Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 7601 ggr
DesK
9/9/09, 2:38 PM

Pizzadeg i matberedare - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att göra pizzadeg i matberedare är enkelt och går fort.  Degen blir också lätt att kavla ut tunnt.

5-6 deciliter vetemjöl
1,5 deciliter grahamsmjöl
25 gram jäst
1/2 matsked salt
3 deciliter ljummet vatten
3-4 matskedar matolja

Häll båda mjölsorterna i matberedaren med kniven monterad, men spara cirka 1 deciliter av vetemjölet till senare.
Blanda ner saltet.
Smula ner jästen.
Häll på vattnet och blanda väl.
Låt maskinen gå på full fart och häll i oljan genom matarröret.
Tillsätt till sist resten av mjölet så att du får en lagom fast deg.
Lägg degen i en oljad bunke och låt jäsa under bakduk cirka 1 timme.

Gör under tiden i ordning valfri fyllning.

Knåda degen lätt och dela den i 2 lika stora bitar. Kavla ut till tunna rektangulära sjok som passar på var sin ugnsplåt. Lägg över dem på de osmorda plåtarna, lägg på önskad fyllning och grädda i cirka 20 minuter i 250 grader.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
7/31/10, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag blev det en annan pizza här Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/31/10, 6:48 PM
#2

Åh va gott. Nu blir man hungrig, vi åt pizza igår, hur god som hellst. Kanske blir pizza idag igen, det är faktiskt gott. Skrattande

storost
8/1/10, 1:04 AM
#3

Jag ska baka LC-pizza någon gång närmaste dagar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
8/1/10, 2:28 AM
#4

Jag köpte äkta pizzamjöl när vi var i Italien, så nu får det snart bli baka avTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/1/10, 11:51 AM
#5

#3. Nu kanske jag ställer en dum fråga LC, var det de som är när man bakar utan kolhydrater?Glad

#4. Vad är äkta pizzamjöl för något? Skrattande

MonisN
8/1/10, 12:42 PM
#6

#5 Durum mjöl som är odlat i Italien. Det svenska durumet är inte riktigt samma kvalitet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
8/1/10, 12:52 PM
#7

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Ja, det betyder med nästan ingen kolhydrater.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
8/1/10, 1:50 PM
#8

#6. Aha, på så vis. Kan man impotera detta, blev lite nyfiken hur smakskillnaden är. (du får skicka en bit på posten) Tungan ute

#7. Jag blir förvirrad ibland på alla förkortningar Low Calories är det såklart förkortning på. Har även sett LC i förkortning på en annan mat-typ också, därav min förvirring.

MonisN
8/1/10, 3:02 PM
#9

#8 Har ingen aning, men jag vet att många bagerier använder italiensk durum, men för privatpersoner är det nog svårare. Kanske kan man höra med ett bageri om man kan få köpaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/1/10, 6:00 PM
#10

#9. Jag köpte vetegluten från bagerier förr men de vill inte sälja längre. Men man kanske kan bli hänvisad någonstans. Får kolla runt.

Upp till toppen
Annons: