Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 28909 ggr
MonisN
2009-09-20 17:23

Så gör jag min surdegsgrund - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina råg- och vetesurdegsgrunder gör jag enligt följande recept!

Dag 1-3.

100 gram vatten (1 deciliter) 35º

100 gram råg- eller vetemjöl special

50 gram rivet äpple (cirka ½ äpple)

Blanda alla ingredienser i en stor glasburk med lock. Låt burken stå varm 22-24º. Skåpet över kylen brukar vara bra. Skaka eller rör i burken 1-2 gånger per dag i 3 dagar.

Dag 4.

Fyll på med:

100 gram mjöl

100 gram vatten 35º

Rör om ordentligt och låt burken stå ytterligare en dag i samma temperatur.

Dag 5.

Nu är surdegsgrunden färdig att baka på. Ska du inte baka på den direkt så förvarar du den i kylskåpet med lock på och matar den varje vecka med mjöl och vatten. Häll då ut cirka hälften och fyll på med 1 deciliter rågmjöl eller 1½ dl vetemjöl och 1 deciliter vatten. Tycker du att den verkar för tunn så tillsätt mer mjöl eller vice versa. Det är konsistensen som är viktigast, inte den exakta mängden mjöl och vatten.

Det kan tyckas slösaktigt att hälla ut surdegen, men det gör att den håller sig pigg. Vill man kan man utesluta äpplet, men det ger en god smak och sätter fart på jäsningen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Stephanie
2009-09-20 19:56
#1

Kan man inte bara hälla ut en del i en ny burk och fortsätta med två burkar? Eller blir det fel då? Kanske det blir för mycket istället förresten? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
2009-09-20 19:58
#2

Det är klart man kan, men då finns risk att du fyller kylskåpet med dina surdegsgrunder   Flört Om du inte bakar ofta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2009-09-20 20:05
#3

Vad ska det vara för slags äpple förresten? Har Granny Smith och Royal Gala hemma.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
2009-09-20 20:08
#4

Går säkert bra, men skala det, om du inte är säker på att de är obesprutade.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2009-09-20 20:28
#5

#3 Jag använder gärna svenska äpplen, men utländska går bra bara dom inte är alltför hårt besprutade. Det är ju inte så lätt att veta dock, så det enda du kan göra är att prova. Men som DesK säger, skala dom först.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


JohannaMax
2010-07-10 22:53
#6

Denna ska jag testa! Men hur hittar man ett ställe att förvara den på  som är så svalt som 22-24 grader i denna värmebölja…?Tungan ute

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
MonisN
2010-07-21 13:45
#7

#6 Egentligen är det bäst om temperaturen är runt 28º, så sommarvärmen borde vara idealisk nu. Att det står 22-24º i receptet är egentligen den lägsta tempen för att jäsningen ska komma igång.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Gerda-Thyra
2010-08-28 15:42
#8

Håller för första gången på  att göra en surdegsgrund!

Är idag på dag 4.

Den har verkat Okej hela tiden tills i gårkväll, då den helt plötsligt var helt stilla och liksom skiktad i olika lager med vätska upptill, inga bubblor.

Den stank dessutom som spya, rörde i alla fall om i den igårkväll och lät den stå tills i morse, då jag rörde i 100 gram mjöl och 100 gram vatten.

Nu några timmar senare verkar den något fräschare, men luktar fortfarande spya.

Ska det vara så här, eller bör jag slänga den?

[Asta]
2010-08-28 18:33
#9

Om du kikar i den här tråden så finns där en bild på hur det kan se ut när det skiktar sig. Fast doften borde vara mer alkoholstark än spya om det är på det viset. För om det ser ut så är det inga problem. Det KAN dock innebära att degen blivit lite FÖR sur.

Om degen verkligen luktar spya hade jag slängt den, jag vet att alla inte hade gjort det, men det gör jag. Jag har haft rågsurdegar som verkligen luktat spya och de slänger jag, jag vägrar använda något som luktar så illa.

giffan
2010-11-22 00:14
#10

Hum,  undrar om jag törs pröva. Hur duktig på att baka bör man vara när man ger sig på det här?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-22 08:09
#11

Man behöver inte vara bäst på att baka. Jag tror säkert du klarar det, det är inte så krångligt som det kanske låter. Att se surdegen växa och bubbla är spännande. Gör ett försök giffan!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-19 14:55
#12

Vad kan få en surdeg att lukta dåligt, och hur förhindrar man det?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

storost
2011-01-19 20:05
#13

Det är svårt att svara på din fråga. Kan du möjligtvis beskriva hur den dåliga lukten är?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Stephanie
2011-01-19 20:44
#14

#13 Eftersom jag aldrig varit med om det själv så är det svårt att beskriva den. Det var en fortsättning på de tidigare inläggen i tråden. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

storost
2011-01-19 21:02
#15

OK, om en surdeg luktar som barnkräk eller alkohol eller annat, det är absolut normal. Det är bakterier och jästsvampar som gör det. Bara mata vidare och lukten ger sig. Om surdegen får "hår" - altså mögel - då gäller det att slänga den so snabbt som möjligt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Stephanie
2011-01-19 21:32
#16

Haha, helt normalt med barnkräk Skrattande Men ska den lukta så starkt? Minns att min luktade alkohol.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

storost
2011-01-19 21:40
#17

Ja, den kan faktiskt lukta jättestarkt, men det är inte "en måste".Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

giffan
2011-01-20 09:04
#18

Hur stor glasburk ska man ha??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
2011-01-20 09:10
#19

Jag brukar använda diskade glasburkar med plastlock som rymmer cirka 700 gram Glad Som du kan se på Monas bild i #0 så ska man inte fylla burken mer än till cirka 1/3.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-20 09:34
#20

#19 å kan man ha en vanlig syltburk då…?

Blir sugen att testa..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
DesK
2011-01-20 09:38
#21

Giffan japp det går finfint, bara du diskar och skjöljer den noga Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-20 09:43
#22

Ja självklart…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-20 09:52
#23

Det är väldigt viktigt som DesK säger att inte fylla den mer än 1/3. Gör man det är det stor risk att den pyser över när man matar den. Har man en pigg sur kan den pysa ändå, men i alla fall inte så mycketFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-20 14:38
#24

Är det normalt att den torkar ovanpå? Var ett år sen jag provade sist, så jag minns inte Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
2011-01-20 14:41
#25

#24 Hur länge har den stått sen du sist matade den?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-20 14:43
#26

Om du inte rör runt i surdegen kan den torka på ytan, men jag upplever oftare att den skiktar sig då Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-20 14:47
#27

En fråga till…

Måste man ha en glas burk? Fungerar plast? Jag e tveksam till att mina burkar e lagom stora

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
DesK
2011-01-20 14:51
#28

Nja jag skulle nog hellre använda glasburk, på grund av syran i surdegen. Om du bara tänker på att inte fylla burken för mycket, så funkar det bra oavsett storlek på burk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-20 14:54
#29

Som Desk säger så är glas bäst. Plast kan man ta om man bara ska friska upp den inför ett bak, men inte förvara den i kylen i.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-01-20 14:56
#30

Då räcker det med en burk som det varit 700g sylt i? Tycker den ser liten ut

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-20 14:58
#31

Den burk jag använder på bilden rymmer 1 liter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-20 15:00
#32

Giffan mina burkar rymmer cirka 700 gram, så en vanlig syltburk går utmärkt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-20 15:11
#33

Giffan, det är bara att sätta igångTungan uteFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-20 15:14
#34

#25 och #26 Jag startade den ju igår vid lunchtid, rörde om igår kväll och nu när jag skulle röra om den vid 12-tiden så var den lite torkad ovanpå. Står i skåpet ovanför kylskåpet.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
DesK
2011-01-20 15:17
#35

Hum har du lock på burken?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2011-01-20 15:18
#36

#35 Nä, det har det i och för sig inte varit. Det kanske borde ligga på? Har ett skruvlock, så jag tänkte att det skulle bli för tätt om jag la på det. Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
2011-01-20 15:24
#37

Locket ska sitta på så det blir varmt och fuktigt. Fortsätt mata och sätt på locket!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-20 16:13
#38

Men det står ju att locket inte ska skruvas på? Obestämd Ska jag göra det alltså?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
2011-01-20 16:24
#39

Locket ska läggas på men inte skruvas fast Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2011-01-20 16:37
#40

#39 Ah, nu ligger det på i alla fall Glad O-påskruvat.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
2011-01-20 18:11
#41

Det var kanske lite förvirrande att jag skrev att man inte skulle skruva på locket så jag har tagit bort den meningen. Jag skruvar alltid på locket för jag har tillräckligt stor burk och vet vad som är för mycket. Är man nybörjare är man kanske inte så säker på detta. Vill man kan man också sätta plast över med ett gummiband runt under dom första dagarna. I kylen ska locket dock alltid vara påskruvat.

Tack Stephanie att du gjorde mig uppmärksam på locketGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
giffan
2011-01-21 01:22
#42

#33 Jo jag ska göra ett försök, det kan ju inte mera än bli massa kladd i skåpet… haha…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-21 07:22
#43

#42 Ställ burken i en djup tallrik, utifall att..Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-01-21 09:24
#44

Nu är min igång… ska bli spännande…

Kan man byta burk om man märker att den man startade i blir för liten?

Min blev att se degig ut, den på bilden här ser mera vattng ut…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-21 10:03
#45

#44 Det är helt normalt när man sätter suren att den är mer degig, fast den ska fortfarande vara trögflytande. På bilden är det en färdig sur som är matat många gånger. Med tiden blir den tunnare och man får mata den till rätt konsistens. Konsistensen är viktigare än mängden mjöl och vatten.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-01-21 10:04
#46

#44 Glömde svara på din fråga! Ja, du kan byta burkGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-21 10:23
#47

Du kan också ha flera burkar med samma surdeg i Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-21 10:26
#48

Okej…

Men hur blir det om det inte är varmt nog där den står? Misstänker att det är lite för kallt i skåpet, men har nog inget varmare ställe..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
DesK
2011-01-21 10:31
#49

Du kan linda in burken i en frottéhandduk och ställa invid ett element, så får du upp värmen lite.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-21 10:37
#50

#49 Okej ska testa det, för annars händer det inget eller?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
2011-01-21 10:45
#51

Jo det blir surdeg, men det tar längre tid och den får en starkare smak.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-21 11:10
#52

Du kan också ställa den i ugnen utan att slå på värmen, där brukar det vara varmare än i övriga huset/lägenheten. Har du möjlighet att bara tända lampan i ugnen är det också bra för den ger lite lite värme.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-01-21 12:33
#53

#52 okej smart idé.

jag har ved eldad uppvärmning och därför blir det lite kallt när jag inte eldar…

Men i ugnen kan den ju stå..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
2011-01-21 13:40
#54

Giffan jag har bott i vedeldat hus tidigare i många år och trots att värmen var lite ojämn hade jag inga som helst problem med att göra och mata min surdeg. Den surdegen som är 17 år gammal nu bodde med mig i det huset Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-21 13:56
#55

VA!!!??? Har du en deg som e 17 år???

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
DesK
2011-01-21 14:23
#56

Japp jag startade med en tysk surdegsstarter och sedan har jag matat den och bakat med i alla år Glad Bland andra Jan Hedh säger att en surdeg blir bättre ju äldre den är. Ibland har den varit lite trött, men då har jag bara matat den någon extra gång så har den piggnat till igen Glad Det finns bagerier som har riktigt gamla surdegar som är startade på 1800-talet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2011-01-21 14:27
#57

Idag luktade surdegen inte gott Rynkar på näsan Hur kan man vilja blanda ner det där i deg?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

giffan
2011-01-21 14:54
#58

Jag är mycket skeptisk till det här… skulle gärna vilja pröva bröd som var bakat på surdeg, finns det att köpa om man inte vet någon som bakar??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-21 15:15
#59

Dom flesta mindre bagerier med självaktning har idag surdegsbröd att sälja. Det finns helt enkelt inget godare bröd i längdenTungan ute Här får vi abstinens om vi inte äter surdeg på en vecka. Ju mer man bakar ju duktigare blir man på surdeg och lär sig sina egna knep. För att få ett luftigt bröd ska man arbeta degen så lite som möjligt när den har jäst. Bara snabbt forma, eller ännu bättre använda jäskorgar. Aldrig knåda efter jäsningen. Det är mitt knep till proffsiga bröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-01-21 15:17
#60

#58 Varför är du skeptisk? Är det för att det heter surdeg? Tyvärr är det ett missvisande namn på något som inte alls smakar surt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-01-21 20:35
#61

#60 Jo det är nog namnet och hur man gör surdegen… Känns som det blir ohygieniskt på något sätt. Men jag vet att det inte är så, så nu har jag kommit igång att testa… sen får vi hoppas att det blir så som det ska vara.Men man har ju super suport här så det är det jag är minst orolig för.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-21 20:40
#62

#61 Du ska se att när du kommit igång och lyckats några gånger så är du fast i surdegsträsketSkrattande Börja med enkla recept så du inte tappar sugen. Är det råg eller vetesur du har på gång?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
giffan
2011-01-22 00:59
#63

#62 Tog vetemjöl (special)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2011-01-24 15:13
#64

Min deg ska vara klar nu. Men jag har ingen aning om den är som den ska.

Den luktar lite skumt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-24 15:29
#65

#64 Bubblar den? Att du tycker den luktar skumt beror säkert på att du inte vet riktigt hur den ska lukta. Vetesur luktar inte direkt parfymFlörtJag tror nog den är som den ska. Har du möjlighet så lägg in en bild på den.Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-24 17:40
#66

Jag är mycket tveksam till den där vetesuren Obestämd Den luktar inte gott och jag vill knappt ens öppna locket…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

giffan
2011-01-24 19:22
#67

#65 den bubblar inte, men det har blivit lite bubbel liknande på toppen och den är seg, inte vattnig, men inte som deg… om du förstår.

Har ställt den i kylen nu med lock på… skulle jag kanske ha väntat?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-24 19:52
#68

Ni ska inte vara oroliga för att den inte luktar gott, det gör inte en vetesur. Det är också olika hur vi reagerar på lukter. Min dotter till exempel tycker det luktar apa, men hon vet att det blir goda bröd. Oroa er inte för lukten.

Konsistensen på en surdegsgrund, märk väl att jag skriver grund, för en deg är det inte. Den ska ha en mousseliknande konsistens när den är uppfriskad (matad) och redo att baka på. Har man den i kylen måste den friskas upp innan man bakar på den.

Att friska upp den tar cirka 4-5 timmar, ibland längre. Allt beror på omständigheterna hur lång tid det tar, och hur kallt man har det där den står. Vädret kan faktiskt i vissa fall också ha betydelse. Om det är mycket negativa joner i luften, ja då kan surdegsgrunden ha svårt att komma igång. Detta kan man nu inte veta, så om man misslyckas ena gången är det inte säkert att man själv är orsaken till detta.

#67 Om du skulle bakat med den idag skulle den inte stå i kylen. Nu får du mata den igen nästa gång du ska baka. Jag brukar spara 1-2 deciliter i burken och sen mata med 100 gram vetemjöl och 100 gram vatten. Rågsurdegsgrund matar jag med 60 gram rågmjöl och 100 gram vatten. Mängden är inte jättepetig, det viktigaste är konsistensen.

Jag föreslår att ni gör ett provbak och ser hur degen blir och hur gott det nybakade brödet smakar!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-24 20:27
#69

Finns det något recept på ett "omöjligt att misslyckas med"-surdegsbröd? Tungan ute Känner att jag skulle behöva lite motivation här nu…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
giffan
2011-01-24 22:14
#70

#68 Ja vad gjorde vi utan dig här…??

Jag tror att min grund är som den ska då… (hoppas det iaf)

Och jo jag förstog nog att om jag ställde den i kylen skulle jag ta ut iaf hälften och mata med mera mjöl och vatten…

Så då gör jag det ex på morgonen om jag ska baka med det på em?

Hur mkt av grunden ska man ha i ett recept?

Läste även i min kok bok som jag alltid använder att man kunde göra surdeg på jäst vatten och mjöl, låta det stå och sen baka på det… Är det ett snabbare alternativ??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-24 22:35
#71

#69 Jag hade gärna delat med mig av ett sådant säkert kort om jag hade haft ett! Men tyvärr finns det inga sådana receptGråter Har du en vete- eller rågsurdegsgrund? Jag kan lägga in ett recept på ett bröd med rågsur som jag alltid har lyckats med. Det funkar även med vetesur, men det blir en helt annan smak. Om man använder lite vanlig jäst i sina suregsbröd är målet i alla fall enklare att nåFlört En del surdegsnördar tycker det är fusk att ta till vanlig jäst, men jag ser inget konstigt i det om man kan få ett bra bröd som är lite enkare att lyckas med.

#70 Hur mycket man ska ha är lite olika från bröd till bröd. Det jag bakade idag till exempel innehåller 200 gram surdegsgrund. 100-300 gram är en ganska vanlig mängd. Jag har aldrig gjort en sådan snabbvariant av jäst, mjöl och vatten, och ärligt talat ser jag ingen vits med det. Jag använder surdegsgrunder för att få ett gott bröd, inte för att det ska vara ett snabbakat bröd. Tror inte den snabbvarianten kommer smakmässigt i närheten av ett bröd gjort med riktig surdeg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-01-24 23:04
#72

Jag har gjort en vetesur. Så ett recept för det hade varit bra Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

giffan
2011-01-24 23:54
#73

#72 Jag har oxå gjort en vete och sur ja det luktar den i alla fall Flört

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-25 09:37
#74

Nu finns ett recept på vetesurdegsbröd inlagt. Detta är ett av mina favoritbröd och lätt att baka.

Vetesurdegsbröd med äpple

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-01-31 23:44
#75

Nu har jag matat min grund, för jag ska inte baka med den ännu tänkte jag. Om jag förstår rätt ska den stå ute en stund före jag ställer den i kylen igen, eller? Men min grund bubblar inget, den bara är… Är det fel då? Eller det blir som luftbubblor på toppen…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-02-01 06:48
#76

giffan, låt den stå framme några timmar när du har matat den så den kommer igång. Den ska jäsa upp och ha en konsistens som lätt mousse. Hur mycket grund hade du, och hur mycket matade du den med?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
giffan
2011-02-01 08:36
#77

Det är ju den jag startade, så det är ju 2 deciliter mjöl och 2 deciliter vatten, sen tog jag ur hälften och fyllde med 1 deciliter mjöl och 1 deciliter vatten.

Lät den stå ute men ställde in den i kylen igen innan jag gick å la mig.

Den har lixom aldrig bubblat något, så har ingen aning om den är som den ska.

Luktar, men inte jätteilla.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-02-01 09:10
#78

Låter som du har en väldigt tunn sur med bara 1 deciliter vetemjöl. När du matar en vetesur ska du ha 1½ deciliter vete och 1 deciliter vatten.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-02-01 21:51
#79

#78 Fast om den ska vara flytande och inte som en deg så är en nog rätt bra, den är som typ tjockare pankaks smet…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-02-01 22:24
#80

Det är bra, men ännu bättre som våffelsmetFlört Är den mousse-ig nu? Annars så fortsätt att hälla ut lite och mata igen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2011-02-01 22:33
#81

#80 När ni pratar om mousse… Jag är inte helt säker på hur konsistensen är på det. Tungan ute Ska det vara så att man kan ta en sked och det blir ett hål i?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

giffan
2011-02-02 00:32
#82

Nu måste jag få fråga en sak….

På mjölpåsen står det såhär.

Surdeg

Dag 1

1 dl vatten ca 40*

1dl grovt rågmjöl

Blanda vatten och mjöl i en rostfri bunke på 3-4l.

Täck den väl med en handduk. Låt bunken stå i rumstemperatur i 3 dygn

OBS Rör om varje dag

Dag 4

Tillsätt nu:

1l vatten

1l Grovt Rågmjöl

Rör ihop allt till en lös deg, som får stå i 1 dygn i rumstemperatur.

Dag 5

Nu är degen färdig. Dela upp den i 10 burkar eller plastpåsar. Frys in 9 och baka på den tionde.

Degen kan förvaras i frys ca 1 år

                             i kylskåp ca 5 dygn

Ta fram  den djupfrysta surdegen i tid före nästa bak (helst kvällen innan) så att den hinner tina och bli rumsvarm.

Den sista burken gör du en ny surdeg av.

Tillsätt varmt vatten och rågmjöl som dag 4 och låt stå ett dygn.

Tillsätt ca 1½ dl (eller mer) surdeg/liter degvätska i dina matbrödrecept, så får du ett gott, fylligt och hållbart bröd som inte smular. Du kan även använda surdegen till vitt matbröd.

Så vad säger ni som kan sånt här om det här???

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
2011-02-02 08:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Stephanie nja tänk mer som vispad grädde. Jag försökte ta ett foto på min uppfriskade surdeg härom dagen, den ser då ut så här.

Giffan det råder lite delade meningar om detta att frysa surdeg, läs gärna min artikel om förvaring av surdeg. Som jag har sagt tidigare så blir en surdeg bättre och bättre ju äldre den blir, men det förutsätter att man regelbundet matar surdegen. Jag rekommenderar alltså inte frysning utan hellre då att man torkar lite av den pigga surdegen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-02-02 11:57
#84

Jag har aldrig heller fryst surdeg, och aldrig gjort som på den mjölpåsen. Jag matar mina nysatta surdegar varje dag i cirka 4 dagar, sen är den färdig. Det där att den bara håller sig i 5 dagar har jag läst förut, och ärligt talat fattar jag inte vad dom menar. Sköter man sin surdeg kan den bli många år. Om man inte matar den exakt varje vecka är det heller ingen katastrof, den överlever, men kan behöva ett par matningar för att väcka den.

giffan, gör gärna efter påsen, sen kan du berätta hur det blev!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2011-02-02 13:30
#85

#83 Så där ser inte min ut i alla fall Tror jag startar om med en ny, eller?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-02-02 13:40
#86

#85 Titta i den här tråden inlägg #6, där är ett mycket bättre recept som alltid lyckasGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-02-02 13:41
#87

Giffan ta bort lite istället från den du har och mata den om igen. Betänk att surdegen du ser på bilden är nu 18 år och den har i perioder varit lite trött och inte alls så här i konsistensen. Då har jag bara matat den några extra gånger och låtit den stå framme i rumsvärmen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: