Annons:
Etikettjästbröd
Läst 6903 ggr
DesK
9/29/09, 7:43 PM

Bröd med torkad frukt - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta bröd bakar jag ofta när jag väntar besök av de som inte kan eller vill äta så sött, men ändå vill ha något slags festligt kaffebröd. Mina barn äter det gärna som söndagsfrukostbröd med smör och eventuellt ost på.

8-9 deciliter vetemjöl (cirka)
25 gram jäst
1-2 matskedar honung
3 deciliter mjölk
175 gram smör
2 teskedar salt
1/2 matsked vaniljsocker
1-2 teskedar kanel
1 deciliter russin
200 gram torkade aprikoser hackade
100 gram hackad mandel
100 gram hasselnötter

Häll kokande vatten över aprikoser och russin och låt stå cirka en timme.
Lägg 8 deciliter mjöl i degbunken, blanda ner vaniljsocker och kanel och smula sedan ner jästen och klicka i smöret. Kör på lågt varvtal några minuter.
Blanda nu i den hackade mandeln, de hackade aprikoserna och russinen.
Rör ut honungen i den ljumma mjölken och blanda ner den i bunken och arbeta samman till en mjuk, men inte kladdig deg. Eventuellt behövs lite mer mjöl.
Jäs degen en timme under bakduk.
Ta upp degen på mjölat bakbord och forma 2 avlånga sprickfria limpor. Lägg dem på plåt med bakplåtsduk eller pappar.
Låt jäsa 1/2 timme, värm under tiden ugnen till 200 grader.
Grädda i cirka 45 minuter.
Låt bröden svalna väl inlindade i bakduk.

Man kan med fördel baka detta bröd med russinsurdeg

Tillsätt i sådana fall 1/2 deciliter av den uppfriskade russinsurgrunden och minska mängden mjölk till 2,5 deciliter och mängden jäst till 1/4 paket.

Baka för övrigt som ovan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
11/14/09, 8:49 PM
#1

Detta bröd borde passa bra i juletider då det innehåller både frukt och nötter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/10/10, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mona ja det kan du ha rätt i Glad

Nu var det längesen jag bakade detta bröd men idag blev det av i alla fall. Denna gång behöll jag nötter och mandlar hela och skar de blötlagda aprikoserna i fyra delar.
Så här såg bröden ut innan de åkte in i ugnen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/10/10, 7:39 PM
#3

Ser finfina ut! Visa gärna inkråmet när du skurit i domTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/10/10, 7:48 PM
#4

Jag ska inte skära idem medan de är varma, jag ska inte skära i dem medan de är varma Tyst Har just fått försvara dem med kraft från tjejerna Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
9/10/10, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu gick det inte att stoppa vargarna längre Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/10/10, 9:50 PM
#6

Det ser väldigt gott ut. Tror du det passar att ha i mer socker så det blir lite mer vetebröd av det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
9/10/10, 10:02 PM
#7

Det gör det nog, men just detta bröd gör jag därför att jag inte vill ha så sött bröd, men med så mycket frukt är det rätt sött ändå. Vill man ha det mindre sött kan man halvera mängden frukt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/11/10, 12:54 AM
#8

Jag tycker det liknar vetebröd, så det är svårt att associera till vanlig brödsmak, det var därför jag undradeFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/11/10, 1:03 AM
#9

Ja Mona du har så rätt, men här är tanken att även den som måste undvika sött ska kunna få ett fikabrödsliknande recept. Tanken är alltså inte att man ska ha detta bröd under korv med mera, möjligen kan smör ost och/eller marmelad funka bra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/11/10, 1:06 AM
#10

Kan tänka mig någon smakrik ost också och marmelad på denTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/11/10, 1:14 AM
#11

Japp det funkar också bra Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
9/11/10, 4:26 PM
#12

Ser riktigt gott ut. Skrattande

giffan
11/18/10, 3:58 PM
#13

ser smaskigt ut, måste prövas…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: