Annons:
Etiketterrådtips
Läst 54466 ggr
vildarosen
2009-09-23 20:39

Lättbakat bröd för diabetiker!

Jag har diabetes och svårt att hitta bra recept på matbröd och fikabröd som är lätta att baka! Skulle vara evigt tacksam för tips på lätta recept, då jag är nybörjare på att baka. Har tyckt det är trist förr men börjar ändra mig nu.

Hoppas på tips!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
MonisN
2009-09-23 23:18
#1

Hej vildrosen! Jag ska snart komma med ett recept på superlätt bröd. Håll ögonen öppnaFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2009-09-24 14:04
#2

Här är några förslag bland det som finns på sajten just nu.

Äppelfoccacia

Frukostfrallor

Enkelt rostbröd

Sedan passar LCHF-bröd ofta bra till diabetiker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2009-09-24 15:50
#3

Diabetiker ska äta surdegsbröd! Det hjälper till att hålla blodsockerhalten på stabil och jämn nivå. Dessutom är det hälsosamt för mag- och tarmkanalenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


vildarosen
2009-09-24 16:28
#4

Tack för tipsen!

Ska hålla utkick ofta här inne!

Surdeg är väl krångligt för en nybörjare! Brukar köpa surdegsbröd i affären men tycker det inte finns nåt som är riktigt gott men på bageri finns det flera som är goa.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

MonisN
2009-09-24 16:41
#5

Surdeg ÄR inte krånglig! Det är en missuppfattning. Att göra en surdegsgrund är enkelt och håller sig hur länge som helst bara man matar den. I början kan man starta med enkla recept. T ex ett enkelt grytbröd där du inte ska knåda degen alls utan bara röra ihop den och låta jäsa några timmar. Sen är det bara att hälla degen direkt i en järngryta och grädda. Detta kan man även göra utan surdeg, och egentligen med vilket recept som helst, men surdegen gör det ännu godare och ännu nyttigare. Enkel surdegsgrund hittar du här!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


vildarosen
2009-09-24 16:43
#6

Okej, låter ju bra! Finns det recept på grytbröd? Ska testa att göra surdegsgrunden från den du rekommenderar.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
MonisN
2009-09-24 17:39
#7

Grytbröd finns tyvärr bara ett recept här ännu, men du kan i princip använda vilket surdegsrecept du vill till grytbröd. Martin Johansson har ett väldigt bra och enkelt recept i sin nya bok som inte ska knådas, bara röras ihop och gräddas i gryta. Av hänsyn vill jag inte lägga ut receptet, men kan rekommendera boken. Den beskriver på ett enkelt och okomplicerat sätt hur man kan baka surdegsbröd. Sen finns alltid det här receptet att titta på. Innehåller visserligen inte surdeg men är enkelt och mycket gottTungan ute Frukostfrallorna kan du baka både med och utan surdeg. Hoppas du ska hitta något som passar dig att starta med. Stöter du på patrull är det bara att fråga så svarar vi efter bästa förmåga.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-01-22 21:58
#8

Jag har fått ett recept på ett bröd som jag tycker är super gott. Det ska vara sirap i det, men jag undrar om man kan byta det mot något annat eller strunta i det? Honung får man äta det som diabetiker??

Receptet ser ut så här.

3 deciliter vetemjöl

3 deciliter grahamsmjöl

1 tesked bikarbonat

½ tesked bakpulver

(1-2 matskedar sirap)

3-5 deciliter filmjölk, fungerar med vanlig mjölk med eller i värsta fall vatten.

en nypa salt

Smörj en lergryta väl i botten och häll i smeten. Ställ in i kall ugn grädda i 50-60 minuter i 150*

Det är supergott bröd i alla fall och mina barn älskar det.

Hoppas det kan fungera.

Edit: Rättade till texten i första stycket så bokstäverna hamnade på rätt plats! /MonisN

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
2010-01-22 23:54
#9

#8

En diabetikare skulle inte äta honung - det är nästan "ren" socker. Jag är själv diabetiker II.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

giffan
2010-01-22 23:58
#10

#9 Nä jag tänkte nog det. Men det stog i ett recept som var rekomenderat och därför funderade jag om det skulle vara annorlunda av någon anledning.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
2010-01-23 00:01
#11

Men för smakensskull ska man ta lite bakmalt istället av sirap.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-01-23 00:02
#12

#8 Så lite som 1 matsked sirap, socker eller honung försvinner när du gräddar brödet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-01-23 00:16
#13

#9 Det löser sig upp?Tungan ute Problemet är, att finmalen vetemjöl höjer blodsocker hos en diabetiker extrem snabb, snabbare än socker själv. Sen finns inte jäst i brödet som bryter ner sockret.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
2010-01-23 00:28
#14

#13 Ups! Fel av mig. Tänkte inte på att det var bikarbonat i receptet, tänkte bara jästSkäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-01-23 00:32
#15

#13 Så då är mitt brödförslag rent dåligt för en diabetiker då?? Om man kan byta ut vetemjölet mot ett annat mjöl? skulle det fungera då? För själva brödet är så enkelt att göra tänkte jag då det frågades efter ett enkelt bröd.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
2010-01-23 00:42
#16

#15 Nej, det är inte rent dålig, men man ska bara förändra receptet lite. Jag rekommenderar att höja fullkornsandel och sänka vetemjölandel. Sen skulle jag föreslår att hälla i lite kruskakli (mer arbete för magen än vad kroppen får i energi). För smaksättningen ska man ta bakmalt istället av sirap. Och då har brödet en lägre glykämiskt index.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-01-23 11:46
#17

Storost, vet du var man kan få tag på bakmalt? Det närmaste jag har hittat är baksirap och den innehåller ju mer socker än bakmalt.

Giffan när man bakar med bikarbonat bör man alltid tillsätta något syrligt som exempelvis filmjölk, så om man byter ut filen mot vanlig mjölk eller vatten bör man nog tillsätta lite ättika.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-01-23 14:46
#18

DesK, det är bara att göra det själv.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-01-23 14:49
#19

Vad bra, men hur gör man då?  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-01-23 14:53
#20

Jag ska återkomma med "hur man gör sitt eget bakmalt".

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
giffan
2010-01-23 15:05
#21

#17 Varför?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
2010-01-23 15:10
#22

#21 Bikarbonat reagerar när det finns värme, vätska och syra. Då bildas koldioxyd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

giffan
2010-01-23 15:18
#23

#22 jaha då förstår jag…. inte Flört

Men den jag fått receptet av säger att det fungerar utan fil…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
2010-01-23 15:39
#24

Giffan, jag har nu kompletterat artikeln om bakpulver och bikarbonat. Tack för att du frågade, så att jag kunde skriva lite bättre i artikeln  Glad

Jo det kan fungera att baka med bikarbonat utan syrlig ingrediens, men det blir sannolikt bättre med syrlig ingrediens.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-01-23 15:41
#25

#23 Nu har jag blandat backpulver och bikarbonat.Skäms

Det går också utan syra, när man använder bakpulver. Bakpulver är en blandning av natron och en syrasalt. Så bakpulver har redan en syraandel i.

Bikarbonat eller baknatron är natriumhydrogencarbonat som behöver syra för att bilda kolsyra.

Förlåt att jag förvirrade dig.Skäms

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
2010-01-24 11:47
#26

Det bästa brödet för en diabetiker är just med surdeg och gärna med mycket fullkorn i. Gärna med råg, råg ska ha någon bra egenskap tydligen. Det är i vart fall de råd min syster fått från sjukvården.

Jag tror inte LCHF- bröd är så bra för diabetiker såvida de inte äter just LCHF-diet. Om en diabetiker äter "vanlig" diet så ska de enligt råden undvika för mycket fett. Jag är dock inte någon expert, men går efter de råd syrran fått under sina år som diabetiker.

storost
2010-01-24 11:57
#27

Jag instämmer med surdegesbröd för diabetikare.

Men det gäller för alla, när man äter "vanlig" då ska man undvika för mycket fett. Mycket fett och mycket kolhydrater tillsammans är inte bra. Då får kroppen signal att lagra energin.

När en diabetikare äter blandmat, så ska han/hon titta på glykemiskt index av ingredienser och då är fullkorn - fram för allt råg, havre och dinkel - jättebra. Blandad med surdeg - superbra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[Asta]
2010-01-24 12:21
#28

#27 - jovisst är det så att vi alla bör undvika för mycket fett. Egentligen borde vi alla äta så som en diabetiker bör äta.

storost
2010-01-24 12:30
#29

#28 När du menar med "så som en diabetiker bör äta" som läkare och sjuksköterska rekommenderar nu, då instämmer jag inte. Kolhydrater är till största delen socker. Mediciner rekommenderar att diabetiker eller en sockersjuka skall äta kolhydrater. Samma mecisiner rekommenderar till en glutenallergikare att inte äta gluten. Men var för sig ska bestämma själv, vad han/hon vill äta.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
2010-01-24 12:48
#30

#29 - diskussion om kolhydrater eller inte tar jag inte. Låt oss vara överens om att inte vara överens helt enkelt.

MonisN
2010-01-24 12:56
#31

Den här diskussionen är faktiskt intressant. Jag är ingen expert på vare sig det ena eller andra, men har ändå lite erfarenhet av diabetiker då både min pappa och farmor var drabbade. Surdeg är suveränt bra för diabetiker, men att äta LCHF kost kan väl ändå inte vara bra då man bara i princip äter väldigt mycket fettObestämd men men, det kommer nya rön hela tiden som vänder upp och ner på det mesta…Om LCHF kost är nyttigt även för diabetiker så ser jag det positivt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-01-24 12:58
#32

#30 Det är vi redan.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
2010-01-24 12:59
#33

#31 visst är det så Mona - jag är varken för eller emot, det som fungerar fungerar. Det brukar kunna bli så trista diskussioner bara, för det finns inte någon absolut sanning. Det är därför jag inte vill diskutera.

storost
2010-01-24 13:09
#34

Det finns olika sidor.

LCHF är mycket fett och nästan ingen kolhydrater. Jag är diabetiker II, har nu levt i nästan 2 år med LCHF och mina blodfetter är mycket bättre än innan. Jag slipper blodsockersänkande medicin och mår mycket bättre.

Å andra sida kan det vara mycket tråkig att äta efter LCHF. Bara fett, kött, ägg, ost och lite grönsaker - men ingen bröd, inga nudlar och så vidare. En del klarar att äta LCHF mycket bra, en del inte. Sen finns olika sätt att äta low carb. Sten Sture Skaldeman är den hårdaste, sen är det Annika Dahlqvist och send finns Attkins och sen …. och sen…. Men var för sig kan bara bestämma själv efter vilken sätt han eller hon vill äta.

Det finns forksningar från 1920talet och 1930 talet, som redan visar, hur kroppen mår med LCHF. Men de stora medicinska företag har gömt bort de rapporter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
2010-01-24 14:16
#35

Nu har Storost gjort en beskrivning hur man gör bakmalt.  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-01-24 17:40
#36

Om det finns flera olika alternativ kost att välja på för diabetiker är det ju väldigt bra. Förr var det en enda kost som gällde vilket kunde bli lite tråkigt för den drabbade. Fler alternativ och valmöjligheter ökar livskvaliten för den här stora gruppen människor. Så ser ialla fall jag på det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-12-05 21:52
#37

Tänkte hur är det med vetefria mjölmixar och diabetes?

DesK
2011-12-05 22:01
#38

Det borde funka bra! Glad Eftersom det är gluten som finns främst i vete, men i viss mån även i råg och korn! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-12-05 22:02
#39

Funderat lite på det där faktiskt om inte vetefritt vore bättre det jag och Ida bakar. Skrattande

storost
2011-12-25 19:55
#40

Det beror på blandningen. Om den har mycket stärkelse i, då är den inte bra för diabetikare! Stärkelse är en enkel sockerkedja och det påverkar blodsocker snabbt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: