Annons:
Etikettertunnbrödknäckebrödkex
Läst 7027 ggr
DesK
2009-09-10 15:05

Knäckebröd lyxigt - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våga prova att baka knäcckebröd!

**Dag 1:
**6 deciliter grovt rågmjöl
1 matsked salt
25 gram jäst
1 matsked honung
6 deciliter vatten

Blanda mjölet och saltet och smula ner jästen. Rör ut honungen i vattnet och tillsätt mjölblandningen. Blanda väl. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur cirka 1 dygn.

**Dag 2:
**6 deciliter grahamsmjöl
1 matsked stött kummin
2-3 deciliter vetemjöl
1 deciliter sesamfrön till utbakningen

Andra dagen blandar du kummin med grahamsjöl och tillsätter till deg 1 samt blandar i så mycket vetemjöl att du får en smidig och lättarbetad deg.

Värm ugnen till 225 grader

Dela degen i 12 lika stora bitar. Kavla ut en bit i taget på väl mjölat bakbord med vanlig slät kavel. Vänd degbiten ofta och strö ut sesamfrön på bakbordet.

Till sist kavlar du några gånger med kruskavel.

Lägg 2 brödkakor på varje plåt och grädda i 225 grader i 8-12 minuter.

Wopa, tack för bilden! (Viellen Dank für das Bild)

Receptkälla: Anna och Fanny Bergenström

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
storost
2010-02-10 20:41
#1

"wopa" från tyska forumet har bakat det här knäckebröd. Han hade inte någon kruskavel så han gjorde typ tunnbröd. Han tycker om brödet!Glad Han tackar för receptet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-02-10 20:47
#2

Kul! Min kruskavel är på rymmen och jag vill gärna baka detta igen, så jag ska kanske testa att göra som han då  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2010-02-12 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Wopa har skickat mig 3 bilder. Den första la jag uppe i #0

Här är den andra.

Edit ûbersetztung

Wopa hat mir 3 Bilder geschickt. Das Erste Bild ist oben in #0

Hier ist das Zweite Bild

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2010-02-12 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är den tredje bilden

Stort tack för de fina bilderna Wopa!

Edit ûbersetztung

Hier ist das Dritte Bild

Vielen Dank für die schönen Bilder, Wopa!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-02-13 15:02
#5

Vad trevligt att du Wopa provar våra recept och lägger in bilder på dem. Tack för detGlad

Edit storost: överstättning

Das ist nett von dir Wopa, dass du unsere Rezepte probierst und Bilder von den Ergebnissen einstellst. Vielen Dank dafür.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wopa
2010-03-01 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har provbakat den här gången brödet med surdeg.

Hälsningar Wolfgang

Annons:
DesK
2010-03-18 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här ser mitt senast bakade av detta knäckebröd ut. Jag tog min egna surdeg och blandade i lite dag ett.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

HasseH
2010-03-19 00:01
#8

#7 vill du skriva lite mer detaljerat vilka proportioner du använde då? Det är precis det "tänket" jag behöver lära mig mer om. Hur mycket och av vad uteslöt du ur originalreceptet, och hur muýcket surdeg la du till?

DesK
2010-03-22 09:37
#9

Jag tog 1 deciliter av min surdeg, 4.5 deciliter ljummet vatten och 4-5 deciliter grovt rågmjöl. Blandade detta dag ett och på bakdagen blandade jag i allt det övriga i orginalreceptet. Alltså ingen jäst första dagen utan även den kommer i först dag 2. Grundsurdegen får ju inte blandas med annat än vatten och mjöl, därför gör jag så här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-09-09 22:58
#10

Här har man missat, måste jag testa. Skrattande

DesK
2010-09-09 23:03
#11

#10 Testa gärna du också! Glad Vill du ha mer syrlig smak så får du sätta degen flera dagar i förväg Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-09-09 23:07
#12

Ska jag göra. Skrattande

[TrevorS]
2010-12-03 14:25
#13

Just det ja, glömt bort att skriva att jag gjorde knäckebröd, de försvann väldigt snabbt och de var riktigt goda. Jag måste göra om det snart igen. Skrattande

Annons:
giffan
2010-12-03 17:23
#14

Åååå jag som älskar knäckebröd…!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: