/2 matsked grahamsmjöl
1 1/2 matsked vetemjöl

Blanda allt väl i burken och ställ den med löst pålagt lock i 25-30 grader i 24 timmar. För att få det att bli lagom varmt kan du linda in burken i en frottehandduk.

Dag 2:
Tillsätt
3/4 deciliter 40 gradigt vatten
1/2 deciliter grahamsmjöl
1/2 deciliter vetemjöl
Blanda väl, nu bildas det en gröt.

Dag 3:
Upprepa gårdagens tillsats av vatten och mjöl. Efter 12 timmar har en livlig jäsningsprocess kommit igång. Sätt på skruvlocket och fövara surdegskulturen i kylskåpet.

Så här förökar man honungsjäsmedlet

1 rågad tesked honung
1 matsked honungsjäsmedel
1 deciliter grahamsmjöl
1 deciliter vetemjöl
1 !/2 deciliter 40 gradigt vatten

Rör ut mjölet i vattnet och tillsätt honungsjäsmedlet och honungen. Jäs kulturen som ovan. Den blir färdig efter 12 timmar och förvaras sedan i kylskåp.

Receptkälla: Saltå Kvarn

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2011-04-17 10:04
#1

Tack, det här ska jag testa framöver! Fast på nåt glutenfritt mjöl! Men just med honungen Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-04-20 23:20
#2

Min erfarenhet är att svensk kvalitetshonungen funkar bäst eftersom den inte är upphettad och död.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-04-21 16:07
#3

Okej bra att veta att det gör skillnad på pastöriserad och opastöriserad. Vi har opastöriserad här, köper i 3-kiloshinkar. Den är bara skördad och slungad. Inget mer Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-04-22 00:11
#4

3-kiloshinkar hade passat hos mig! Vi använder alltid honung i teet varje dag, plus att jag ibland använder det i brödet jag bakar. Var får du tag i detta guld?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-04-22 12:51
#5

Å, via en väninna som har kontakter med biodlare uppåt  värmland. Jag har ingen aning om vem egentligen. Men sök upp biodlare direkt och fråga om du får köpa direkt av dom. Sånt brukar inte vara något problem.

Ställer man dessutom lite intresserade och engagerade frågor så brukar de mer än gärna berätta om bina och honungen och sesånger osv. Flört Väldigt intressant.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-04-22 14:17
#6

Tack för tipset! Det ska jag försöka göra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2018-09-03 13:07
#7

Jag bestämde mig för att göra honungsjäsmedel, men hittade inte boken som receptet står i 😊 så jag googlade på receptet och överst kom den här tråden 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-09-03 15:52
#8

#7 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: