Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 9315 ggr
DesK
9/9/09, 3:01 PM

Salassos grytbröd med honung - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser:

1 deciliter  surdegstart av råg
4.5 deciliter  vatten
2.5 matskedar  fast honung (Ekologisk)
0.5 paket (25 gram)  Blå jäst
0.75 matsked  havssalt
1.5 deciliter  rågmjöl (ekologiskt stenmalet)
6 deciliter  cirka vetemjöl (ekologogiskt) elller vetemjöl special
4.5 deciliter  rågsikt (stenmalet ekologiskt )

Gör så här:
Dag 1:
Ta fram surdegstarten så att den blir rumstemp. Blanda den med 1,5 deciliter ljummet vatten ca 40 grader, tillsätt rågmjölet, rör om och täck plastfolie låt stå över natten.
Dag 2: Blanda surdegen från första dagen med jästen och resten av ingredienserna utom saltet. Kör degblandaren på låg växel 5 minuter. Kör degblandaren på mellan växeln 7 minuter, tillsätt saltet, och kör 3 minuter på mellan växeln.Tillsätt mera vetemjöl om så behövs. "Pudra" över lite vetemjöl och täck med fuktad handduk eller plastfolie och låt jäsa cirka 2 timmar.
Slå upp degen på bakbordet, tryck ut degen med handflatan, så att den blir 25-30 centimeter i diameter. Runddriv, det vill säga vik upp kanterna mot mitten så att diametern blir cirka 15 centimeter och tryck till. Vänd degen så att den släta sidan kommer upp, släta till den så att den får bra spänst (halvrund). Lägg över den på en mjölad handduk, och vik handduken över degen, och låt den jäsa cirka 1-1,5 timme. Sätt in en 3 liters rund gryta eller en oval gryta 4 liters med locket på i den kalla ugnen, och värm till 225 grader.
Nu kommer det svåra. Ta fram degen till spisen, lossa på handduken, skär ett eller flera snitt i degytan (inte för djupt) trä in handen under degen och lägg över den i grytan med den snittade ytan uppåt (allt det här skall ske snabbt så att inte grytvärmen går förlorad). Sätt på locket Grädda i 55-60 minuter med locket på. Ta ut och linda in i bakhandduk, låt svalna på galler. MUMSIGT!

ETT TILLÄGG!!

Jag har köpt en plastlåda med lock på IKEA och som är något mindre än GRYTAN i vilken jag gräddar brödet i.

Jag lägger i en teflon- eller silikonduk i plastlådan och upp emot kanterna, och lägger ner degen för sista jäsningen och snittar brödet. Sedan är det enkelt att bara lyfta över hela härligheten i den varma grytan när den är färdigjäst.

OBS! Tänk på att grytan blir varm, så ha rejäla grillvantar på Er!
Förvara gärna brödet i en linne eller bomullskasse eller handduk, så bevaras den härligt krispiga brödskorpan.

Länk till Salassos surdegsstart

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loucar
9/10/09, 12:50 AM
#1

Detta måste provas ser jättegott utGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
9/10/09, 10:00 PM
#2

Vart hittar man grytorna som ni använder till att baka dessa bröd?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
9/10/09, 10:17 PM
#3

I våra grytskåp  Glad

Har du en gjutjärnsgryta eller lergryta i dina skåp kan du använda dessa.

Tänk bara på att blötlägga lergrytan minst 20 minuter och sedan torka av insidan och olja in den innan du lägger i degen.Gjutjärnsgrytan behöver bara oljas in innan du lägger ner degen.

Annars finns det mängder av bra gjutjärnsgrytor med mera i våra större livsmedelsbutiker.

På loppisar kan man hitta diverse olika grytor som går att baka i.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
9/10/09, 10:40 PM
#4

Ja lergryta har jag o gjutjärn också men inte sådär stor, vi provar lergrytan första gången

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
9/10/09, 10:43 PM
#5

Berätta gärna hur det går och ta även något foto så vi får se resultatet  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
9/10/09, 10:44 PM
#6

Lovar försöka med det.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
9/11/09, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Om man bakar i järngryta smakar brödet stenungsbakat. Den här grytan från Ikea brukar jag använda. Det står på dessa grytor att dom inte tål ugn men det gör dom! Glasyren håller sig lika fin. Har också en rund lite mindre som passar bra för mindre bröd. När man använder järngryta behöver man inte smörja den, men man ska alltid låta grytan värmas upp med ugnen. Sen är det bara att lägga i degen och på med locket. De sista 10-15 minuterna tar man av locket.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/11/09, 12:38 AM
#8

#7 din ser lite större ut än min gjutjärnsgryta men jag har ju en stor lergryta så den får duga första ggn

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/11/09, 12:49 AM
#9

Har aldrig provat lergryta, men många säger att det går finfint!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/11/09, 8:42 AM
#10

#7 Jaha, nu fick jag lära mig något nytt  Glad Jag har alltid oljat in både järngrytan och lergrytan.
Lergryta funkar utmärkt att baka bara man blötlägger den som vanligt först.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/11/09, 10:19 AM
#11

#10 Nej, järngrytan ska inte smörjas, då blir det bästTungan ute Skulle tro att det inte behövs med lergrytan heller. Tänker man på det så smörjer man ju aldrig en baksten eller häll. Det viktigaste är att både gryta och häll är ordentligt varm innan man tjongar i degen Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/14/09, 10:37 PM
#12

en liten fråga en god vän till mig säger att hans mamma ställer in en djup form med vatten i ugnen under gräddning för att brödet ska bli större o luftigare. Stämmer det?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 12:01 AM
#13

#12 Större vet jag inte, men vattenångan gör att det blir en finare och knaprigare yta och godare i största allmänhet. Jag brukar använda en oöm långpanna jag inte är så rädd om och ställa den på golvet i ugnen, sen slår jag på lite vatten när jag sätter in degen, fast inte om jag bakar med gryta förstås. Det är också bra om man luftar ugnen några gånger mot slutet av gräddningen genom att öppna och stänga en gång var femte minut.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
9/15/09, 12:03 AM
#14

Behöver man lufta om man har en ugn med fläkt i också?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 12:21 AM
#15

Yes! Man vädrar ut ångan, det är det som är grejen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 12:27 AM
#16

Så här blev resultatet av mitt morotsbröd i lergryta

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 12:31 AM
#17

Vilken fin färg det fått av morötterna! Tror det är mycket gottTungan ute Jag är uppe med tuppen och vill höra smakrapport! Du är djärv som ger dig på med morötterna direkt. Så långt har jag aldrig ens tänkt med surdegSkäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 12:33 AM
#18

Jag fråga ju experten Salasso först juhFlört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 12:38 AM
#19

Ja han exprimenterar med olika saker, och jag lovar man känner den goa doften genom skärmen -

nästanFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 12:39 AM
#20

Doftskärm på iFokus ny sajt kanske.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
9/15/09, 12:40 AM
#21

Har inte du detObestämd

Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 12:41 AM
#22

Nej orättvist det där. Men jag brukar exprimentera rätt friskt i köket så det här var bara början.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
9/15/09, 9:25 AM
#23

Hej och God morgon kära bakare och bakerskor!

Först grattis Louise, till det fina brödet Du bakade, Jag gläds med Dig och alla som lyckas.

En passus:

Jag har bakat grytbröd hela sommaren och aldrig lyft på locket förän brödet är färdigt cirka 58-60 minuter. inte heller använder Jag vatten när jag gräddar annat två tryck med blomsprutan direkt jag tar ut brödet sedan får de ligga 3 minuter. innan jag lindar in det. Detta ger en otroligt knaprig yta.

Använder man fast honung i brödet som jag gör, så får man en mörkare yta än utan honung + att ytan blir "knaprigare eller karamelligare"

VIKTIGT ÄR: Att när man sätter in grytan i den kalla ugnen, så tar det ungefär 10 minuter och så slocknar lampan som indikerar att nu är temperaturen uppe i 225 grader. MEN så är inte fallet inne i grytan, Jag har kollat med termometer och innetemperaturen i grytan var BARA 157 grader. Jag rekomenderar 50-60 minuter för grytan att uppnå gräddningstemperatur på 225 grader som man sänker till 200 grader direkt man ställt in grytan med degen.

Grytbrödet jag bakade igår väger färdiggräddat 1,650 g

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
9/15/09, 9:37 AM
#24

Det smakade jättegott kan jag meddela, däremot kommer jag använda den grova sidan när jag river nästa gång så man ser morötterna i brödet. Jag hade i 1 deciliter finrivna morötter denna gång och det verkar vara lagom, brödet blev verkligen saftigt.

Jag gjorde rätt då Salasso jag lät den stå inne nästan en timme innan jag hade i brödet.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
9/15/09, 9:43 AM
#25

GRATTIS!
Om Du bara visste va´roligt det är för Mig att Du lyckades och fick ett gott resultat,

Kunde Du hålla Dig tills idag?

Eller har MonisN varit hem till Dig i natt och provsmakat?

Tjing Tjong, tung stång,=spett

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
9/15/09, 9:46 AM
#26

Brödet fick ligga i en handduk för sig själv helt orört tills jag vaknade då kunde jag inte hålla mig längre.

Känns jättekul att det lyckades på första försöket. Så nu kommer det exprimenteras, grannarna kommer väl bli överlyckliga närmsta veckan av att få provsmaka olika sorter.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
9/15/09, 9:50 AM
#27

MonisN verkar ha en tupp som tagit sovmorgon, hon sa ju att hon skulle va uppe med tuppen o här vaknar tupparna vid 5-snåret. Inte för att jag har några här i stan då men ute på landet brukar de börja gala vid 5.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
DesK
9/15/09, 9:53 AM
#28

Grattis till det lyckade baket!  Glad

Ett tag hade vi en tupp som gol dygnet runt  Skrikandes

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

salasso
9/15/09, 10:07 AM
#29

Hembakt surdegsbröd, är den bästa ´gebortpresent´ man kan ge.

Jag Brukar köpa papperspåsar i lagom "brödstorlek" i brunt återvinningspapper och med hampasnöre,  hos grossist,

och handskriver till den som skall få det och ingredienserna (inte måtten.) Huvudsaken är att det är handskrivet gärna med en naivttecknad bagare eller bagerska. Jag lovar att det går hem i stugorna.

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
9/15/09, 10:09 AM
#30

Vilken kul idé Salasso ska ge mig på en ny kombination idag riven squash, tärnade färska tomater och basilika. Funderar även på att ha i lite ost vad tror du om det Salasso?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 10:45 AM
#31

#27 Nu är jag på G igen! Var faktiskt uppe med tuppen, men undulaten var som vanligt sur som ättika klockan 6. Jag har varit här i kulissen men först nu masat mig fram till datorn. Försöker nu pigga upp mig med Zoégas! Varför är vissa mornar så sega?

Roligt att brödet blev så lyckat och att det sporrar dig att fortsätta surdegsbaket. Misslyckas man är det lätt att man lägger av och inte testar igen. Jag tror jag är en fegis med att experimenter hej vilt. Kan kanske också bero på att dottern inte gillar för mycket annorlunda smaker. Bröd ska smaka bröd är hennes filosofi. Lägger jag i valnötter eller solrosfrön blir det en del gnissel, men det struntar jag i! Eftersom det är jag som bakar är det jag som bestämmerSkrattande Vill familjen ha andra smaker, ja då ska jag inte ställa mig i vägen för deras bak! Haha! Än är det ingen som bett mig flytta på mig. Visst är det konstigtFörvånadFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 10:50 AM
#32

Jo min dotter sa mamma har du bakat bröd med ölsmak imorse Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 10:57 AM
#33

Du får nog ge henne lite nässpraySkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 11:12 AM
#34

Hjälper det även i munnen Monis Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
9/15/09, 11:21 AM
#35

Oj du sa ju ölsmak inte lukt.Skäms Ja, vem vet, sprayen kanske funkar i munnen medFörvånad Menar du att det smakade öl?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


salasso
9/15/09, 11:24 AM
#36

Hej Louise! Tänk på att både tomaterna och squashen ger väldigt mycket vätska, det bästa med squashen,är att skiva den och strö på lite salt så att saften svettas ur torka av den och sedan hacka den.

Tänk oxå på att tomaterna om de är färska att du kanske får tillsätta lite mer mjöl än vad som står i receptet, annars är ju soltorkade tomater smakrikare än de som är färska oavsett om de färska är hemmaodlade.Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
9/15/09, 11:24 AM
#37

Hon tyckte att det hade lite smak av öl o även jag faktiskt vi är ju inte så vana att äta surdegsbröd nån av oss.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/15/09, 11:46 AM
#38

Aha, det är det som är hemligheten med Salassos brödFlört Skojade bara!

Det kan kanske vara ovanan, jag har aldrig känt någon ölsmak. Ska bli roligt att följa dina nästa experiment och dess smaker. Soltorkade tomater är väldigt gott i bröd, men jag har aldrig testa ihop med råg. Som jag sa, jag är en fegisSkäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/15/09, 11:52 AM
#39

Hej kul med era synpunkter o förslag. Jag ska prova mig fram är ingen jättefan av soltorkade tomater det har en smak som inte alltid faller mig på läppen. Vi får se vad den slutliga smaksättningen blir, måste ju hålla er lite på sträckbänken.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
9/16/09, 10:53 AM
#40

Kan meddela att det blev supergott med squash, färska tomater, basilika och västerbottenost. Man behöver bara bregott på mackan o inget annat.Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/16/09, 11:11 AM
#41

Wow! Har du redan bakat ett nytt! Låter väldigt gott med Västerbotten i. Eller strödde du den ovanpå? Lägg gärna in receptetTungan ute

Använde du lergrytan denna gången också? Det skulle vara roligt att vet om det blir den stenugnsbakade smaken även i den, så som det gör i järngryta.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
9/16/09, 11:14 AM
#42

Recept kommer under dagen. Jo jag kunde som inte låta bli att göra det. Lergryta även denna gång det enda abret var att brödet blev lite för stort så lite av den krispiga skorpan gick förlorad men det var försumbart om vi säger så. Måste prova att baka i järngryta först innan jag kan uttala mig om saken, var ett tag sedan jag smaka på stenungsbakat bröd.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/16/09, 11:20 AM
#43

Det är så det är med surdeg! Har man börjat är man fastFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
9/16/09, 11:28 AM
#44

Nu ligger det under egen rubrik så nu kanske även du vågar testa MonisFlört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/16/09, 11:47 AM
#45

Det ska jag absolut! Jag är ingen fegis egentligen, (skojade bara där) jag gillar det mestaTungan ute Men dom andra, suck! eller rättare sagt dottern vill inte ha "konstigheter" i brödet. Och jag gillar också de enkla smakerna i just surdeg. Men det är klart jag ska prova! Finns den nån som provar allt så är det jag! Instämmer helt i din signatur.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
9/26/09, 10:02 PM
#46

Hittade en emaljerad gryta på ca 2 liter i skåpet när jag stod och rotade nyss… Skulle den gå att använda till bröd tro?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
9/26/09, 10:08 PM
#47

Det går säkert bra  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
9/27/09, 12:11 AM
#48

Om jag ska försöka mig på den här då… FörvånadTungan ute

På dag 1 står det att man ska ha i 1,5dl ljummet vatten i surdegen - är det 1,5dl av totalt 4,5dl vatten, eller ska man ha i ytterligare 4,5dl vatten dag 2?

Och är det 1dl surdeg, plus det man har i den, eller är det 1dl av den "nya" surdegen efter att man "matat" den?

Någon som förstår mina frågor..? Skäms

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Loucar
9/27/09, 12:16 AM
#49

Jag tog 1 deciliter av den surdeg jag hade. Och ja det är 1,5 deciliter av 4,5 så du har i 3 nästa dag.

Hoppas du blev klokare av mina svar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Stephanie
9/27/09, 12:18 AM
#50

#49 En dl av den surdeg du hade från början, och sedan fyllde på med 1,5dl vatten och 1,5dl rågmjöl? Och sen använde allt det? Tungan ute Haha, jag vill bara inte göra fel! Skäms

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Loucar
9/27/09, 12:28 AM
#51

Precis helt rätt.Glad. Jag pilla i lite rivna morötter dag 2 sen det blev superdupergott

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Stephanie
9/29/09, 12:15 AM
#52

Var bör surdegen stå mellan dag 1 och 2? Rumstemp, ovanför kylskåpet, eller i kylskåpet?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Loucar
9/29/09, 12:19 AM
#53

Jag har den framme i rumstemperatur.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
9/29/09, 12:23 AM
#54

Den idealiska temperaturen är 26-30º. Jag brukar ha den i skåpet ovanför kylen eller frysen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
9/29/09, 6:03 PM
#55

Nu har jag vispat ihop både denna deg och Graham- vetebullarna, men båda degarna känns lite väl lösa? Har haft i lite extra mjöl, men vågar inte ha i så mycket mer. Hur lösa ska de vara?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Loucar
9/29/09, 6:10 PM
#56

Ha i lite till om du tycker de känns för lösa, annars kan du ju tillsätta lite extra när du tar upp degen ur bunken för jäsning 2 det är ju lite lättare att känna hur degen känns då.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Stephanie
9/29/09, 6:16 PM
#57

#56 Problemet är ju just att jag inte vet om de känns för lösa Tungan ute Jag vet inte hur de ska vara… Men vi får se vad som händer när de har jäst klart.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
9/29/09, 6:45 PM
#58

Stephanie, det där med lös deg är lite speciellt. MonisN är specialist på att baka med lösa degar. Vi får hoppas att hon kan förklara bättre för dig.

Annars gör som Loucar säger blanda i lite mer mjöl när du har degen på bakbordet.

Traditionell deg ska ju kännas mjuk men inte kladdig och du kan tillsätta så mycket mjöl att degen blir så, men brödet blir luftigare och bättre om du inte har i så mycket mjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
9/29/09, 6:47 PM
#59

Degen till det här grytbrödet var kladdig, så pass att jag fick "deg-trådar" mellan fingrarna och degen när jag drog handen en 20 centimeter bort från degen. Tungan ute Jag får väl kanske ha i lite mer mjöl sen Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

salasso
9/29/09, 8:26 PM
#60

Hej Stephanie!

Det gör inget om den är kladdig, men sätt till, bara,  lite lite vetemjöl. Degen kan vara ganska kladdig, och kan du dra ut den så långt, så får du ett kanonfint bröd. Men som sagt bara lite mjöl till.

Lycka till och glöm inte att berätta och gärna dokumentera med bilder, så vi blir avundsjuka.

Lycka till!
Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

MonisN
9/29/09, 11:48 PM
#61

Jag är kanske ingen specialist på lösa degar, men jag har lärt mig att handskas med dom, det är santFlört Hade ett rent ***** med dom i början, men när man blir van vill man inte ha kladdfria degar. Gillar luftigt inkråm och stora porer som det blir av lösa degar. För att glutentrådarna ska utvecklas jämnt och bli så fina och långa som dina blivit, är det viktigt att allt mjöl tillsätts samtidigt. Jag jäser alltid i en 8L plastlåda, och att jobba in mer mjöl efter 2-4 timmars jäsning känns inte bra. Skulle man börja knåda den lösa degen efter den långa tiden skulle man förstöra texturen och pressa ut luften som gör det luftigt. Resultatet skulle bli ett kompakt bröd. Under den första timmen slår (viker) jag degen 2-3 gånger tills jag känner att den spänner. Det bästa är att mjöla händerna inte degen.

Nu har du fått lite olika råd, det ena är kanske inte mer rätt än det andra. Alla jobbar vi olika. Man får helt enkelt prova sig fram och se vilket som passar en själv bäst. Men så här gör jag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
9/30/09, 12:07 AM
#62

Tog lite bilder, men orkar inte ladda upp dom nu. Grytbrödet fick en stenhård skorpa som jag inte ens kunde skära igenom i botten, jag fick bryta av den Obestämd Glömde dock att ha på ett lock - nackdelen med att inte få vara ifred i köket… Lade fram locket, men såklart var nån där och flyttade på det… Brödet blev samtidigt lite degigt i mitten.

Grahamsbullarna blev lite bättre. Dock med en jäkla massa extra mjöl. Men gemensamt för båda bröden - fy * vad de luktade jäst… Det bara vände sig i magen när jag luktade på dem. Åt inte ens upp biten av grytbrödet, och bara ena halvan av grahamsbullen Obestämd Får se om smaken försvunnit till imorgon.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
MonisN
9/30/09, 12:19 AM
#63

Åh, vad tråkigt att det blev misslyckatGråter Men ge inte upp, du kommer att baka fantasktiska bröd snart, det är jag säker på! Grytbrödet ska ha en hård och go skorpa. Nu glömde du ju locket, men det gör du säkert inte nästa gångFlört Och varför det luktade jäst har jag ingen förklaring på. Hur mycket jäst använde du, och hur länge jäste det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


salasso
9/30/09, 8:46 AM
#64

Det var ju tråkigt, Jag har ju bakat detta bröd massor av gånger och det har blivit hur bra som helst. Att ytorna blir lite krispiga det hör till.

När man skär upp bröd av den här typen eller liknande som är stenugnsbakade, bakade på stenhäll eller i gryta så blir ytorna hårda och krispiga, det gäller att ha en bra brödsåg eller en bra tandad kniv och framför allt en som är vass.

Jag provar mina knivar på en tomat.

När man kan skära en tomat med ´bara` knivens tyngd, och utan att trycka den ner mot tomaten, då är kniven vass, annars är det dax att bryna kniven.

Varför det smakar jäst har jag ingen aning om.

Jag lovar att Det är inte bara Du som misslyckas, det gör vi alla nån gång, det är bara att ta nya tag.Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

MonisN
9/30/09, 11:21 AM
#65

#62 Använde du en gjutjärnsgryta?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
10/3/09, 6:22 PM
#66

Idag gjorde jag bröd enligt receptet ovan med undantaget att jag tog bort honungen och hade i ½ dl olja och hade i 1 dl grahamsmjöl. Detta fick till följd att degen jäste mycket bättre och att brödmängden blev ½ gång till hur kommer detta sig. Jag gräddade inte bröden i grytan utan gjorde 2 bröd på plåt istället.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
10/3/09, 6:50 PM
#67

Ibland har jag en känsla av att det blir större bröd utan gryta. Men det är inget jag kan svära på. Det varierar. Honungen brukar göra att det jäser något bättre, så varför det jäste bättre för dig utan honung vet inte jag. (Jag är bara en glad amatörSkrattande) Jonerna i luften har också inverkan på degen. Min bulledeg jäste otorligt mycket idag, trots att det ösregnar och borde vara tvärtom. Det är detta som är tjusningen med att baka, man vet aldrig hur det slutar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
10/3/09, 6:57 PM
#68

Ja det är alltid lika spännande brödet blev gott i alla fall jag provsmakade nyss det är ju så gott när brödet fortfarande är lite varmt. Får väl bassning av Salasso nu men ibland måste man får synda lite.Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
10/3/09, 7:23 PM
#69

Att synda är det enda man lär sig något av, oftast blir det i negativt syfte. När det gäller bakning är det ingen synd,

det kallar Vi för vidareurveckling. Tycker själv att man ska prova nya vägar, och inte vara rädd att exprimentera, därav alla tusentals recept.

Livet vore andefattigt om det bara fannsETT enda brödrecept.

Så kör hårt och blanda och ge.Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Annons:
Loucar
10/3/09, 7:38 PM
#70

Tänkte mest på att jag provsmaka för tidigt Salasso *S*

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
10/3/09, 7:39 PM
#71

MoniN!
Att brödet blir större utan lock, kan bero att locket ligger på så att brödet inte KAN bli högre, tack vare locket. (fniss)

Jag bara skojade.

Mina grytbröd blir i alla fall så höga och stora som grytan är.

Här är bikini väder idag,

7 grader plus! Dä Du!

KramizarSkrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
10/3/09, 7:40 PM
#72

Hehe Salasso då förväntar vi oss en badbild Glad som bevis för du och jag bor ju inte så långt ifrån varann och här vräker regnet ner.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
10/3/09, 7:56 PM
#73

Här regnar det småspik och är kallt och ruggigt som bara den  Skrikandes

Vi jobbar oss varma med tapetsering.

Imorgon ska jag baka kanlebullar i alla fall  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
11/2/09, 9:20 PM
#74

Brödet jag baka idag är helt klart det godaste jag gjort, jag glömde jästen och hade i morötter och bara vetemjöl special samt salt och honung till rågsuren. Ingen ölsmak som jag tyckt funnits där tidigare. Jag kommer helt klart skippa den köpta jästen och bara baka på suren fortsättningsvis. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
11/3/09, 12:07 AM
#75

Nu måste jag nog prova dom där morötterna snart ialla fallTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
11/3/09, 8:34 AM
#76

Ja det tycker jag Monis det är jättegott med morötter i brödet.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
salasso
11/3/09, 9:49 AM
#77

Jag Har åxå haft i rivna morötter tilsammans med tranbär och hela valnötskärnor, det blir så otroligt saftigt och gott.Skrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Upp till toppen
Annons: